- Nord-Jæren har stort forbedringspotensiale når det gjelder å markedsføre seg som et turistmål, sier Terje Johansen, universitetslektor ved Universitetet i Stavanger.
Universitetslektor ved Universitetet i Stavanger, Terje Johansen, sitter med et inntrykk av at Nord-Jæren blir markedsført grundig og profesjonelt som et yrkesrettet reisemål, men har stort forbedringspotensiale når det gjelder å lokke turister på feriereiser til distriktet.
- Det som mangler er en skikkelig synliggjøring av Jæren, profilert av de viktigste attraksjonene, mener Terje Johansen, universitetslektor ved UIS. Han underviser i reiseliv og har tidligere vært konsulent for utarbeidelse av den forrige reiselivsplanen i fylket.
- Jeg mener selv jeg sitter med litt oversikt og kan plassere Jæren i forhold til andre plasser, sier lektoren.
Klepp, Time og Hå kommune ligger under reiselivsselskapet Destinsajon Stavanger, Sandnes og Jæren. Sammenslåingen av markedsføringsselskapene mener han er en fornuftig løsning, som fører til større markedsføring i omverdenen.
- Hovedsaken med et slikt destinasjonsselskap er å få mer penger til å kunne drive med bredere markedsføring og markedsføre hele regionen samlet, sier han.
Markedsundersøkelse
Johansen mener de tre kommunene gjør en god og profesjonell jobb når det gjelder å markedsføre distriktet som et yrkesrelatert reisemål, men at de ennå har mye å jobbe med når det gjelder å markedsføre ferie og fritidsreiser.
- Oljevirksomheten former tilbudet og servicen i jærkommunene da den krever og etterspør service, men når det gjelder ferie og fritidsreiser, har de enda ikke tatt seg tid til å bruke penger på en grunnleggende markedsundersøkelse. Det blir heller litt mye spekulasjon om hva folk som kommer dit vil ha, sier Johansen.
Jæren som merkevare
- Det er få som kan profilere seg i Norge. Lofoten er et område som er blitt flink til det, og er et av de områdene i Norge som utlendinger vet noe om, sier han. Han trekker også fram plasser i Danmark og Nord-Irland. Kjente turistmål med noenlunde likt utgangspunkt som Klepp, Time og Hå.
- Destinasjon Stavanger, Sandnes og Jæren har ikke klart å profilere seg på samme måte. De må prioritere hva de først og fremst skal markedsføre. Hva det er som skal skape en identitet.
- I motsetning til danskene er jærbuen arbeidsomme, men beskjedne folk. En burde få flere bønder til å engasjere seg i turismen. En lurer jo på om de ikke vil ha turister dit, smiler Johansen, og trekker fram Kvalbein Gård som et av unntakene.
Turistvennlig
Et tiltak Johansen trekker frem som meget positivt, er kvalitetsprosjektet Nordsjøvegen.
- Det er slike ting som er effektive, helt klart en fordel å ha en slik reiserute. Den har de blitt flinke til å markedsføre, noe de kan gjøre i enda større grad, sier han.
Han gir Bryne skryt for å ha forandret image fra å være en litt kjedelig plass ute på landet, til å bli en spennende plass med mange aktiviteter.
- Utfordringen er å åpne opp de tilbudene de har for turisme, i større grad enn de gjør, sier Johansen, og oppfordrer jærbuen til å bli mer åpne, gjestfrie og interessert i turisme.
Av Hanne Buljo
Redaktør -