Karleif Vatne har vært aktiv i sykkelmiljøet siden han var tolv år. Nå satser han for fullt på to hjul med Karleifs Sykkelservice.
Selv om Karleif Vatne har syklet aktivt siden han var tolv, har han ikke mye til overs for supermosjonistenes jag etter å stadig sykle fortere. Han ønsker mer fokus på det sosiale ved sykling og turritt. Nå satser han for fullt på sykkelservice for både private og næringslivet, og opererer over hele Jæren.
Vatne har bakgrunn fra offshore og shipping. Han har både vært skipper på tankbåter i Nordsjøen, og drevet med inspeksjon av supplybåter og andre spesialfartøy. Da avdelingen hans, Pro Marin, ble nedlagt i mai i år, valgte han å satse for fullt på sykkel.
- Jeg har drevet med dette som en hobby i mange år, men nå skal jeg drive på fulltid, sier Vatne optimistisk. Vi møter den sympatiske sykkelreparatøren i sitt lille verksted bak garasjen hjemme i Astrids veg 39. Han var inne på tanken om å leie et butikklokale i Hommersåk, men det lot seg ikke forene med ideen om å drive oppsøkende bedriftsbesøk med sitt mobile verksted.
Fokus på det sosiale
- Jeg er født inn i sykkelmiljøet. Faren min var aktiv syklist, og selv meldte jeg meg inn i Sandnes sykkelklubb da jeg var tolv år, minnes Vatne. Det er ikke bare reparasjon av sykler han ser for seg:
- Jeg har planer om å også holde kurs i vedlikehold og bruk. Det er mange i dag som ikke en gang vet hvordan man skifter dekk. Men så har da også syklene blitt mer kompliserte. Jeg kan også tenke meg å drive med teambuilding, altså å ta fatt i det sosiale med sykling. Det er jo en del i dag som både sykler til og fra jobb og deltar på sykkelritt, som Nordsjørittet. Mange firma bruker mye penger på sykler og utstyr, men de utnytter ikke fullt ut det sosiale aspektet ved syklingen, understreker Vatne, og trekker Nordsjørittet fram som et eksempel:
For mye tidspress
- Det er nærmest en sykdom at folk er så opptatt av klokken, eller tiden de sykler på. Og de skal konkurrere mot naboen eller kollegaen. Sykling er egentlig en lagsport, og bør organiseres i grupper. Se bare på Tour de France. Jeg sier ikke at Nordsjørittet skal følge den modellen, men dersom en starter i en gruppe på ti, er det viktig at gruppen holder sammen hele turen og kommer samlet i mål. I dag er tiden er en stressfaktor som gjør at mange får en negativ opplevelse med turritt og sykling, sier Vatne, og viser spesielt til årets utgave av Nordsjørittet som var preget av sterk motvind.
- I et team blir syklingen en mer positiv opplevelse. I teamet skal det være samhold. De svakeste skal ha hjelp underveis.
- Har du luftet disse tankene for arrangørene av Nordsjørittet?
- Nei, det har egentlig ingenting med arrangørene å gjøre, det er noe deltakerne selv må sørge for, sier Vatne, som ellers er kritisk til at elitesyklistene i det hele tatt får slippe til under Nordsjørittet.
- Dette er et turritt. Elitesyklistene har nok av andre ritt de kan delta i, sier Vatne bestemt.
Ikke bare for supersmosjonister
Den entusiastiske sykkelmannen er ellers opptatt av at sykling ikke nødvendigvis behøver å dreie seg så mye om utstyr.
- Hvis vi sammenligner oss med land lenger i sør, så blir sykkelen langt mer brukt som et framkomstmiddel. Se på Danmark. Folk sykler til og fra jobb med helt enkle sykler. Alle taxiene har et sykkelstativ i bagasjerommet sånn at folk som har syklet til byen kan ta taxi tilbake. Se på Nederland. Sentralstasjonen i Amsterdam har plass til ti tusen sykler har jeg hørt. Her hjemme er sykling mer forbundet med mosjonister. Det er de sprekeste som sykler til og fra jobb. Men sånn behøver det ikke å være. Du trenger ingen supersykkel, eller fancy sykkelklær, understreker Vatne.
Syklister må skilles fra gående
- Det er mye snakk om å tilrettelegge bedre for sykkel. Hvordan er veinettet for de tohjulte?
- Det er absolutt ikke godt tilrettelagt. Det de kaller sykkelveg i Norge er jo egentlig sykkel- og gangsti. Sånn er det ikke i andre land. Det betyr at du strengt tatt skal kraftig ned i fart hver gang du støter på gående. Dersom du skal sykle til og fra jobb, så ønsker du gjerne litt fart, påpeker Vatne.
- Dessuten er det mye kryssende trafikk. Det er uoversiktlig og farlig. Vedlikeholdet av sykkelstiene er i tillegg elendig, slår Vatne fast, og gir dermed et spart til samferdselspolitikerne i landet.
Sykkelentusiasten regner med at bedriften er skikkelig oppe og går til våren, og forsikrer om at han allerede har fått svært god respons både fra bedriftsmarkedet og fra privatpersoner.
Redaktør -