SLIPSMASTER: Slips er Trond Lodes varemerke i bryllup. Som toastmaster har han vært i flere bryllup enn de fleste. – Toastmasteren bør være like lenge som musikerne i bryllup. Det er nok av ting å gjøre. Ikke gå hjem etter middagen, råder han.
Trond Lode (30) har i en årrekke vært en av Jærens mest ettertraktede toastmastere. Senterpartipolitikeren er en erfaren toastmaster, og han vet godt hvordan du gjør en vellykket opptreden.
-Toastmastere har kanskje flere opptredener i brylluper og kan gjøre sine erfaringer ut fra det. For brudeparet derimot er det kun denne ene festen. Derfor er det så veldig viktig at toastmasteren gjør en god jobb, sier Lode som siden 1996 har vært toastmaster i rundt 40 brylluper.
Lode etter vært utarbeidet sin egen oppskrift for å få bryllupet til å bli en uforglemmelig aften.
Forberedelse
Ingenting er overlatt til tilfeldighetene når Lode tar på seg finstasen, røsker med seg en håndfull slips og setter i gang og koordinerer bryllupsfesten.
-Gode forberedelser er alfa omega. I god tid før bryllupet tar jeg kontakt med brudens og brudgommens familier. Her får jeg en oversikt over den nærmeste familien. Sammen med dem snakker jeg om hele gangen i bryllupet. Vi blir enige om en kjøreplan som inneholder klokkeslett for måltidet, taler og dans, forklarer Lode.
Slips er Lodes varemerke som toastmaster. Han har med seg opp til flere fargesprakende slips. Ofte har han et slips når han kommer. Han skifter slips til middagen, og bruker et tredje når dansingen begynner.
-Ikke helt tilfeldig. Toastmasteren må gjøre seg til kjenne så fort som mulig. Ved å bruke ulike slips skaper jeg stemning blant gjestene. Det blir raskt et samtaleemne før gjestene blir varme i trøya. På en enkel måte får jeg oppmerksomhet, og folk som har informasjon til meg vet raskt hvem jeg er, sier han.
Motiv som ei ku eller en gris kan dukke opp ved middagen. Donald Duck tar han på seg når barnelekene begynner. Og etter midnatt drar han kanskje fram slipset med vannglasset og teksten, ”Never again”.
Vær aktiv
Selv om han siste helgen i juli var engasjert som toastmaster til noen venner, er Lode ikke like aktiv som tidligere. En stund gikk det gjetord om han på hele Jæren. Han ble kontaktet titt og ofte av folk som var på jakt etter toastmaster. Både kjente og ukjente. Til slutt måtte han si stopp.
-Hadde jeg sagt ja til alle, kunne jeg sikkert hatt to-tre ganger flere bryllup på listen min. Om du ikke ser på det som en weekend jobb, synes jeg personlig at det holder med ett bryllup i måneden, sier han.
Du har sikkert vært i bryllup der toastmasteren var aktiv. Kanskje for aktiv. Eller du møtte en toastmaster som var treg og ikke fungerte i det hele tatt. Hvordan skal egentlig en toastmaster oppføre seg ?
-I utgangspunktet så hjelper det å være mer utadvendt enn innadvendt. Du må være en leder som kan ta kommandoen og bestemme hvordan ting skal være. Vær klar i beslutningen, men i tillegg fleksibel, sier Lode og understreker at toastmasteren ikke må sette seg selv i begivenhetens lys.
-Sette deg selv i sentrum er det verste du kan gjøre. Dette er brudeparets kveld, og de to skal ha den fulle oppmerksomheten. Ikke overdriv bruken av deg selv, men les situasjonen. En rolig toastmaster er heller ikke bra. Du bør unngå rolige perioder, råder Lode, som etter et bryllup merker at kroppen verker.
-Jeg blir helt utladet. Men det er kjekt også. Jeg liker jo å få litt oppmerksomhet. Men det som kanskje driver meg er anerkjennelse av godt utført arbeid. Kommer brudeparet og parets foreldre og takker for en kjempefinkveld kan du være sikker på at jeg sover godt, smiler han.
Lodes fem tips til toastmastere:
1.Lag kjøreplan sammen med brudeparets familier.
2. Husk at dette r brudeparets kveld. Ikke sett deg selv i sentrum.
3. Vær klar og tydelig i formidlingen av beskjeder.
4. Les situasjonen: Vær aktiv i kjedelige perioder.
5. Lag en back-up-liste med ting du vil gjøre hvis gjestene er i ferd med å sovne av kjedlige og lange taler.
PS: I følge Lode blir det ofte alt for liten tid til dansing i et stort bryllup. Start derfor bryllupsfesten senest klokken 1700. Bordsettingen tar om lag fem timer. Dansingen må starte senest i 2200-2230-tiden.
Redaktør -