Lura-gutten Kennetht van der Meulen fikk nærmest hakeslipp da han en dag for snaut et år siden kom ned til Sandnes havn. Plutselig hadde han en konteiner full av klær fra Kina i fanget. Alle med eget design, og merket Bora-Bora innbrodert.
Det var faren som ringte fra arbeidsplassen ved havnen og sa at varene hadde kommet. Da hadde van der Meulen i all stillhet, uten å fortelle det til noen, brukt et helt år på å bygge seg opp et kontaktnett i Kina. Seks-syv måneder tidligere hadde han stiftet et aksjeselskap. Nå stod han altså foran halvannet tonn med klær, og tenkte:
- Hvordan i alle dager skal jeg bli kvitt dette?? Klærne kom på markedet i februar, og nå er lageret tømt, sier van der Meulen fornøyd.
Selv har han på seg en svart hettegenser med logoen designet inn i øynene på en hodeskalle, og kjører svart Golf med den ferske logoen godt synlig på bredsidene.
Hardt arbeid
Selv om merkevaren har fått en ”flying start”, er det langt fra slik at skuta flyter på egen hånd. Den ung gründeren kjenner nærmest ikke til begrepet ”fritid”, og må helst jobbe døgnet rundt for å få et fotfeste i den tøffe bransjen. Han skal nemlig også få tid til studiene som arkitektstudent, i tillegg til lagerjobben på IKEA. Han forteller litt om hvordan arbeidet med å få varene ut foregikk:
- Jeg hadde snakket litt med Roy Andersen som har butikken Skratch på Madlatorget. Han ville ta inn klærne, og var den første i pilotprosjektet vårt. Så fikk vi klærne inn på Jovial.no. Det er noen Sandnesfolk som driver med longboard og klær. Og jeg kom meg inn på surfshopen på Borestranden, sier van der Meulen.
Kraftig sponsing
Et av de sentrale stikkordene til Bora-Bora er sponsing.
- Vi har vært veldig intense med å komme inn lokalt, og sponset kraftig på alle events vi kan, og bygget opp et veldig godt nettverk. Vi er fast sponser av Jæren Boardriders som har syv årlige konkurranser. Vi arrangerte sommerfesten på Bore og ga bort gratis surfekurs, hadde livekonsert, miniramp-, longboard og surfekonkurranse, sammen med Jovial, Surfshop, Ocean and Earth, og skateboardbutikken Kick på Bryne.
- Så markedføring er alfa omega?
- Ja, det er det viktigste, det er der vi satser alt. Det er en ganske dyr prosess. Det er ikke først og fremst klærne som koster. Det aller meste går i å delta, være sponsorer, reise til events og vise oss fram, forklarer van der Meulen.
Forskjellige team
Forretningsmannen er selv en aktiv surfer, og tanken var i utgangspunktet at Bora Bora skulle være et surfemerke.
- Men det spredde seg fort, og omfatter nå større grupper. Vi har utviklet oss med egne team innenfor både ski, snowboard, surfing, skating, dirtbike, trialsykling og wakeboard. Hele denne kundegruppen bruker jo litt samme type klær. Men vi vil også at merket skal bli mer allment godkjent. I dag ser du gjerne en mann på 45 år som går med genser fra Billabong. Dette er et gammelt australsk surfemerke som nå har blitt allment akseptert, og det er det vi også ønsker. Det er jo en behagelig stil, med hettegensere og greier. Vi ser allerede i dag at vi har mange kunder som ikke nødvendigvis driver med noen av de sportsgrenene vi sponser. Jeg tror de fleste synes surfing er kult, eller i hvert fall interessant, spekulerer van der Meulen.
Populære klistermerker
- Jeg har forstått det sånn at klistermerker er viktige i markedsføringen?
- Ja, det er egentlig ganske sykt. Vi har delt ut på events, på skoler og under mange omstendigheter. Vi har en surfeinstruktør som reiser rundt og deler ut på skoler, på konkurranser og på fester. De to første månedene forsvant over seks tusen klistermerker. Folk er som gribber når gjelder klistermerker, slår van der Meulen fast med et smil, og fortsetter:
- Noen fra teamet vårt var på Bali og surfet. De lokale stjal masse klistermerker fra oss. De digget det. Det var en som hadde en nyoppusset båt, og hadde klistret merkene rundt hele båten. De var også klistret opp rundt alt på hele baren på hotellet han eide.
- Hvordan oppstod navnet Bora Bora?
- Bora Bora er navnet på en øy i Stillehavet, og det har alltid vært mitt paradis på jord. Jeg har aldri vært der, men har alltid drømt om å dra dit. Navnet klinger også godt synes jeg, og det har en fin betydning.
- Hva betyr det?
- Jeg har hørt en del forskjellige tolkninger, og en av dem er ”førstefødt”. På Portugisisk tror jeg det betyr noe slik som ”Go Go Go!!!”
Kanskje ikke så dum den der siste betydningen med tanke på innsatsviljen til den unge gründeren fra Sandnes.
Redaktør -