Harald Paulsen har vært primus motor i Riska Motorsykkelklubb siden starten for 26 år siden. Nå gir han seg som leder i klubben, men engasjementet for motorsport lever videre. Både i klubben og i Harald Paulsens hjerte.
-Huff, nei, må vi det, protesterer Harald Paulsen mildt da kameraet pakkes ut fra vesken etter endt intervju. Klubben i hans hjerte har fostret noen av landets fremste utøvere og gjennomført noen av de største og mest vellykkede arrangementene innenfor sporten. Harald Paulsen har sjelden stått i fremste rekke og framhevet egen innsats når hederen høstes. Personlig pr er ikke hans greie. Klubben kommer først.
-Jeg har alltid prøvd å kjøre utøverne fram. Det har heller aldri vært ensomt å være leder i denne klubben. Folk har alltid stilt opp, og vi har hatt 90-100 mennesker i sving på dugnad hver dag på store arrangementer. Det har stort sett alltid gått greit å mønstre et sånt mannskap. Her i Norge er vi en foregangsklubb, sier han.
Startet i det små
Trialsatsingen på Riska startet gjennom kommunale Riska fritidssenter i 1986. Jan Inge Vold var fritidsleder på Riska, men Harald Paulsen fikk driftsansvar fra dag én. Fra 1989 har han vært leder eller nestleder i klubben uten noen opphold. I 1990 startet også satsingen på speedway, og klubben fikk navnet Riska Motorsykkelklubb.
-I starten måtte vi ut på tiggerferd for å få nok til 4-5 sykler. Det startet smått, men da trial ble valgfag på ungdomsskolen økte interessen. I dag er vi 250 medlemmer. Det er mange som forblir medlemmer etter at de selv var aktive, og helt til neste generasjon kommer til, forteller Harald Paulsen.
-Hadde du sett for deg at det skulle bli så stort som det har blitt?
-Nei, jeg hadde nok ikke det.
Harald Paulsen mener motorsport har et spesielt godt utgangspunkt for å engasjere mange, og har lagt vekt på å prioritere bredde like høyt som satsingen på de beste utøverne.
-De yngste starter i femårsalderen, og reglene sier at en av de foresatte må være til stede under treningene til de er 18 år. Det betyr at mange foreldre også tilbringer mye tid på banen og i klubbhuset. Det skaper et miljø og en dugnadsånd som trengs når man skal gjennomføre store arrangementer.
Store oppgaver
Harald Paulsen og Riska Motorsykkelklubb har ikke vært redde for å ta på seg store oppgaver. Allerede året etter oppstarten arrangerte de NM i trial. I fjor var VM-runden i speedway på Forus travbane det store løftet. Harald Paulsen holder selv disse to happeningene som høydepunktene blant det han har vært med på i klubben.
-Og så er det veldig kjekt at vi har mottatt flere gulløkser fra forbundet for årets beste arrangementer. Det internasjonale forbundet kalte også vårt VM-arrangement i fjor for årets beste. Vi er selvsagt stolte over en sånn fjær i hatten, sier han.
Riska Motorsykkelklubb har blitt en drivkraft i miljøet i Norge. Godt rekrutteringsarbeid, satsing på gode trenere og viljen til å satse på store arrangementer er viktige årsaker, mener Paulsen.
-Og så er det viktig at vi er samlet som én klubb, selv om vi satser på to grener. Det hadde ikke vært mulig å gjennomføre de store arrangementene om klubben ble splittet i to, sier han.
Lærer opp andre
Selv om Harald Paulsen gir seg som leder i Riska Motorsykkelklubb, vil han fortsatt engasjere seg i motorsport. Nå er det andre klubber som skal utvikles. Motorsportforbundet trenger Harald Paulsens kunnskaper og erfaring.
-Jeg kommer til å jobbe med utdanning av aktivitetsledere og trenere i Sør-Norge og stevneledere i hele landet, forteller han.
Riska Motorsykkelklubb skal også i år arrangere VM-runde i speedway på Forus. Da blir det med andre krefter ved roret. Sigbjørn Olsen, som har vært nestleder de siste årene, har tatt over som ny leder. Men det kan hende Paulsens erfaring blir nyttig også i år.
-Eller er du helt ute av Riska Motorsykkelklubb?
-Njaa …
Harald Paulsen drar litt på det.
-Jeg har i alle fall ikke siste ordet.
Magnar Riveland