Selv er kunstneren særlig glad i kontrastfarger
Karen-Torunn Hårr har siden 1997 utviklet unik og kreativ glasskunst hjemme i sitt eget verksted i kjelleren på Varhaug. Inspirasjon til figurene henter hun fra naturen.
- I motsetning til glassblåsing arbeider jeg med kaldt glass, sier Karen-Torunn Hårr fra Glass-studio Jæren.
Glassfusingsteknikken er over fire tusen år gammel, men ble delvis borte før den ble gjenopptatt i Amerika på 60-tallet. Kunstformen spredte seg fort og er nå vanlig blant glasskunstnere over hele verden.
- Jeg jobber i glass-studioet hver kveld. Det er min måte å utrykke meg på. Det som har fascinert meg i mange år er det med lysbrytninger i glasset. Det er det som gjør det fengende. Et veldig utfordrende og gilt materiale å arbeide med.
Det første kurset i glassfusingsteknikk tok Hårr for åtte år siden. Siden har hun fulgt på med jevnlige kurs i teknikken, med Bullseye og float-glass.
Tidkrevende
Et rom i kjelleren er dekket med panel, innredet med hyller og bord fullsatt med fargerike fisker, engler og skåler. Her finnes noe for en hver smak.
- Jeg må jo følge tiden og trendene. Synes det er gilt å se om en treffer folk med det en lager. Selv er jeg veldig glad i kontrastfarger, sier Hårr og peker på en sort skål med oransj dekor på.
- Folk har nok ingen idè om hvor mye arbeid som ligger bak hver gjenstand, smiler kunstneren.
Prisen har allikevel de fleste av kundene ingenting å si på.
- Folk som kommer å kjøper dette vet at de ikke er på Europris, ler hun.
Prosessen
- Først må jeg jo gjøre meg en tanke om hva jeg vil lage. Jeg kjøper ferdig farget materiale i Bullseye glass. De tynne glassplatene danner grunnlaget for det jeg skal lage, forteller kunstneren og demonstrerer prosessen ved å skjære glasset i deler og sette bitene sammen lag for lag.
- Deretter skal gjenstandene smeltes inne i ovnen i litt over et døgn.
Fem ulike ovner har Hårr investert i til Glass-studio Jæren. Hver til sitt bruk, alt etter hvilken effekt hun ønsker å oppnå med glassfiguren.
Kundenett
I tillegg til å selge varene fra kjelleren, leverer hun gjenstander til Det kreative hjørnet på Sandnes samt til Idestova og Galleri Jæren på Bryne.
- Vi har en internettside det har vært god respons på. Derfor har jeg kunder fra Tromsø og Sveits også. Litt spesialoppdrag blir det av og til. Blant annet en innsats til gravstøtte, sier Hårr og viser fram en tykk, tung glassklump med en nydelig blomst inni.
- Det er veldig vanskelig å leve av dette, men det gir meg muligheten til å styre arbeidet selv. Samtidig tror jeg det er sunt å ha en annen jobb å gå til, å treffe folk. Det er bra for meg og bra for kunsten.
Av Hanne Buljo
Redaktør -