Tom Gaudland
Givergleden øker blant nordmenn. Her en elev ved en norgesfinansiert skole i Uganda.
Deloittes kartlegging av markedet for fundraising viser at inntekten fra faddere og fastgivere var på 1,7 milliarder kroner i 2013, en 11 prosent økning fra året før. Hver giver ga i gjennomsnitt 2.308 kroner i 2013, som gir en økning på 4,7 prosent fra året før.
Dette er femte året rådgivings- og revisjonsselskapet gjennomfører undersøkelsen, som viser at antallet faddere/fastgivere har økt med 5,6 prosent fra 2012 til 2013.
– Organisasjonene har gjort en målrettet innsats for å øke inntektene. Systematisk arbeid ser ut til å gi resultater, sier Grete Elgåen, partner i Deloitte og ansvarlig for undersøkelsen.
Til tross for at Norge har større teknologibruk enn andre land, er tradisjonell innsamling via direkte markedsføring, sammen med egne nettsider, innsamlingskanalene som blir brukt mest av organisasjonene. Direkte markedsføring er den kanalen som oppfattes som mest inntektsgivende.
– Det faller ikke naturlig for nordmenn å samle inn penger via sosiale medier ennå. Det må etableres en større trygghet rundt at pengene kommer dit de skal, sier generalsekretær Siri Nodland i Norges innsamlingsråd.
Crowdfunding, som er innsamling initiert av andre, utgjør foreløpig bare én prosent av totale inntekter, men er regnet for å være metoden de fleste planlegger å ta i bruk i fremtiden, tillegg til e-post, telefon og sms.
Røde Kors har hatt en målrettet satsing for å sikre forutsigbare inntekter og økte sitt antall faddere og fastgivere med 49 prosent i 2013. De er også organisasjonen som mottar mest i tilskudd fra norske myndigheter: 742 millioner kroner i 2013 mot 627 millioner kroner fra året før. Røde Kors fikk nylig tildelt TV-aksjonen for 2016.
Andre fakta fra rapporten:
- Respondentene i årets undersøkelse oppga at totale inntekter var 11,7 milliarder kroner i 2013.
- Inntekter fra fadder/fastgiveravtaler utgjør 14 prosent av totalt anskaffede midler i 2013
- Tilskudd utgjør 6,3 milliarder kroner av totale inntekter i 2013, hvorav tilskudd fra EU, FN og andre utgjør 1,4 milliarder kroner og har økt med 43 prosent fra 2012 til 2013.
- Gjennomsnittlig levetid på fadder og fastgiveravtaler har økt fra 3,9 år i 2012 til 4,1 år i 2013
- Testamentariske gaver utgjorde 325 millioner kroner i 2013, som utgjorde en økning på 12 prosent. Mange organisasjoner jobber med å få inntekter fra testamentariske gaver.
- Inntekter fra aksjoner omfatter blant annet TV-aksjoner, artistgallaer og utgjorde 380 millioner kroner i 2013, som tilsvarer 16 prosent økning.
- Sporadiske gaver og andre gaver utgjorde totalt 516 millioner kroner i 2013, mot 477 millioner kroner i 2012, som tilsvarer en økning på 8 prosent.
- 57 organisasjoner besvarte undersøkelsen.
Redaktør -