Statsbakeriet slo an på Røde Kors sin konsert på Metropolis
Med facebook som hovedkanal for både markedsføring og bandbooking, gjennomførte Stavanger Røde Kors Ungdom en vellykket rockekonsert på ungdomsklubben Metropolis. Anledningen var Uka, og resultatet var 12 000 veldedighetskroner i kassa.
– Uka-komiteen ønsket å rette seg litt mot ungdom i år, og henvendte seg derfor til oss, sier Kristin Bjerke som er nestleder i oljebyens ungdomsavdeling av Røde Kors. Det var også hun som stod bak arrangementet på Metropolis som gikk av stabelen fredag den 18. september. Bandene som pumpet lyd i anlegget var Statsbakeriet, Freezing Part, Arlie Mucks, Boena og Noddy, André Larsens Kompgruppe, Kurt Tank og Clever Fox.
Facebook-event
– Jeg må innrømme at jeg ikke kjente til disse bandene, men når jeg fortalte mine venninner hvem som skulle spille, så ble de begeistret, forklarer Bjerke, som klarte å trekke rundt 220 publikummere til arrangementet. Nettstedet Facebook ble flittig brukt for å lokke til seg både artister og publikum.
– Vi begynte å jobbe med konserten i sommer, og det ble en facebook-event.
– Hva vil det si?
– Vi lagde en side på facebook, og alle i Røde Kors ungdom inviterte vennene sine der. Da fikk vi mange sånne ”attending”, altså folk som sa de skulle komme, forklarer hun.
Bjerke sier videre at facebook også ble flittig brukt til å komme i kontakt med bandene som spilte, og konkluderer:
– Jeg tror nok facebook var en del av kjernen til suksessen.
”Dancebattle” på kjøpet
Som følge av tilfeldigheter ble arrangementet mer innholdsrikt enn Bjerke først hadde planlagt.
– Tre uker før konserten så sa de på Metropolis at de samme helgen skulle få besøk av dansegruppen Quick. Det var de som vant Norske Talenter. De skulle ha en workshop og dansebattle, og Metropolis sa at dersom vi ville så kunne vi inkludere det i opplegget vårt. Det gikk vi med på.
– ”Dansebattle”, hva er det?
– Det er sånn at to og to deltakerne danser mot hverandre, og så går en videre. Det var syv stykker som meldte seg på, og Quick-folkene var dommere, sier Bjerke. Hun synes det var en fin gest av Metropolis å ”gi” oss dette arrangementet. Inntektene gikk nemlig i sin helhet til Røde Kors sin Uka-aksjon.
Klær, kaker og sikker sex
– Så du er altså godt fornøyd med opplegget?
– Det ble veldig bra, og med mye mer folk enn forventet. Alle vennene mine ga meg positive tilbakemeldinger. Bandene kom når de skulle. Det var både rock, pop, rap og et band som spilte coverlåter. Undomsbedriften Kongeklær var med og bidro med t-skjorter for salg, og vi solgte kaker med Røde Kors-logoen. Vi hadde også en stand med to jenter som tok imot henvendelser fra folk som ville vite mer om Røde Kors og det arbeidet vi gjør. Og vi hadde en stand der vi informerte om sikker sex, forklarer Bjerke.
– Frister det til gjentakelse?
– Ja, men ikke med det første. Kanskje en gang neste halvår, eller neste september. Akkurat nå har vi andre ting vi skal fokusere på, avslutter Bjerke.
Redaktør -