Boobie Peers i Cannes da han vant Gullpalmen
Regissør Bobbie Peers fra Sandnes stiller samfunnskritiske spørsmål i
sine kortfilmer. I 2006 vant han Gullpalmen i Cannes med sin kløktige
kortfilm "Snifffer". Nå jobber han med sin første langfilm.
Hans siste film "Krokettmatchen" ble først vist på Kortfilmfestivalen i
Grimstad, og er en temmelig spesiell film. - Motivasjonen bak
Krokketmatchen er å sette ting litt i perspektiv, sier Bobbie Peers
som også tror at dette er et tema som er i tiden. - Siden den
industrielle revolusjonen har vi mennesker sett på oss selv som
eneherskere på jorden. Vi har tillatt oss å forsyne oss grådig av
naturens resurser uten tanke på fremtiden. Daglig ødelegger vi flere
mål med regnskog uten omtanke til dyr og verdifullt planteliv. Slik
oppfører jo menneskeheten seg innad i forhold til andre raser. Se på
hvordan den hvite mann har behandlet indianere og afrikanere opp
gjennom tidene. Det vi vet om vår fjerne fortid da vi som Homo
Sapiens delte denne kloden med Homo Neandertalensis (neandertalerne)
er at vi mennesker var en direkte årsak til at neandertalerne
forsvant. Etter det har vi som rase vert eneherskende.
Ideen bak Krokketmatchen er å sette en hypotese om hvordan verden
hadde sett ut om den måtte deles mellom to dominerende raser (her er
det viktig å bemerke at neandertalerne ikke var i slekt med oss). - I
bunn og grunn hadde jeg med Krokket lyst til å ta en titt på en verden der
vi mennesker ikke lenger er den eneherskende. Så kan jeg heller ikke
legge skjul på at det virket veldig gøy å jobbe med kulisser og
kostymer på et så høyt nivå som vi gjorde. Det er masse å ta hensyn
til når skuespillerne må sitte fire fem timer i sminkestolen før
opptak.
34-åringen ønsker å være samfunnskritisk samt å oppfordre folk om å
dele og tenke på det som er rundt oss og ikke være så utrolig
selvsentrerte som vi er. - Ørjan, som det siste mennesket, er gjort så
overdrevet forfengelig og selvsentrert som en refleksjon av
menneskeheten.
Krokettmatchen er av type "novellefim"(som vil si rundt en halvtimes
spilletid). - Det er en litt vanskelig format når det gjelder
festivaler. Den er for lang til å være kortfilm og for kort til å være
langfilm, så det er et begrenset antall festivaler å sende den til.
Men noen blir det jo, sier Bobbie, som både viste den på
Grimstad-festivalen i juni og Stavanger-festivalen i september.
- Jeg legger ikke noe særlig press på meg selv, ikke mer enn det jeg
gjorde før vi vant i Cannes. Men jeg har alltid hatt høye ambisjoner
og følger dem målrettet. Jeg har jo selvfølgelig merket en økt
forventning fra andre om at jeg skal levere prisvinnende filmer som
perler på en snor, men det tror jeg ikke skjer. Det er viktig for meg
som filmskaper å lage filmer jeg kan stå inne for og ikke fokusere på
å forsøke å lage en gullpalmevinner til.
Å være filmskaper er på mange måter et krevende liv, vedgår han. -Man
sitter mye hjemme for seg selv og jobber og det kan slite på
disiplinen. Man må bite tennene sammen og fortsette å jobbe selv om
økonomien daler og magen rumler, forteller han.
Jeg har en tendens til å vende tilbake til det samme temaet gang etter gang. Individet mot massen. David mot Goliat. Vet ikke helt om jeg har en konkret filosofi som filmskaper,
i så fall måtte det ha vert noe som: «at man ikke skal begrense seg
selv og at man som kunstner skal våge å trekke ting litt lenger, våge
og ikke være redd».
For tiden holder 34-åringen på å skrive et langfilmmanus.
- Det handler om en gutt i tenårene som tar bilder av ting han ikke skulle
ha tatt bilder av fra voksenverdenen, og havner i en rekke beklagelige
situasjoner som følge av dette.
- Denne har fått utviklingsmidler fra filminstituttet (tidligere filmfondet). Så dette er heltidsjobben min akkurat nå, sier Bobbie Peers, som til vanlig bor i Bergen, men
synes alltid at det artig å vende tilbake til Sandnes.
Redaktør -