Arne Joakimsen startet og driver Herlige Restauranter A/S. Virksomheten hans består av nesten 20 restauranter, barer, nattklubber og cafèer i Stavanger og Sandnes. Han skulle derfor være godt kjent med hvordan en skaper liv i by og bygd. Men han har ingen konkrete planer om å bidra i Kleppekrossen.
- Jeg har ikke noe kunnskap om Kleppe som sådan, svarer Joakimsen på spørsmålet om han tror det kan bli liv i Kleppekrossen.
- Hvis du tenker på vanlige restauranter og klubber, så har jeg ikke noe særlig tro på det, i hvert fall ikke på kort sikt. Når folk ønsker det, så drar de til byen.
- Jeg tror dette er et område for handel og andre servicebedrifter. Det er jo behov for serveringssteder, men da snakker vi om et tilbud for de handlende og de som jobber i området. Da snakker vi nok om konsepter som McDonalds og andre kafèer med et dagtidstilbud. De som skal ut og handle må jo også ha et mattilbud.
Kanskje på lang sikt
- Så det har aldri vært aktuelt for deg å etablere deg her?
- Kanskje på sikt, men sånn som det ser ut nå, så er det nok ikke et marked for det som vi driver med, sier han, og tenker seg litt om:
- Men vi har jo forskjellige konsepter, da. Kanskje en slags Newsman Coffeeshop eller NB Sørensens Cafèekspress, funderer han, og sikter til dagåpne konsepter som han har etablert blant annet på Kvadrat og Madla.
- Vi følger med på utviklingen, men vi har ingen konkrete planer om å etablere oss der. Det er mange nye sentre i området, og så har det skjedd mye i Stavangerområdet. Madla har blitt stort, og både Kilden og Kvadrat vokser. Det er disse områdene vi har fokus på nå, sier Joakimsen.
- Men dersom det fortsetter å vokse sånn som det gjør nå, så kan Kleppe være noe vi vil vurdere. Per i dag kjenner vi ikke markedet godt nok, og vi kjenner heller ikke jærbuens vaner godt nok, sier han.
Stavanger, et pressområde
- Jeg synes det er flott at det skjer en positiv næringsutvikling i Klepp. Stavanger er som kjent et pressområde, så det vil jo vokse opp nye befolkningssenter rundt byen. Det kan snart ikke etableres mer i bykjernen. Det bygges enormt i Kleppekrossen, så da vil det etter hvert også oppstå nye behov, også serveringssteder, spår Joakimsen, men legger til:
- For oss går det på kapasitet. Vi prøver å være der vi kjenner markedet, men vi vet jo ikke hva som kan skje på sikt, avslutter han.
Joakimsen startet for seg selv for tjue år siden, og har vokst med omtrent en ny bedrift i året. Han står bak suksessplasser som NB Sørensen, Bevaremegvel, Timbuktu, Newsman og Nåløyet Bar for å nevne noen.
Redaktør -