Både Fiat og Opel kommer med stasjonsvogn-variant av kjente modeller. Samtidig hoper det seg opp med nye modeller fra Ford.
Opel Signum lanseres i disse dager. Den bygger på Vectra, og er etter sigende det tetteste du kommer til stasjonsvogn, selv om det er en personbil.
Du får ikke problemer med å ha med deg hunden i bilen, selv om det ikke er en stasjonsvogn. Du slipper rett og slett å bytte bil hvis du anskaffer deg hund etter å ha kjøpt bilen, sier Paul Rønneberg hos Sven Kvia.
Baksetene er formet slik at to voksne skal sitte like godt bak som framme.
Det er fokusert mye på at fire voksne personer skal ha det godt i denne bilen. Slå ned setene med et enkelt håndgrep, så glir puten ned og gjør området helt flatt. Det blir det stort bagasjerom av, mener han.
Mens Zafira også kom som varebil tidligere i vår, kommer Vectra som stasjonsvogn en gang i løpet av høsten. Foreløpig er det ikke så mange opplysninger om denne tilgjengelig.
Men det er en Vectra som likner litt på Signum-modellen, sier Paul Rønneberg.
Bastant småbil
En av de andre ferske nyhetene fra Opel er Meriva, som ble lansert i mai.
Den har fleksible seteløsninger, som er et kjennetegn for akkurat denne modellen. Du kan si at det er en litt ny måte å tenke bil på. Flerbruksbilen har et lavt støynivå, men du føler at den er en større bil enn den egentlig er, forteller Paul Rønneberg.
Lengden er ikke mer enn fire meter, og bilen veier fra 1350 kilo. Rønneberg karakteriserer den som en småbil, men likevel en bastant doning. Også Fiat satser på romslige biler i stasjonsvogn-format. Planlagt introduksjon av Fiat Stilo Multiwagon er mot slutten av august.
Den lages med 1,6- og 1,8-motor i bensin, og 1,9 JTD i diesel. Dessuten blir det en variant med 90 hestekrefter og en med 115. Det er et forbehold om hva som kommer til Norge av dette, men mest sannsynlig kommer dieselvarianten og 90-hesteren, forteller Haavar Rovik hos Rovik Auto.
Denne modellen kommer til å ha mesteparten av utstyret som følger med en vanlig Stilo, men i en enklere versjon. I september kommer også en oppgradering av Fiat Punto, der ny front er det nye.
Varebil som ikke er ombygd
Bilparken vår er ny, vi har ingen gamle modeller. Focus kom i 1999, Mondeo i 2001, Fiesta i 2002, og nå Connect, sier Ingebjørg Folgerø hos Ford Kverneland.
Hun trekker fram Transit Connect som en av de viktigste nyhetene fra Ford dette året. Modellen selger som aldri før.
Connect er en liten varebil som erstatter den gamle Courieren. Vi merker en kolossal etterspørsel etter at den ble sluppet på markedet etter nyttår. Men så har jo folk ventet på den også, vi manglet Courier i et helt år før Connect ble sluppet, forklarer Folgerø.
Connect kommer i kort og lang utgave. I tillegg er den bygd som varebil for varebilsjåfører, det er ikke en ombygd personbil. Men småbilen Ford Fusion er det ikke like mange som har oppdaget.
Ford Fusion er en ganske liten småbil. Den er god til bykjøring fordi du sitter høyere i den og har bedre sikt. Dessuten er det bra for den som har stiv rygg. Men den er ganske diskret, ikke påfallende, mener hun.
Lages for hånd i Italia
VG skrev om Focus RS at ”blir Ferrari for dyrt, får du her like mye moro for en brøkdel av prisen”. Ingebjørg Folgerø mener dette er en dekkende beskrivelse av modellen.
Dette er en heftig bil, egentlig en liten racerbil. Men den koster jo en halv million, så billig er den ikke, sier hun.
Focus RS leveres bare i knallblå farge og gjør 100 kilometer i timen på bare seks sekunder.
Problemet er at det bare er ti biler av denne typen i Norge, og de ble solgt allerede før de kom til landet. Vi regner med å få tak i flere, forteller Folgerø.
Ford Streetka er modellen som er for folk som ikke vil bruke veldig mye penger på bil. Bilen er en to-seters cabriolet, og på Ford Kverneland finnes det kun én av denne. Den ble solgt samme dag som den kom inn. Streetka har 95 hestekrefter, som er nok fordi den er så lett. Ellers har den 1,6-motor, og prisen ligger på rundt 250.000 kroner.
Den kommer med hardtop til høsten. Til nå har den bare blitt levert med softtop. Men antallet Streetka er begrenset fordi den lages for hånd i Italia. Derfor produseres ikke mer enn 20.000 biler av denne modellen hvert år. 30 stykker har vi fått til Norge, og vi har klart å ta inn 20 ekstra. De som bestiller denne får ingen lovnad om når den kommer, hvilken farge den har eller hva den koster, smiler hun.
Det er i Italia og Spania denne bilen selges mest.
Muskuløs, men diskret
Modellen som heter Ford Sportka betegner Folgerø som en billig sportsbil. Prisen ligger rundt 190.000, har samme motor som Streetka, men ligger litt lavere og er mer bygd ned.
Man kan si at den er en oppjazzet Ka med sportssete og skinn. Men også denne blir det leveringsproblemer med når den kommer i løpet av juni, sier Ingebjørg Folgerø.
Ford Mondeo kommer som ST 220 i løpet av året, ed 220 hestekrefter under panseret.
Dette er en bil for de som vil ha masse fart og muskler, men være litt diskret, sier hun.
Ford lanserer også en ny Maverick i løpet av sensommeren, en terrengbil med firehjulstrekk og full by-komfort. Det finnes to motoralternativer på denne; 2,0 liter med 120 hestekrefter, samt 3,0 V6 med 200 hestekrefter. Ford F-250 er en type som er i største laget for de fleste nordmenn til privat bruk.
Vi har savnet en 4x4 å selge til de som vil ha en muskuløs Ford i ”normalstørrelse”. Derfor er vi kjempeglade for at denne bilen endelig kommer hit, sier Folgerø.
Redaktør -