Får de gode minnene frem i lyset
De fleste virksomheter må kaste inn håndkleet etter sine fem første år. En av bedriftene som derimot har overlevd er Filmmiks, som jobber for å ta vare på minnene ved digitalisering av film og bilde.
I et gult hus ved Olav Kyrresgate på Bryne ligger Filmmiks, et enkeltpersonsforetak som drives av Dagfinn og Tone Andersen. Siden 2009 har de digitalisert og kopiert gamle videokassetter, lysbilder og negativer til harddisker, minnepenner og DVD. De tilbyr også reparasjon av slitte videokassetter, utleie av lerret og projektorer, samt oppstartshjelp for filming og redigering til bryllup og konfirmasjoner. Sammen gjenoppliver de gamle minner.
- Det er mange som har gamle lysbilder og foto i skuffer og skap som taper farge og skarphet når de blir liggende. Mange har også gamle videoer som de ikke lengre kan avspille på grunn av manglende avspillingsutstyr eller ødelagte videokameraer. Det er her vi kommer inn i bildet, og overfører film eller foto til data, sier Dagfinn.
Arbeidet har blitt godt mottatt så langt.
- Folk blir veldig glade for å få gamle minner frem i lyset igjen, forklarer Dagfinn.
Tilfeldig oppstart
Dagfinn har vært opptatt av å ta vare på gode minner siden han reiste på fotosafari i Afrika på 80-tallet. Senere ble han mest opptatt av å bevare minnene av deres fire barn: Daniel, Magnus, Linda og Cato.
- Da barna kom til verden hadde vi lyst til å ta vare på latteren og stemmene deres. Film ble et naturlig valg, og vi har hatt mange flotte mimrekvelder over våre opplevelser sammen takket være dette, smiler Dagfinn. I 2008 begynte han også å filme på behandlingstur for revmatikere til Tyrkia. Det fikk uante konsekvenser.
- Jeg ville vise familien hvordan behandlingsopplegget, miljøet og landet var. Senere kom flere av deltakerne og spurte om de kunne få kopi, og plutselig hadde jeg forespørsler fra hele landet, forteller Dagfinn. Kort tid etter ble Filmmiks stiftet.
Gradvis utvikling
Etter hvert som etterspørselen økte ble det behov for å få en nettside på plass.
- Den første nettsiden ble laget sammen med en irakisk venn, og da han flyttet ble det behov for å leie inn et profesjonelt firma. Nettsiden har vært viktig for markedsføring og bidratt til økt salg. Elkjøp på Klepp har også vært en viktig bidragsyter, sier Dagfinn.
- En av sønnene mine jobbet der, og jeg fikk lov til å plassere brosjyrer i butikken. Det har generert mange kunder, sier Dagfinn takknemlig. Siden har han benyttet Google AdWords for å få mer trafikk på nettsiden, samt hengt opp skilt på utsiden av huset.
- Mange har registrert skiltet, men den aller beste reklamen er utvilsomt anbefalinger fra tidligere kunder. De har sørget for at firmaet har fått et godt rykte og spredt det utover nærområdet, sier Dagfinn. Han har også oppgradert det tekniske utstyret sitt gradvis.
- Jeg startet med en avspiller og et kamera, mens i dag har jeg fem avspillere, to scannere og tre kamera. Dette gjør at jeg har kapasitet til å ta flere oppdrag på en gang, forteller Dagfinn.
Tæring etter næring og verdiskapende virksomhet
I dag har Filmmiks en kundebase som strekker seg fra Nordkapp i nord til Lindesnes i sør. Til høsten går firmaet inn i sitt femte leveår som bedrift, en prestasjon som bare 3 av 10 bedrifter klarer, ifølge Statistisk Sentralbyrå. Dagfinn mener at nyetablerte bedrifter bør sette seg realistiske mål for å overleve.
- Mange bedrifter har for høye visjoner og tar opp store lån. Til slutt ender det med konkurs. De bør heller bygge stein for stein og ta tæring etter næring. Dette kan gjøres ved å holde kostnadene på et minimum, samt investere gradvis i takt med utviklingen av firmaet, oppfordrer han.
Til tross for økende interesse så har Filmmiks ingen øyeblikkelige planer om å ekspandere.
- Vi ønsker å ha virksomheten på et nivå som kan være forenlig med et godt familieliv, legger han til.
- Det er stas å drive et seriøst firma som viser barna at det går an å skape noe på egenhånd. Gjennom disse fem årene har vi også møtt mange hyggelige og engasjerte mennesker. De viser en veldig tillitserklæring når de overleverer sine kjæreste minner til oss, sier Tone og tilføyer at verdiskapning er mer enn bare penger. Filmmiks utvides altså neppe med det første, men verdien ligger likevel i det daglige arbeidet.
Espen Primstad