Revolusjonerende sykkelparkering

01.04.2004
Revolusjonerende sykkelparkering
Trygg parkering: Slikk ser modellen av det nye sykkelparkeringsanlegget ut. –Her blir det vanskelig for tyver å komme seg inn, lover produktutvikler Børge Husebø.

For rundt to år siden fikk Hå Næringshage forespørsel fra Lørenskog-firmaet
Idé & Produkt om å videreutvikle og kommersialisere sykkelparkeringshuset.
Stavangermannen og finansrådgiveren, Børge Husebø, tente straks på ideen. De siste to årene har han arbeidet med prosjektet og ser store muligheter for produktet.

- Produktet syntes jeg var midt i blinken. Det tar lite plass, er sikkert og brukervennlig. Anlegget er helautomatisk. Det krever minimalt med ettersyn og er billig i drift, forklarer Husebø som i løpet av høsten blir daglig leder i foretaket Bike Safe, som skal stå for salget av sykkelparkeringshuset.

 

Trafikknutepunkt

Sykkelparkeringshuset er et lukket anlegg hvor syklene plasseres i sine egne båser. Båsene er plassert på en karusell som beveger seg, og finner frem til en ledig bås sykkelen kan plasseres i. Tilgang til sykkelen har bare eieren. Døren åpnes ved hjelp av en databrikke. Databrikken puttes inn i en mottaker på døren som registrerer brikken og døren åpnes. Sykkelen settes inn og du lukker igjen døren. For å finne tilbake til sykkelen gjør du det samme en gang til. Databrikken din blir registrert og anlegget finner fram til din sykkel.

 

- Anlegget har plass til 36 sykler. 18 i hver etasje, påpeker Husebø. Han har allerede solgt det første huset til Stavanger Kommune, som ønsker å plassere anlegget ved jernbanestasjonen i Stavanger.

 

Det er nettopp ved trafikknutepunkter som ferjeterminaler, buss- og jernbanestajonerstasjoner at Husebø ser for seg den nye sykkelparkeringen. Han mener at sykkelen er undervurdert som framkomstmiddel, og tror at folk vil sykle mer i fremtiden.

 

-Sammenliknet med byer på kontinentet er det en forholdsvis lav andel av befolkningen som sykler. Alle kan ikke komme seg frem med bil til og fra jobb. Flere kommer til å velge kollektivtransport, det ser vi ikke minst av økningen i passasjertallet til Jærbanen de siste årene, sier Husebø, som også tror at det vil bli mer attraktivt å velge sykkel når en vet at den kan plasseres sikkert i et lukket anlegg.

-Det skal være slutt på de tider da syklister måtte ta seter og dekk med seg i frykt for tyveri, legger han til og smiler.

 

Skaper arbeidsplasser

TKS på Nærbø skal produsere karusellen og rammeverket til huset. Og Husebø ser ikke bort i fra at det kan skapes nye arbeidsplasser som følge av sykkelparkeringshuset.

 

-Det kommer helt an på hvor mye vi klarer å selge. Først og fremst er det i Norge og Norden vi satser på at parkeringsanlegget skal skyte fart. Skjer det, er det store muligheter for at flere arbeidsplasser kan skapes, sier Husebø og understreker at han ikke hadde videreutviklet produktet om han ikke så lyse fremtidsutsikter for det. Sykkelparkeringsanlegget har en utsalgspris på rundt 160.000 kroner.

 

Av Tor Gunnar Tollaksen

Redaktør -

Nyheter

Anne Fossen debuterer med mørke og tankevekkende dikt

Anne Fossen debuterer med mørke og tankevekkende ...

Anne Fossen, en 52 år gammel musiker, ...

Å finne sin egen stemme gjennom dikt

Å finne sin egen stemme gjennom dikt

Elise Fotland er en søkende, sensitiv ...

Like om hjørnet

Like om hjørnet

Ikke la mandagen slukke lyset ditt

– Å skrive skrekk har gjeve meirsmak

– Å skrive skrekk har gjeve meirsmak

Ny bok frå Aleksander Brun: «Under Huda» ...

Tårer på strå

Tårer på strå

Tårer på strå handler om å ...

Det hendte

Takk for at du gjorde meg så fine…”

En baker kan stundom ikke tenke seg livet ...

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

For første gang skal gi mang en ting ...

Da byen var en varemesse verd

Det finnes i hvert fall ett byhistorisk eksempel ...

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Det er ikke alltid at tingene er som de synes ...

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Noen rimsmeder har med betydelig alvor forsøkt ...