Egil Olsen forteller at Catch er i utvikling. Uttrykket skal moderniseres og flere butikker skal åpnes
De har i dag 47 butikker rundt om i landet, men hovedkontoret ligger på Klepp. Catch prøver å stake ut en ny kurs med kvalitet for alle penga.
Det vil si, det skal ikke være så mye penger. For konseptet til Catch er klær i den nedre del av prissjiktet. Det bekrefter nyansatt daglig leder, Egil Olsen:
- Ja, målet vårt er å levere kvalitet til lav pris. Vi har klær til baby, barn og dame.
Grunnen til de lave prisene er lave logistikkostnader og liten administrasjon. I tillegg åpner ikke Catch butikker i storbyer og i de største kjøpesentrene.
- Vi holder oss vekke fra disse. Det har selvsagt økonomiske årsaker. Den ene er at konkurransen blir større og den andre er de høye husleieutgiftene i sentre som Kvadrat på Sandnes og Lagunen i Bergen.
Konete
Kjeden, som tidligere var Kurant, er i dag kjøpt opp av Dag Leo Martinsen. Olsen medgir at mye arbeid har blitt lagt inn for å endre folks oppfatning av Catch.
- Vi var historisk sett ganske konete, det er på det rene. Nå er konseptet endret og vi satser på mer moteriktige klær. Men vi holder oss borte fra damen på 25 år. Vårt mål er å ha klær til damen fra 30-35 og oppover. Damen på 35 og 50 kler seg også likere i dag enn før. Damen på 50 er i stor grad yngre i dag.
Firkanter og apekatter
Catch har egne innkjøpere som reiser rundt på varemesser og henter inspirasjon. Når de kommer hjem, setter de seg ved tegnebrettet og tegner grovskisser. Skissene sendes til leverandører i Østen som produserer klærne. Dette gjør at fordyrende mellomledd kan unngås. Nå jobbes det med å få klar kolleksjonen for høst 2007. Det vil være et litt mer bråkete motebilde, med mye retro både fra 60-, 70- og 80-tallet. Men for kundene blir det først klær for våren. Og hva kan vi vente oss fra Catch i år?
- Det er en del mønster for våren. Enten det er blomster, apekatter eller firkanter så er de satt i system til mønster på klærne. Striper vil også fortsette framover. Retromoten holder seg sterkt. Fargene vil endre seg noe. Vi får inn mye lime, brunt har vært høstens farge, men det roer seg framover. Det er også mye hvitt og aqua, en blandig av blått og grønt, som preger fargespeilet.
Generelt sett er det vanskeligere å forutsi hva som blir trendy, enn tidligere. I dag går damene også med mye mer sportslige antrekk enn tidligere, men disse skal selvsagt ha et feminint snitt. Unisexmoten er i høy grad på vei ut. Dette er en utfordring for Catch, men en utfordring de tar på strak arm.
- Bransjen er i dag en helt annen verden, en mye mindre oversiktlig og mer bråkete verden. Men vi ser på det som noe positivt, det gir oss muligheter. Det gir også flere muligheter for kreativitet hos våre innkjøpere.
Tilpassing
Catch skal ha en ensartet profil på alle sine butikker, målet er å gjøre dem tydelige for markedet, men Olsen forteller at det er rom for variasjon i de forskjellige butikkene:
- Vi har flere endringer på gang. Mange ble gjort i 2006, og det blir flere framover. Vi skal møte morgendagens marked. Blant annet skal vi ha tettere oppfølging av de enkelte butikkene og individuell tilpassing. Vi har butikker fra Lillesand i sør til Bodø i Nord. Det er naturlig nok forskjeller i behovene i alle butikkene. En butikk er stor på babyklær, en annen på dame. Det er krevende, men spennende, sier Olsen.
Kurant og Catch hadde tidligere også en del utstyr, som laken, sengesett og håndklær, men dette skal i følge Olsen fases ut nå:
- Kjeder som Princess og Kid interiør er på de samme stedene som oss, og vi ser at konkurransen blir for stor. Derfor velger vi å heller satse i én retning. For tjue år siden var det riktig å ha disse elementene, men i dag ser vi at det blir feil.
Mange av butikkene til Catch er gamle, helt fra Kurants tid. Men det åpnes stadig flere, blant annet en i forrige uke. Målet er fire-fem nye butikker i året. Catch satser friskt:
- Vi har gjort mange endringer nå og ser positivt på det framtida bringer. Vi er klare for å møte morgendagens marked. Det har vært mye på en gang. Nå skal vi bruke første halvdel av 2007 på å lære å gå, og så får vi begynne å løpe fra høsten av, sier daglig leder.
KOLLEKSJON
Varegruppene kan kort beskrives som følger:
Baby: Tøffe bruksplagg fra 0-2 år med hovedvekt på sesonguavhengige plagg.
Barn 2-6 år: Tøffe bruksplagg som tåler røff behandling. God kvalitet til lav pris.
Barn 6-14 år: Moteplagg til fornuftig pris.
Dame: Spennende vareutvalg med vekt på overdeler og jakker.
Redaktør -