Til Sirdal med firehjulsdrevet hytte

04.09.2014
Til Sirdal med firehjulsdrevet hytte
Tom Gaudland
Ikke for liten, ikke for stor. Perfekt bobil for rogalandske veier.

Hva med en firehjulstrukket bobil når du skal på vinterferie til Sirdalen? Eller en buss med "slide out" og tilhørende Mini Cooper til helgeturen på Ogna? Mulighetene er mange. Ikke en gang fantasien setter grenser.

Pengene nærmest flommer over i oljefylket Rogaland, noe som blant annet gir seg utslag i større og flottere bobiler på veiene i fylket. Hver helg setter bobilfolket ut i karavaner, enten det er på helgetur nedover Jæren eller opp i Sirdalsheiene, eller til et av de mange bobiltreffene som arrangeres i sommerhalvåret.

Den store caravanmessen i Düsseldorf er et mekka i for campinginteresserte. Messen trekker til seg 170.000 tilskuere i løpet av en drøy uke, og er den største i sitt slag i verden. Flere hundre reiser fra Rogaland for å få med seg de største nyhetene først på caravan- og bobilfronten. Årets messe fant sted i slutten av august.

 

HRZ med firehjulsdrift

En bobil som vil egne seg godt både sommers- og vinterstid i høyfjellet, er HRZ Freedom fra den tyske produsenten HRZ. Bilen er en Mercedes Sprinter med 190 hk motor og en topphastighet på 162 kilometer i timen, kun begrenset av fabrikkens fartssperre.

- Bobilen er skrudd sammen med høykvalitets materialer og skal tåle en trøkk, lover Tanja Akkawi, som er salgskonsulent hos HRZ Reisemobile.

Bilene fra HRZ lages på bestilling og skreddersys for hver enkelt kunde. Produsenten har likevel et standard modellprogram som kan utvides etter ønske. HRZ Freedom leveres med firehjulstrekk, tre sitteplasser rundt bordet, forholdsvis romslig kjøkken - bilstørrelsen tatt i betraktning, toalett og dusj, samt en romslig dobbeltseng. Under senga er det plass til masse utstyr, og på taket sørger takgrinda for at hele ekvipasjen er 3,5 meter høy. Pris i Tyskland: Knappe 80.000 euro. I Norge blir det nok over en million kroner for en bil av denne typen. Til gjengjeld kommer man fram sommer som vinter. Perfekt for Sirdals-turer hele året!

 

De som vil holde seg i lavlandet, men som foretrekker litt mer beinplass og litt luksus, kan heller satse på en buss. Flate, fine veier på Jæren byr på gode kjøreforhold for en Vario Perfect 110, som leveres med garasje som kan romme en liten småbil, for eksempel en Mercedes SL500 eller en Mini Cooper kabriolet. Når bussen er vel parkert på Ogna eller Brusand camping, er det bare å rulle ut småbilen og kjøre kveldstur til Egersund eller snarvisitt til Nærbø, for de som måtte ønske det.

Inni bussen er det et hav av plass, og noen av bussmodellene som var utstilt på årets caravanmesse i Düsseldorf hadde også såkalt "slide out", hvor man kan utvide stua ved å utvide selve skroget på kjøretøyet. Utstyrsnivået inni er forholdsvis høyt, med romslig soverom, romslig bad og toalett, romslig kjøkken med marmorbenker og romslig stue med skinnmøbler. Nesten hyttekomfort, med andre ord. Selv om peisen mangler. En hytte er imidlertid en billig fornøyelse sammenlignet med Vario Perfect 110. Listeprisen i Tyskland er 893.000 euro. Med norske avgifter lander man vel rundt 12 millioner kroner. Få tør regne på hva verditapet er for en slik doning.

 

Campingvogn med påhengsmotor

Også caravanfolket kan nyte godt av nyheter fra messen i Düsseldorf. Markedsledende Hobby presenterte en ny serie av billigvogner, som har fått det klingende navnet OnTour. Her er det snakk om familievogner i ulike størrelser med et middels utstyrsnivå. Kvaliteten på Hobby-vogner er ikke i toppklasse, noe som oppveies av markedets laveste priser.

Konkurrenten Dethleffs, som også befinner seg i den lave enden av prisskalaen innen caravanmerkene, forsøker seg på nye modeller, med navnene C'Trend og C'Go. Egentlig er det bare variasjoner over et tema i et allerede omfattende modellprogram.

Ellers hadde Tabbert et par nyskapinger, i form av den folkelige T@B, som i år lanseres i treimitasjon under navnet Woody, og den svært så luksuriøse Cellini, med "slide out", som utvider vognens areal ganske betraktelig når vognen står parkert.

Den kanskje mest interessante nyheten på caravanfronten kom imidlertid fra produsenten Sealander, som lanserte en flytende campingvogn: Den kan brukes både til lands og til vanns, såfremt man utstyrer vogna med en påhengsmotor.

Tom Gaudland

Gallery

Carvan Salon 2014

Nyheter

Anne Fossen debuterer med mørke og tankevekkende dikt

Anne Fossen debuterer med mørke og tankevekkende ...

Anne Fossen, en 52 år gammel musiker, ...

Å finne sin egen stemme gjennom dikt

Å finne sin egen stemme gjennom dikt

Elise Fotland er en søkende, sensitiv ...

Like om hjørnet

Like om hjørnet

Ikke la mandagen slukke lyset ditt

– Å skrive skrekk har gjeve meirsmak

– Å skrive skrekk har gjeve meirsmak

Ny bok frå Aleksander Brun: «Under Huda» ...

Tårer på strå

Tårer på strå

Tårer på strå handler om å ...

Det hendte

Takk for at du gjorde meg så fine…”

En baker kan stundom ikke tenke seg livet ...

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

For første gang skal gi mang en ting ...

Da byen var en varemesse verd

Det finnes i hvert fall ett byhistorisk eksempel ...

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Det er ikke alltid at tingene er som de synes ...

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Noen rimsmeder har med betydelig alvor forsøkt ...