Sidsel Palmstrøm ønsker å fortelle en historie ved å bruke kjente, kjære og hjemlige tekstiler. Med broderiet forteller hun også noe om tid. Et stort stykke broderi er som kjent ikke gjort i en håndvending. Dette arbeidet heter Samtale 2.
På Hå Gamle Prestegard kan du oppleve tre kunstnere i to utstillinger. ”Forventning” er et samarbeidsprosjekt mellom Sidsel Palmstrøm og Ingunn Bakke, og ”Underbelly” er det billedkunstneren Marit Wictoria Wulff Andreassen som står bak.
- Ingunn og jeg stiller ut sammen i det ytterste fjøset. Vi presenterer arbeider i en del forskjellige materialer, sier Palmstrøm, og legger til at tematikken i utstillingen spenner vidt.
- Det handler om fasinasjon for bearbeiding av tekstiler og materialer. Mange av mine arbeider tar utgangspunkt i nære og hjemlige tekstiler, og så gjør jeg noen grep for å få dem til å fortelle en åpen historie, forklarer Palmstrøm, og fortsetter:
- Jeg tenker at de tekstilene vi har vokst opp med er ladet med hverdagen vår. De kan derfor brukes til å si noe om forskjellige prosesser i menneskelivet, både følelsesmessige alvorlige sider, og mer humoristiske innslag. Jeg bruker bevisst hekling og broderi fordi de er veldig tidkrevende, så det forteller noe om hva tid er. Det å sy kan også forstås i overført betydning som det å bøte på en skade, reparere noe, eller meditere over noe. Jeg har også et arbeid med tretti utvalgte ord som er brodert inn i noen kjøkkenhåndklær i gammelt lin, forklarer Palmstrøm, før hun trekker fram kollegaens arbeid:
Polstret rom
- Ingunn jobber med litt andre ting. Hun har blant annet polstret et helt rom. Dette synes jeg er en morsom installasjon. Det gir en helt spesiell totalopplevelse å bevege seg inn i rommet. Det er vakkert, med silke og nydelige geometriske former. Når jeg går inn der tenker jeg at det er både betagende og flott, men også klaustrofobisk. Det gir altså assosiasjoner i flere retninger. En del av arbeidene våre har en slik dobbelhet i seg, mener Palmstrøm.
- Hvorfor heter utstillingen ”Forventning”?
- Det er litt sånn lek med ord. En del av mine arbeider handler om ulike forventninger, og så håper vi jo at folk har forventninger når de kommer her, sier hun.
De opprinnelige formene
Kollega Ingunn Bakke forteller litt mer om det polstrede rommet og noen av de andre arbeidene hun står bak.
- Mange av dem som går inn i rommet er opptatt av det akustiske aspektet. Men jeg har vært opptatt av det visuelle. Rommet er kledd i silke, og det er polstret i et geometrisk mønster med sirkler som er bygd ut. De er festet som et rutemønster med like store gjentakelser, forklarer Bakke.
- Jeg har også utstilt forskjellige digitaltrykk. Jeg har en printer som skriver ut på stoff, eller på naturmateriale. Jeg har laget printeren selv, og så vidt jeg vet er det den eneste i landet, sier Bakke.
- Jeg jobber med de elementære geometriske figurene sirkel og firkant. Det interesserer meg at dette er universelle former som ikke er skapt av mennesket, sier Bakke, og trekker fram firkanten som et symbol på vår måte å begrense verden: Fire verdenshjørner og fire årstider.
- Boka ”De første formene” av Mikkel Tinn har inspirert meg i kunsten. Han viser at disse formene går igjen i hele historien, og han har et godt språk om hvorfor formene går igjen i alle kulturer, forklarer Bakke. Hun trekker videre fram arbeidet ”Påfugl” som også består av sirkler, og som er bygd opp etter samme struktur som en solsikkekjerne. Både Bakke og Palmstrøm har sin utdannelse fra Kunst- og håndverksskolen i Oslo, og begge har hatt flere separatutstillinger, og de har begge hatt arbeidene sine på Høstutstillingen.
Underbelly
Bildekunstneren Marit Wictoria Wulff Andreassen står bak utstillingen Underbelly. Temaet i Andreassens utstilling er kropp, kjønn og identitet. Siden hun gikk ut av Kunstadademiet i Bergen har hun hatt tegning som hovedteknikk. Men i utstillingen på Hå Gamle Prestegard viser hun nå for første gang maleri. I de nye arbeidene er skogen sentral. Røtter og greiner ligner på nerver og organ vi har inni oss, og skogen, som det underbevisste, kan romme det vi ønsker å skjule. Andreassen er fra Kasfjord ved Harstad, men har vært etablert med atelier i Stavanger siden 2004.
Redaktør -