Rått design

03.08.2009
Rått design
På kontoret har Erlend Lode et relativt stort bilde av datteren Linn Weronika.

Erlend Lode har mer enn nok å henge fingrene i, og det er han glad for. Fra sitt godt synlige verksted i Jærvegen 61 på Hå triller det stadig ut biler med lekker firmadekor. Og når utfordringene er størst, trives Lode best.

Sjefen sjøl sitter ved kontorpulten. Bak ryggen har han en svær fotoutskrift av datteren Linn Weronika som nå er fem år. Lode drev opprinnelig med sandblåsing, men da han gradvis mistet huden på hendene, fikk han omskolering.

- Siden jeg er såpass kreativ, måtte jeg finne en kreativ utdannelse. Så jeg startet på grafisk design ved Merkantilt Institutt i Stavanger, forklarer 39-åringen. Omtrent samtidig med studiestart startet han også Rått Design. Navnet på firmaet stammer fra en skoleoppgave.

- Med ”rått” tenker jeg at det skal være nytt, tøft og ferskt. Jeg prøver hele tiden å tenke nytt, understreker Lode.

- Du er godt synlig fra vegen.

- Ja, det er jo bra. Så lenge vi har så lite reklame ute, så vil vi heller være godt synlige fra vegen. Kommunen har også satt opp et visningsskilt. Men folk klarer nå å kjøre forbi allikevel. Kanskje det er så stort at folk blir vant med det, spekulerer Lode.

 

Alle kundene er like viktige

Reklame eller ikke reklame, det blir ikke mye tid for Lode å sette seg ned. Han har opparbeidet seg en stor kundekrets, og det går i ett. Selv om spesialområdet er bildekor og skilt, så kan han også levere både konvolutter, brevark, brosjyrer, kulepenner, lightere og alt mulig annet profilert materiale kunden måtte ønske. Og Lode tar mål av seg til å ta godt vare på kundene sine.

- Vi lager alt som kunden vil ha. Jeg har ennå aldri sagt nei til en jobb, og jo vanskeligere det er, desto kjekkere er jobben. Det er også viktig for meg å understreke at alle kundene er like viktige, om de har én eller hundre ansatte. Det kjekkeste er å ha en fornøyd kunde som går ut døren, sier Lode.

 

Jordbærcampinvogn

- Jeg liker veldig godt å få gjøre litt sånn spesielle jobber. En av de kjekkeste jobbene jeg har hatt var når jeg dekorerte campingvognen til Arnt Olav Klippenberg i Aftenbladet. Den han brukte i Sommertorget. Designeren viser Jærbuen ut i verkstedet der han har bilder av den spesielle vognen.

- Eller denne jobben, for eksempel. Lode peker på bildet av noen røde og lekre biler av merket Ferrari.

- Jeg lagde reklamen til tolv Ferrarier. Så fikk jeg Rått Design-merket mitt rett over Ferrari-merket her, sier han, og peker på bakparten på de italienske fartsmonstrene.

- Jo mer spesielt jo bedre. Å være kreativ er spesielt kjekt når du får en vanskelig oppgave, og du klarer å løse den. Jobber som ikke går på samlebånd, på en måte.

 

Alltid kreativ

Lode har vært innom mange kreative disipliner, og ramser opp:

- Tidligere så malte jeg malerier. Jeg har sydd klær, drevet med møbelsnekring, jeg fotograferer, har drevet med gullsmedarbeid og billakkering. Jeg må kunne skape noe kun ut fra fantasien.

- Har du alltid holdt til i disse lokalene?

- Nei, dette er den fjerde plassen vi er. Det er egentlig en bilforhandlerhall, og er laget for bilutstilling og bilsalg.

- Og her blir du værende?

- Ja, dette er en kjempegod plass.

Lode driver Rått Design alene, men har jevnlig folk under opplæring. Han innrømmer imidlertid at det ikke alltid er like lett å lære folk opp i dette yrket.

- Det er vanskelig å lære noen å tenke kreativt. Det er vel kanskje noe du må ha med deg i utgangspunktet, spekulerer Lode.

- Hva med å ansette noen fast?

- Jo, jeg har tenkt på det, men det har bare ikke blitt ennå. Jeg er hele tiden på jakt etter en kreativ sjel som kan være med. Dette er jo en svært spennende jobb, lokker Lode.

 

To ganger Ove

For å illustrere oppfinnsomheten som kreves i denne jobben, trekker Lode fram et eksempel med en kunde.

- Jeg lagde et logoforslag til byggfirmaet Gudmestad og Sør-Reime. Da jeg ringte for å spørre etter henvisningsperson, sa de at det var det samme hvem jeg spurte etter fordi begge het Ove. Jeg sa at dette var jo informasjon jeg skulle hatt før jeg lagde forslaget, og spurte om jeg kunne lage et nytt forslag. Da kom jeg opp med dette, sier Lode, og viser logoen der de to o`ene står tett inntil hverandre, og viser et firma med det langt mer kompakte og gjenkjennelige navnet Toove Bygg. Eller ”to Ove”, om du vil.

For at Lode skal få unnagjort alt arbeidet, har han etablert det enkle og litt banale, men dog så effektive mottoet: ”Målet er å få jobben gjort i dag, og ikke utsette den til i morgen.” Så for at Lode skal få jobben gjort i dag, så sier vi takk for visitten. 

Redaktør -

Stikkord i denne artikkelen
Erlend Lode, Rått design,

Nyheter

Anne Fossen debuterer med mørke og tankevekkende dikt

Anne Fossen debuterer med mørke og tankevekkende ...

Anne Fossen, en 52 år gammel musiker, ...

Å finne sin egen stemme gjennom dikt

Å finne sin egen stemme gjennom dikt

Elise Fotland er en søkende, sensitiv ...

Like om hjørnet

Like om hjørnet

Ikke la mandagen slukke lyset ditt

– Å skrive skrekk har gjeve meirsmak

– Å skrive skrekk har gjeve meirsmak

Ny bok frå Aleksander Brun: «Under Huda» ...

Tårer på strå

Tårer på strå

Tårer på strå handler om å ...

Det hendte

Takk for at du gjorde meg så fine…”

En baker kan stundom ikke tenke seg livet ...

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

For første gang skal gi mang en ting ...

Da byen var en varemesse verd

Det finnes i hvert fall ett byhistorisk eksempel ...

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Det er ikke alltid at tingene er som de synes ...

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Noen rimsmeder har med betydelig alvor forsøkt ...