Tobias Sternberg Individualism
I tre år studerte kunstnerne Jodie Carey og Tobias Sternberg sammen i London. Omtrent et tiår etter skal de ha utstilling sammen på Jæren.
Fra 29. mars til 1. juni skal Hå gamle prestegard ha utstillinger fra engelske Jodie Carey og svensk/tyske Tobias Sternberg. Jodie Carey skal ha utstilling om hvordan tiden går og minnene visner, mens Tobias Sternberg sin utstilling handler om krig. Begge studerte tidligere kunst sammen på Goldsmiths College i London, der de jobbet med ukentlige presentasjoner, diskusjoner og kritikk. Kunstnerne så opp til hverandres arbeid allerede den gang.
–Jeg beundret hennes ambisiøse satsing på å lage kunst og hennes uvanlig taktile følsomhet, forteller Sternberg. Han forteller videre at de har mistet litt kontakten siden studiedagene, og ser veldig frem til å gjenforenes på Hå gamle prestegard. Jodie Carey deler hans entusiasme.
– Jeg ble glad da jeg hørte at vi skulle ha utstilling på samme tid og sted. På avgangsutstillingen til Tobias så lagde han en stol som var så finpusset at den kun var i stand til å bære sin egen vekt. Dette er en av mine største kunstfavoritter, og jeg ser veldig frem til å se hvordan arbeidet hans har utviklet seg, forteller Carey. Ferdighetene til Tobias Sternberg har nemlig utviklet seg på et heller uventet sted.
Den svenske snekkeren som ble kunstner
Tobias Sternberg anser seg selv som en historieforteller, og den svenskfødte kunstneren har også litt av en livshistorie å fortelle. Han har tidligere studert filosofi, historie og kreativ skriving, men har samtidig livnært seg selv som snekker – et yrke han fortsatte med også etter kunststudiene.
– Jeg gjorde alltid småjobber som tok en uke eller to, og aldri for et entreprenørfirma som ville krevd jobbing på fulltid. Etter hver arbeidsperiode brukte jeg så mye tid som mulig på å lage kunst. Å jobbe som snekker har fremfor alt gitt meg masse erfaring med tre og andre materialer som jeg bruker til å lage skulpturer, forteller Sternberg. Han er i dag kunstner på fulltid, men oppfordrer likevel alle unge kunstnere til å lære seg en nyttig ferdighet som kan generere inntekt.
– Det bør samtidig være en jobb som gir deg friheten til å ta kunsten din dit du ønsker, påpeker han. Jobb kan med andre ord spille en sentral rolle for noen, mens for andre så kan utdanning ha en viktig innvirkning på deres kunstneriske arbeid.
Mellom to skoler av kunstmaking
Jodie Carey kommer fra England, og lærte seg to forskjellige måter å skape kunst på ved Goldsmiths College og The Royal College of Art. På den ene siden lærte hun at kunst skapes ved å stille kritiske spørsmål. På den andre siden lærte hun at kunst skapes ved å prøve seg frem i studioet. Løsningen ble å finne en krysning mellom disse to metodene.
– Jeg har jobbet hardt etter studiene for å drive min praksis fremover. Jeg lærer av hvert verk jeg lager, og hver utstilling gir meg materiell til den neste utstillingen, sier Carey.
I de siste årene har Carey ønsket at objektene på utstillingene hennes skal være noe mer enn bare objekter. Hun fokuserer derfor på materiell som skal bygge meninger, skape diskusjoner og slippe løs fantasien og kunnskap til de som kommer på utstillingene hennes. Til sammen skal objekt, konsept, ide og arbeidet bak ha likeverd og si minst like mye om utstillingen hennes.
Lys, mørke og lekekrig på Hå
Utstillingene på Hå vil altså bære preg av Jodie Carey og Tobias Sternbergs erfaringsbakgrunn. Jodie Carey designer utstillingene sine i forhold til hvert utstillingssted, og besøkte dermed Hå gamle prestegard i fjor for å få en smak av Jæren. Hun ble forbløffet av hvordan landskapet og lokalhistorien ble gjenspeilet i galleriet, og ville dermed lage en utstilling som reflekterte landskapet rundt Hå gamle prestegard. Resultatet ble utstillingen ”dark night by daylight”.
– Tittelen har motsigelser og motsetninger, noe som er veldig likt rommet på Hå. Rommene er veldig annerledes enn noe annet jeg har jobbet med tidligere, og noe jeg syns er både utfordrende og spennende, forteller Carey.
Tobias Sternberg hadde i 2011 en utstilling kalt ”Krieg Spielen” som handlet om å leke krig. Senere oppdaget han at utstillingen hadde flere referanser til kristne verdier, og besluttet dermed å fokusere mer på religion. Sternberg endte dermed opp med å blande tidligere og nåværende arbeid i den kommende utstillingen som han kaller for ”playing God – playing war”. Han avslører at utstillingen skaper ny mening ved å kombinere to forskjellige funksjoner av lek.
– Å leke Gud betyr at vi antar makt over andres liv og beslutninger. Å leke krig betyr at man mestrer og øver på noe som er veldig skummelt og farlig i et sosialt trygt miljø, forteller Sternberg. Utstillingen kan med andre ord gi besøkende nye perspektiv på både krig og lek.
Kunst gir nye måter å tenke på
Ingunn Nord-Varhaug er utstillingskonsulent og kurator hos Hå gamle prestegard, og ser veldig frem til de kommende utstillingene. Hun forteller at de prøver å se til London, og har i flere år samarbeidet med ulike kunstnere, gallerister og kunstorganisasjoner fra England. Jodie Carey og Tobias Sternberg kom i søkelyset denne gang, og hun tror de vil slå til.
– Dette er tema som er viktige og som alle mennesker kan relatere seg til. Vi håper at kunstnerne med disse utstillingene kan få oss til å tenke på nye måter rundt disse temaene, sier Nord-Varhaug. Hun forteller videre at temaene blant annet skal videreformidles til 180 tredjeklassinger og 260 sjetteklassinger som kommer på besøk.
– Kunsten hjelper oss å se tema som vi kanskje ikke reflekterer over i hverdagen, legger hun til.
Også Jodie Carey og Tobias Sternberg ser frem til utstillingene på Hå gamle prestegard, og krysser fingrene for at publikum får en fin opplevelse. Carey håper at publikum vil få glede av hennes utstilling som skal bære preg av det jærske landskapet, mens Sternberg har et litt annet mål. Han håper nemlig at publikum blir påminnet om at lek kan være et trygt og usensurert sted for å teste tanker, håp og frykt.
– Målet mitt er ikke å gi svar, men å få folk til å stille seg nye spørsmål, avslutter han.
Redaktør -