Lyrikkforlaget
Bård Reiakvam Kittang
Bård Reiakvam Kittang er aktuell med sin tredje diktsamling, «Oder». Denne utgivelsen markerer avslutningen på det han selv beskriver som en tematisk trilogi, etter «Pestskrift» (2022) og «iPhonomatopoetikon» (2023). Kittangs nye samling er en hyllest til musikken og dens kraft til å vekke følelser, assosiasjoner og minner.
Kittang er 52 år gammel og jobber som lege i Bergen. Han nærer en lidenskap for musikk og poesi. Boken «Oder» er i så måte helt spesiell.
– Jeg tror det hele startet en gang jeg så en Liverpool-kamp, forteller Kittang. – Under avspillingen av «You’ll Never Walk Alone» i forkant av kampen begynte noen bilder å formes i hodet mitt. Etter hvert ble de rammet inn av ord.
En hyllest til musikkens mangfold
Som tittelen «Oder» antyder, er diktene inspirert av musikk i mange former – fra pianoets myke toner til tunge gitar-riff.
– Musikken har alltid vært en følgesvenn i livet mitt, enten jeg skriver, gjør husarbeid eller trener, sier Kittang.
Han forteller at diktene er en hyllest til musikere, enkeltlåter og mennesker som har hatt stor betydning for ham. Samtidig utforsker de musikkens evne til å skape assosiasjoner som beveger seg på tvers av tid, sted og minner.
Men «Oder» handler ikke bare om musikk. Tittelen har flere lag: Den kan tolkes som en referanse til den europeiske elven Oder og dens vann som stadig er i bevegelse. Eller til det tyske ordet "oder" – som betyr "eller" – og dets rolle som en brobygger mellom ulike elementer.
– Jeg liker mangetydigheten i ordet, sier Kittang.
Inspirert av både virkelighet og fantasi
Kittang understreker at alt i diktene er hentet fra virkeligheten, men på ulike nivåer.
– Virkeligheten kan være musikken som inspirerer meg, mine assosiasjoner til den, eller lesernes tolkning av det jeg skriver.
Han nevner også andre norske forfattere som har skrevet litteratur inspirert av musikk, som Frode Grytten og Lars Amund Våge, i henholdsvis novelle- og romanform, men mener at hans egne dikt muligens har en friere form og mer lekne assosiasjoner,
– De er kanskje litt jazzifiserte, reflekterer han.
En trilogi avsluttes – hva nå?
Med «Oder» fullfører Kittang det han beskriver som en trilogi med tematiske diktsamlinger.
– Nå er det vel på tide å gi folk en pause, smiler han. Likevel utelukker han ikke at det kan dukke opp nye ideer.
«Oder» er både en poetisk feiring av musikkens innvirkning på menneskelivet og en refleksjon over hvordan toner og rytmer kan binde sammen minner, følelser og historier.
Med denne utgivelsen befester Bård Reiakvam Kittang sin posisjon som en annerledes stemme i norsk lyrikk – en amatørpoet som lar sin kjærlighet til musikk spille hovedrollen.
Redaktør -