Helge Sverre Strand kommer syklende fra jobb.
Det er mye snakk om alternativt drivstoff i disse dager. Stadig flere velger å gå på egen energi, og tar sykkelen fatt når de skal på jobb.
Maisola smiler høyt på vårhimmelen. Helge Sverre Strand smiler også der han kommer tråkende på sykkelen opp Tangarvegen på Klepp stasjon.
- Hei, nå er det varmt, sier han avslappa og tar av solbrillene. Ingen pusting og pesing hos denne karen, tross to mils sykling fra Forus til Klepp stasjon. En distanse som han bruker omtrent en time på å sykle.
-Men det er fremdeles ganske kaldt om morgenen, når jeg starter i halv sju tiden, legger han til og peker på kortbuksene. De gir liten varme.
To fluer i et smekk
- Det er ca. seks år siden jeg begynte å sykle til og fra jobben, sier ingeniøren og forklarer at han begynte å sykle på arbeid da han sluttet å jobbe i Nordsjøen, og begynte hos Statoil på Forus.
Å sykle til jobben er en vinn vinn situasjon. På det viset får en gratis trim, samtidig som en kommer seg til og fra jobben på en billig måte.
Dette med gratis trimm er Strand enig i, men transportutgiftene blir det lite sparing med, siden fruen i huset allikevel kjører til Forus hver dag.
- Det kan friste noen ganger med den bilen som kjører, ler Strand, og legger til at han og fruen diskuterer om ikke det er på tide at hun også tar sykkelen fatt.
Nå er det ikke slik å forstå at Helge Sverre Strand aldri kjører til jobben, det hender det også, men det er ikke vær og vind som bestemmer over syklingen.
- Nei, jeg bryr meg sjelden om været, sier syklisten, det er helst praktiske ting som gjør at jeg ikke alltid kan sykle, handling og slikt som fordrer litt annen transport enn sykkel.
- Om vinteren gjelder det å kle seg godt, og ha gode vinterdekk på sykkelen, da går syklingen som regel ganske bra, sier Strand, men innrømmer at i vinter har han vært litt sløv i forhold til normalen, men nå er han tilbake for fullt igjen.
Årvåkenhet
- Ansvaret for sikkerheten ligger på oss som sykler, jeg er livredd for ikke å bli sett av bilistene, og bruker blant annet alltid refleksvest for å gjøre meg ekstra synlig i trafikkbildet, understreker Strand.
Det er viktig å være klar over at som en syklist er du alltid den tapende parten i trafikken, presiserer han videre.
En av de tingene som mange bilister ergrer seg over, er disse syklistene som sykler i veien, og ikke på gang- og sykkelstier.
Ifølge Strand er forsøpling en av hovedgrunnene til at stadig flere syklister velger å sykle på veiene, og dermed utsetter seg selv for større risiko i forhold til ulykker i trafikken.
- Spesielt etter helgene er det ekstra ille langs stiene, og aller verst rundt bussholdeplassene, forteller Strand. Der ligger det glasskår i store mengder som bare venter på å punktere dekkene til intetanende syklister, som haster av gårde i full fart.
Han har nå, for å unngå problemet med punktering, kjøpt punkteringsfrie dekk.
- Men for de som driver med fartstrening på syltynne dekk, er det nesten umulig å bruke sykkelstiene, påpeker Strand.
Sykle til jobben
- Sykling er blitt skikkelig trendy, jeg synes det er herlig å sykle til jobben, og er overbevist om at større fysisk aktivitet fører til bedre humør og høyere produktivitet på arbeid, sier Helge Sverre Strand, og forteller at på arbeidsplassen er det et skikkelig bra sykkelmiljø. Noe som selvfølgelig er med på å holde motivasjonen oppe og bidrar til at han vil fortsette med å sykle til jobben.
Den 3. mai startet aksjonen "sykle til jobben", og den har Strand meldt seg på. Han har også vært med i tidligere år, og opplever aksjonen som en positiv pådriver i forhold til det å sykle.
Redaktør -