Hilde Hetland stiller seg opp foran oss og tramper raskt med beina. Så klapper hun hendene sammen, sperrer opp øynene, og spør: Var ikke det raskt, vel? Med ryggen vendt mot lokalene i hurtigbåtterminalen har vi bare en fornemmelse av at kvinnen foran oss vekker stor oppmerksomhet.
Opptrinnet er Hetland sitt meget kroppslige svar på spørsmålet om hvorfor hun har valgt å jobbe med barn. Hadde de reisende ved hurtigbåtterminalen denne ettermiddagen vært barn, så hadde hun ganske sikkert fått deres engasjerte oppmerksomhet. Hetland er leder for Lekeland Barnehage i Hommersåk, og grunnen til at vi møter henne akkurat her er at hun har vært på HMS-kurs.
- Hva har du lært på kurs?
- I dag har vi hatt om internkontroll av mat. Så lenge vi har et mattilbud i barnehagen, så er vi nødt til å fylle noen krav. Det går på lover og regler i forhold til for eksempel hygiene, og det er tilrettelagt for barnehager, forklarer Hetland.
Studier av lover og regler kan for mange av oss fortone seg som noe drygt og kjedelig. Men ikke for Hetland.
- Det var veldig spennende! Det var veldig flinke foredragsholdere som brenner for HMS.
Hetland er utdannet førskolelærer, og har alltid likt å være sammen med barn.
Har alltid gått på søndagsskole
Nesten før vi får spurt Hetland om hva hun ellers driver med, ramler det ut av henne:
- Søndagsskole. Jeg tror egentlig at jeg aldri helt sluttet i søndagsskolen. Jeg har vel bare steget i gardene, sier Hetland og ler, før hun trekker fram et pedagogisk opplegg som hun er veldig begeistret for.
- Det var søndagsskoleforbundet som utviklet et nytt pedagogisk opplegg for et par år siden. Det heter ”Sprell levende”, og er veldig pedagogisk tilrettelagt. Det inkluderer en pakke med alle de hjelpemidlene du trenger: Dvd, musikk, pynteting, sangvalg og aktiviteter. Hele opplegget ligger klart, og det følger et spesielt tema hver gang. Jeg kan gå inn på internett og hente ut de rette tekstene, så ligger alt jeg trenger klart. Jeg trenger ikke bruke tid på å finne litt her og litt der, forklarer Hetland, om mulig enda mer engasjert.
- Du er altså levende opptatt av pedagogikk?
- Ja, veldig, bekrefter Hetland, og fortsetter:
Mange intelligenser
- Dette opplegget driver etter Howard Gardener sin teori om ”mange intelligenser”. Det skal stimulere barn i alle typer intelligenser, ikke bare matte og norsk. Noen barn lærer for eksempel gjennom å smake. Derfor har vi en bitetid i Sprell levende. Når det for eksempel handler om Guds kjærlighet, kan vi bruke et vaffelhjerte. Eller når vi har om når Jesus kastet garnet over på den andre siden av båten, og fikk ennå mer fisk, så kan vi ha med en fisk. Det finnes åtte intelligenser, og det betyr at barn kan lære på mange forskjellige måter, sier Hetland, og trekker fram både musikk og romsans som to eksempler.
- Sprell levende tar hensyn til dette i sin pedagogikk, sier Hetland.
- Jeg vet at noen skoler bruker modelleire når de skal undervise i tall. Det gjør at barna kan kjenne hvordan tallene er. Eller musikk. Dersom en unge for eksempel ikke er så flink med tall og bokstaver, men går og nynner sanger, hva gjør du da? Jo, da synger du tall og ord.
Bra også for lederne
- Ser du gode resultater av dette opplegget?
- Jeg synes at lederne er mer engasjerte fordi ting ligger bedre til rette. Vi bruker mer tid på multimedia, med både bilder og hørespill, og bruker mange forskjellige måter å formidle budskapet på. Hver søndag ligger det fire forskjellige måter å formidle teksten på. Da får også lederen lov å bidra med det de er sterke på. De som liker drama, kan velge det hver gang. Så kan de som ikke liker det velge det bort hver gang. Nå bruker vi samme tekst to søndager etter hverandre, men det blir likevel helt annerledes hver gang, sier Hetland.
Koster ingenting
Hetland er årsmodell 1974, og det betyr at hun blir 34 år nå i sommer. Hun er gift og har tre barn på seks, sju og ni år. Det betyr at hun har barn til frokost, middag og kvelds.
- Jeg får ofte spørsmål om hvordan jeg orker.
- Hva svarer du da?
- Det gir meg så mye, og det koster meg ingenting. Dersom jeg får spørsmål om å ha et opplegg for barn, så sier jeg bare YES, sier Hetland og klapper hendene hardt sammen.
- Og så liker du kanskje også litt oppmerksomhet?
- Ja, hehe, det også. Men det kommer jo litt an på. Jeg kan være stille i store forsamlinger, men det er bare i begynnelsen. Det koster meg lite å gå fram og lede. Dersom jeg kan lage litt forestilling, så er jeg der, sier Hetland med et smil.
Barnehagelederen er gift med Enok Hetland.
- Hva driver han med?
- Si det. Det er vanskelig å si. Han jobber med instrumenteringer, eller styringssystemer som skal ut i oljen. Når jeg forklarer hva han gjør, sier folk bare ok, og gir liksom bare opp. Alle vet hva en lærer eller en sykepleier gjør. Jeg håper jeg forklarte det riktig.
Trebarnsfamilien liker ellers godt å gå tur i naturen. Og når familien Hetland er på tur er det turen som er målet, og ikke det å nødvendigvis komme seg først til toppen.
- Vi har med leker, klatrer i trær og går på skattejakt.
- Fint å bo på Hommersåk sånt sett?
- Ja, Hommersåk er ideelt, avslutter en fornøyd Hetland før båten som skal ta henne over fjorden og hjem legger til kai.
Redaktør -