Jon Garcia de Presno er bare en av svært mange aktive ”gamere”. Han stiller i paneldebatt på Kinokino onsdag 28. oktober kl. 19:00.
Jon Garcia De Presno er blant deltakerne i paneldebatten om dataspill. Han har spilt World of Warcraft (WoW) i to år, og anslår at han bruker rundt to timer dagen på spillet.
- Har du kommet langt i WoW?
- Det er feil ordbruk i forhold til dette spillet. Det er ikke en tidsgrense, alle har egentlig kommet langt. Det handler ikke om å komme lengst mulig. Jeg er bare en vanlig spiller, og langt fra profesjonell.
- Finnes det profesjonelle spillere?
- Ja, de profesjonelle spiller stort sett alltid i lag mot andre spillere. Et av de største lagene er faktisk svensk, og de heter Insignia. Det er også nordmenn med i det laget.
- Kan du kort forklare hva WoW egentlig er?
- Det er et såkalt ”massivt multispiller rollespill”. Det er et spill som egentlig også er en sosial kanal, det er egentlig hovedtingen med det.
- Så du kommer i kontakt med folk i hele verden gjennom spillet?
- Ja, eller du kan kun ta med folk du kjenner. Du behøver ikke bli kjent med nye, understreker De Presno.
Konsensus og memonikk
Et par av de fenomenene De Presno kommer til å ta opp i paneldebatten på Kinokino er ”konsensusvirkeligheter” og ”memonikk”.
- Det høres komplisert ut. Kan du forklare?
- Konsensusvirkelighet handler om hvordan alt det vi oppfatter som virkelighet er et resultat av at vi har kommet opp med spilleregler. Ta for eksempel verdien av penger, det er noe vi har blitt enige om, forklarer De Presno.
- Memonikk er et begrep som ble funnet opp med boka ”The selfish gene” fra 1976. Det er en populær ny filosofisk retning som argumenterer for evolusjon uten biologi. Forfatteren beskriver ideer som levende vesener som bruker mennesker eller andre ting for å videreføre seg selv, forklarer De Presno, og minner om at uttrykket for populært ting på nettet er ”meme”.
Redaktør -