Karl Krogedal i dyp konsentrasjon ved bakhjulet på en tohjuler.
I gamle dager reparerte vi syklene selv. I dag leverer vi dem inn til reparasjon. Karl Krogedal mener bestemt at dette ikke skyldes latskap. Han sier at sykler i dag er så avanserte at det kreves både spesialkunnskap og spesialverktøy for å foreta servicer.
Vi er i verkstedet til sykkelbutikken Spinn midt i Bryne. Langs veggene henger syklene tett i tett. Krogedal har vært her i rundt et år, og trives godt. Han understreker at han ikke er utdannet sykkelreparatør, og at det var tilfeldigheter som gjorde at han havnet her. Egentlig var han i utgangspunktet ikke spesielt interessert i verken sykling eller mekking, og han innrømmer at han godt kunne ha syklet mer selv. Men han har god greie på tohjulingene.
- Er det mye å gjøre?
- Det er nok å gjøre, ja. Men egentlig så er dette den roligste perioden i året. Rundt skolestart og juletider har vi det spesielt travelt. Da er vi seks-syv mann på jobb hver dag. Det er mye sykkelløp på sommeren, og så skal barna ha syklene klar til skolestart. Ingen kommer og leverer sykkelen en uke før løp, alle kommer et par dager før og forventer at sykkelen skal være klar til løpet, sier Krogedal.
- Hva er de vanligste tingene folk ønsker at dere skal gjøre med syklene?
- Det er stort sett servicer, med justering av bremseklosser og gir. Og så er det en del skjeve hjul som må rettes, eller kanskje også byttes.
Avanserte sykler
- Er det slutt på at folk fikser syklene sine selv?
- Syklene er mer avanserte i dag, og det er stadig mindre du kan gjøre selv. Det skal for eksempel mindre til for at du får feilmarginer på gir. Du trenger spesialutstyr, og det er det ikke mange som har, sier han, men legger til at sykler som blir laget i dag vil trenge færre servicer.
- Sykkeldeler blir bedre fra år til år, og delene som produseres i dag er mye mer slitesterke enn for bare noen år siden.
- Er folk flinke til å ta vare på syklene sine?
- Nei, ikke i det hele tatt, kommer det kontant fra Krogedal.
- Folk lar syklene sine stå ute hele vinteren. Til og med helt nye sykler. Og når de skal begynne å bruke den til våren er wire og andre ting rustet. Noen kommer tilbake her og klager, og vil ha penger igjen på garantien. Det er selvsagt ikke mulig for oss å etterkomme, sier Krogedal, og legger til at det ikke er vanskelig for dem å se hvor gammel sykkelen er.
- Folk bør være litt mer oppmerksomme på hvor de setter fra seg syklene. De bør i hvert fall stå under tak. På skolene bør det være tak der barna setter fra seg syklene, sier sykkelreparatøren bestemt.
- Enkelte ganger ser det ut som om syklene har vært under vann. I ekstreme tilfeller anbefaler vi kunde å kjøpe ny sykkel. Du kan reparere en sykkel for femten hundre til to tusen kroner, men du vil fortsatt ha en gammel sykkel. For en sykkel som koster mellom to og tre tusen så er det ikke verdt det.
Hold sykkelen rein
- Hva ellers bør vi sykkeleiere passe på?
- Hold sykkelen rein, spray på med såpe, tørk av med svamp og spyl over. Smør kjedet etter at du har vært ute og syklet, og ikke før. Er kjedet for bløtt når du er ute og sykler, fester det seg lett støv og dritt der, og det er ikke bra. Ellers, kom dere ut på sykkel, sier sykkelreparatøren som mener han godt kunne syklet mer selv.
- Hva bør du se etter når du skal kjøpe ny sykkel?
- Før du går inn i butikken må du gjøre deg opp en mening om hvor mye penger du vil bruke på sykkel, hva du skal bruke den til, og hvor ofte. Disse spørsmålene har ganske mye å si for valget av sykkel. Skal du bruke sykkelen til og fra jobb, eller skal du bruke den til trening?
- En treningssykkel bør være lettere enn en jobbsykkel. En treningssykkel blir brukt på en litt tøffere måte, og du må regne med å bytte deler oftere.
- Hva er de mest betydningsfulle tekniske nyvinningene på dagens sykler?
- Girsystemene har blitt mye bedre. For å illustrere kan du si at det dyreste girsystemet for fem år siden kan sammenlignes med et middelmådig system i dag.
- Shimano er fortsatt det ledende merket, men du har også Sram som er den største konkurrenten. De knives helt i teten om å utvikle de beste girsystemene, forklarer Krogedal.
- Hva med skivebrems?
- Det er ikke noe nytt fenomen, men det er først nå i det siste at de begynner å bli virkelig gode. De første skivebremsene kunne ikke måle seg med V-brems, men nå er de på mange måter bedre. Med skivebrems slipper du slitasje på felgen, og du slipper å bytte klosser så ofte. Det eneste som hindrer bremseffekten er dersom du får olje eller annet skitt på bremse skiven. Ulempen er at det veier mer enn vanlig v-brems, og det er vanskeligere å gjøre noe med det selv.
Framtidens sykler
- Hva er det siste innen sykkel som ennå ikke har nådd butikkene?
- Det vil komme nye girsystemer, og de jobber med både hydrauliske og elektriske system. De hydrauliske har allerede kommet på markedet, men ikke de elektriske.
- Flere og flere deler kommer i karbon for å redusere vekt. Du får også sykler med ramme i karbon. De er både lettere og stivere enn aluminium.
- Dette høres dyrt ut?
- Ja, det er ganske mye dyrere enn vanligvis aluminium. Ulempen med karbon er at det kan knekke. Titanium er også et materiale som blir mer og mer brukt.
- Hvor mye pleier folk å bruke på sykkel?
- Du får sykler fra 3 til 65 000 kroner, men jeg tipper at gjennomsnittet ligger på rundt sju til åtte tusen, anslår Krogedal.
- Hva med god gammeldags punktering, er det vanlig?
- Den grusen kommunen bruker til å strø med om vinteren består av sprengt stein med mange skarpe kanter, og de tar knekken på en del dekk. Punktering som følge av stein var mer vanlig enn punktering på glass i vinter, avslutter Krogedal.
Redaktør -