Mona Bøthner mener at det er vegavgiften som bør brukes til vegbygging.
Samferdselssjefen i Rogaland vil sette opp bompengesatsene for å finansiere videre utbedring av infrastrukturen i fylket. Jærbuen stilte seg opp ved bomstasjonen ved Kåsen og på Shellstasjonen på Bryne for å høre hva folk syns om planene.
- Problemet her i Norge er at folk bare godtar økte avgifter. Det er ingen som klager. Så store avgifter som vi har her i Norge finner du ikke i andre land, mener Chirk Omar.
Han har stilt seg opp ved bomstasjonen for å betale seg forbi. Passasjerene hans er hjertens enige med sjåføren.
- Dette er et typisk skandinavisk fenomen, samstemmer de tre i bilen.
Skal vi tro danske Morten Gregersen som kommer inn på bomstasjonen med sin store trailer så har ikke vår lille nabo i sør tilsvarende ordninger.
- Vi har ikke så mange bompengestasjoner i Danmark. Det er kun i forbindelse med store utbyggingsprosjekter som broer og lignende at de setter opp en slik finansieringsløsning, sier Gregersen fra trailersetet. Han mener at det er veldig dyrt å kjøre i Norge, og forstår ikke at det skal være nødvendig.
Tore Klippenberg mener at andre typer for kronerulling bør vurderes for å finansiere vegbygging, og at dagens bompengesats i hvert fall ikke bør økes. Men, sier han:
- Dersom de øker satsen, bør billettene i hvert fall få lengre levetid enn de har i dag.
Det viser seg at det bare er en veldig liten prosentandel som må kjøre innom bompengestasjonen for å betale. De aller fleste har brikke i vinduet, og suser forbi vår lille spørreundersøkelse. Vi beveger oss derfor ned til Shellstasjonen på Bryne for å snakke med flere.
Delte meninger
Finn Nylund driver for seg selv med forskaling. Han er midt i lunsjen.
- Jeg er helt i mot en økning i bompengesatsene. Det er dyrt nok som det er nå. Vi betaler jo både vegavgift, skatt og avgift på dyr bensin, sier han bestemt.
Nylund må kjøre gjennom bomstasjonen hver dag i forbindelse med jobben sin.
Ikke alle er like negative:
- Hvis de ikke klarer å få inn penger på annet vis, så syns jeg det er greit, sier Odd Høyland.
Han har to biler i familien, og begge har brikke.
- Selvsagt burde det offentlige ha betalt, men det er viktig å få det gjort, og da er det like godt at vi er med og bidrar, sier han, og forklarer videre:
- Hvis du kjører fra Bryne til Stavanger kan du se hva bompengene har gjort. Vegstandarden på denne strekningen hadde ikke vært så bra hadde det ikke vært for bompengene, slår Høyland fast. Han bor på Kåsen, og kjører ofte gjennom bomstasjonene.
Terje Grødem fra Oma tenker ikke så mye på problemstillingen.
- Jeg kjører ikke så mye gjennom bomstasjonene. Jeg er bonde, og holder meg mest på garden, sier han.
- Men kona kjører mer, og hun er nok ikke så glad for forslaget, spekulerer han.
Søreuropeisk temperament
Lola Thoresen står og fyller tanken på bilen.
- Jeg synes ikke noe om at de skal øke satsene. Betaler ikke bilistene nok?, spør hun retorisk.
- Vi betaler årsavgift, bensinavgift, og kjøper du en ny bil, så må du betale masse avgifter, sier hun oppgitt. Hun mener at ti kroner burde være nok, og synes også at det er tungvint at de uten brikke må ha akkurat tretten kroner i løse penger for å komme gjennom. Thoresen passerer bommen et par ganger i uken.
Spanjolen Jose T. Fernandez får demonstrert litt søreuropeisk temperament når han får spørsmålet om bompengene:
- Det er et helvete!, sier han og vifter med armene.
- Bilen er en melkeku for Norge. Familiens økonomi blir stadig mer belastet. Det er helt nødvendig med bil her i Norge. Jeg for min del bruker bilen minst mulig. Å kjøre bil er å kaste penger ut vinduet, sier han bestemt. Han sier videre at de har systemer med bompenger i Spania også, men at de nok er litt på vei bort fra det.
- Hvorfor skal vi hele tiden øke avgiftene? Kan vi ikke heller gå den andre veien her i det rike Norge? Jeg kjører moped, og viser fingeren til bompengestasjonene, sier Fernandez, og ler godt.
Tove Elin Hobbestad er heller ikke begeistret for å måtte betale mer.
- Jeg syns vi betaler nok. Dessuten blir det fort urettferdig. Jeg som bare kjører gjennom her hver fjortende dag slipper å betale noe særlig, mens andre må betale mye.
Mona Bøthner er enig.
- Er det ikke vegavgiften som skal gå til vegbygging?, spør hun.
Redaktør -