Rørende, morsomt og filosofisk på samme tid

01.08.2024
Rørende, morsomt og filosofisk på samme tid
Rogaland teater
Benedicte Izabell Ekeland.

Benedicte Izabell Ekeland bergtok og begeistret publikum på Intimscenen på Rogaland teater høsten 2023 med 50 strålende forestillinger av monologen. Men det var ikke nok og på grunn av stor etterspørsel etter billetter mener teatret at Cassandra har retten til et lengre liv. Derfor henter de Izabell tilbake med denne berg- og dalbaneturen av en ordlek høsten 2024.

Ut av ingenting dukker Cassandra opp i teaterrommet. Hun vet ikke helt hvem hun er, men hun trenger å bli hørt. Fra et ordløst sted løsrevet fra tid og rom, begynner hun å prate.

Og hun stopper ikke.

Hun prøver å få oss til å forstå henne – men det er kanskje umulig?

Cassandra leter derfor etter meningsfulle forbindelser i en tilsynelatende frakoblet verden og usammenhengende hverdag. Er det i det hele tatt mulig å tro på en annen mulig verden, eller å forstå seg på andre mennesker? Hvordan kan vi forstå det man ikke klarer å tro på?

Cassandra er en stemme som gjennom en alvorlig og realistisk, men også drømmende og leken tekst, trer inn i et språk som utfordrer seg selv i sin søken etter mening.

I Cassandra fortsetter Mattis Herman Nyquist og Fredrik Høyer sitt dramatiske prosjekt, som på sin særegne måte, i monologform, skildrer individets behov for menneskelig kontakt. Nå i samspill med skuespiller og artist Benedicte Izabell Ekeland.

 

Sagt i pressen

Izabell fikk trampeklapp og velfortjent stående applaus etter premieren på Cassandra høsten 2023! Og publikum var bergtatt og ga en gjensidig omfavnelse av denne rosa klemmen av en forestilling!

I Cassandra går tekst, lys, musikk og ikke minst Izabells formidling sømløst opp i en høyere enhet. Og Izabell gjør en kraftprestasjon der hun står helt alene på scenen! 

I en strålende velskrevet monolog tar hun oss med på en berg- og dalbanetur av en ordlek! Nærmest som nordlyset beveger hun seg i et skiftende mønster, der hun veksler elegant mellom hverdagslige situasjoner, og det kan virke som hun har vært i komisk hardtrening, for i neste sekund å fremføre poesi så nydelig at tårene presser på.

Også Aftenbladets anmelder lot seg både begeistre og imponere. Han starter sin anmeldelse med følgende spørsmål: «Hip hop-artisten Izabell, mutters aleine på teaterscenen. Kan det gå bra?» Og svarer resolutt «Ja.» Han begrunner det blant annet med: «(…) heilt frå anslaget har Izabell rommet. Ho har gjort Høyers gode bokmålstekst til sin eigen, på stavangersk.» Han skriver videre: «Ho har teft både for timing og melodi. Språk er rytme og melodi. Denne forståinga er heilt nødvendig for å kunna framføra ein tekst som vekslar mellom det kvardagslege og det poetiske. Ja, og så hjelper det nok å ha sceneerfaring, å kunna stråla ut at du er trygg, å kunna ta rommet, halda på eit publikum.» Og derfor belønner han Cassandra med en knallsterk femmer på terningen.

Webredaktør -

Nyheter

Anne Fossen debuterer med mørke og tankevekkende dikt

Anne Fossen debuterer med mørke og tankevekkende ...

Anne Fossen, en 52 år gammel musiker, ...

Å finne sin egen stemme gjennom dikt

Å finne sin egen stemme gjennom dikt

Elise Fotland er en søkende, sensitiv ...

Like om hjørnet

Like om hjørnet

Ikke la mandagen slukke lyset ditt

– Å skrive skrekk har gjeve meirsmak

– Å skrive skrekk har gjeve meirsmak

Ny bok frå Aleksander Brun: «Under Huda» ...

Tårer på strå

Tårer på strå

Tårer på strå handler om å ...

Det hendte

Takk for at du gjorde meg så fine…”

En baker kan stundom ikke tenke seg livet ...

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

For første gang skal gi mang en ting ...

Da byen var en varemesse verd

Det finnes i hvert fall ett byhistorisk eksempel ...

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Det er ikke alltid at tingene er som de synes ...

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Noen rimsmeder har med betydelig alvor forsøkt ...