Tina Høgevold satser på tøybleier
Tøybleiebutikken Bleieboden har vært i drift et halvt års tid. Målsettingen fra starten har vært å få flere til å begynne med tøybleier til babyene sine. Sandnesjenta Tine Høgevold syntes at informasjon om dagens tøybleieløsninger er altfor dårlig.
Tina Høgevold startet og driver nettbutikken Bleieboden alene. Hun selger alt innen tøybleieløsninger, og med et komplett utvalg av både tilbehør og smarte ting utenom. Etter oppstart av butikken er det kommet mange flere konkurrenter innen tøybleiesalg, og Høgevold passer på å alltid være oppdatert med det siste nye. Bleieboden har agentur på tøybleiemerket BumGenius, som er et av verdens ledende merker, og hun ønsker nå å jobbe for at disse skal bli tilgjengelige i butikker over hele landet.
- Jeg satser først og fremst på å nå ut til forskjellige barneutstyrsbutikker, men "grønne" butikker som helsekost og lignende er også aktuelle. I første omgang tenker jeg å prøve på enkeltstående butikker, men etterhvert vil jeg også peile meg inn på kjeder, sier Høgevold som mener at tøybleier ikke er slik de engang var.
- Dagens løsninger er jo utrolig mye enklere, og like enkle som engangsbleier! Og ikke minst er de så stilige å se på, legger hun til. - Tøybleier kommer i alle slags farger og stoffer, og det blir mer og mer populært. Det er "in" og ikke minst fasjonabelt med tøybleier, ler Høgevold.
Miljø og økonomi
Hun er selv 4-barnsmor, og har en god formening om hvorfor tøybleier er bedre enn papirbleier.
- Det er først og fremst av miljøhensyn, men også av økonomiske grunner. Tøybleier er billigere i innkjøp enn papirbleier - på sikt, og tøybleiene kan gå i arv til neste barn. Og uansett hvor kompostbare nye merker av engangsbleier måtte bli, er det fremdeles mye mindre miljøvennlig å produsere 6.000 engangsbleier enn 24 tøybleier, legger Høgevold til.
Butikken har store planer på gang i tiden framover. Blant annet holder hun nå på med å få trykket opp brosjyrer og plakater som skal distribueres ut til helsestasjoner, barselavdelinger og flere.
- Jeg syns det er viktig at foreldre får informasjon om hvilke alternativer som finnes, og litt om grunner til å velge tøybleier - så kan de heller ta et valg ut fra det, mener Høgevold, som har flere prosjekter på gang.
Hun innrømmer at det er travelt som mor og å styre butikken på egenhånd, og håper på sikt at hun kan ansette en til.
- Heldigvis har jeg en mann som er en racer på å pakke varer, ler hun.
Bleieboden har allerede fått igjennom flere støtteordninger til tøybleieinnkjøp i kommuner rundt i landet, og mener at Sandnes snart burde stått for tur til en slik løsning.
- Det er ofte en stor engangsinvestering å "komme i gang", så da er det fint om kommunene eller renovasjonsselskapene kan tilby støtte. Det vil også spare dem for mye avfall som enten brennes eller blir liggende på deponi, sier Høgevold.
Akkurat nå jobber jeg med en barnehage i Oslo som ønsker å bruke tøybleier på alle ungene i barnehagen. De er fremdeles i utprøvingsfasen, men de ønsker altså å gjennomføre dette for å spare alt søppelet - og det blir det mye av i en barnehage med mange bleiebarn, legger hun til.
Høgevold er selv en person som er generelt skeptisk til bruk-og-kast- måten, enten det er snakk om bleier, bestikk eller servise.
- Jeg kjøper ikke papptallerker foreksempel. Det er bare helt feil å kjøpe, bruke og kaste noe når man kan vaske det og bruke det på nytt, og de fleste av oss bruker jo oppvaskmaskin nesten hver dag, men jeg har aldri hørt noen argumentere tilsvarende om at det bruker for mye energi og at vi heller skulle gått over til pappservise!
Mange sier at det går med like mye energi på vask av tøybleier som det engangsbleiene forurenser på søppeldynga.
Det er jeg veldig uenig i, avslutter hun.
Redaktør -