Per Eilertsen hos Sandnes Elektro Diesel i full gang med anlegget i en Suzuki Grand Vitara
Uttrykket ”kjekt å ha” passer om aircondition i en sommervarm bil. Men for å få fullt utbytte av klimaanlegget også neste sommer, må du bruke det til vinteren.
- Man bør bruke klimaanlegget minst en gang i måneden, til tross for at det er vinter. Gjerne oftere. Poenget er å gi anlegget en gjennomkjøring med jevne mellomrom. Bruk det for eksempel for å fjerne dugg på innsiden, og la det stå på 10-15 minutter hver gang, anbefaler Rune Haukali ved Sandnes Elektro Diesel.
Hver eneste vår er det kø foran portene til Sandnes Elektro Diesel grunnet lav effekt på klimaanlegg. Mange kommer rett og slett ikke på å bruke bilens aircondition når temperaturen synker, og når sola igjen skinner varmt, fungerer klimaanlegget ikke godt nok.
Bruk av aircondition-anlegget året rundt er nødvendig hvis god kjøleeffekt skal oppnås når varmen på nytt setter seg i lufta. I klimaanlegget står nemlig gass under trykk, og uten en viss sirkulasjon, kan det oppstå problemer med pakningene. Ryker pakningene, vil gassen sive ut og kjøleeffekten reduseres.
Kontrollert klima
Et klimaanlegg skal ikke bare sørge for behagelige temperaturer. Det skal også holde luftfuktigheten inne i kupeen på et akseptabelt nivå, hvilket i de fleste tilfeller innebærer at luften skal gjøres ”tørrere”. Dermed har klimaanlegget også en svært nyttig funksjon vinterstid, ikke bare om sommeren – slik mange tror. Det er ingenting som fjerner dugg og kondens fra innsiden av vinduene så effektivt som nettopp et klimaanlegg.
Krever vedlikehold
En annen ting mange har lett for å glemme, er at klimaanlegget trenger jevnlig vedlikehold.
- Et klimaanlegg trenger service og gassetterfylling cirka hvert andre år. Når man bruker bilens anlegg, kommer det fuktighet inn. Dette må tørkes ut hvis anlegget skal fungere tilstrekkelig. I tillegg må gass etterfylles. Over tid vil det uansett være et lite gasstap som må erstattes. Trykkventilen i anlegget vil da etter hvert slå ut, og effekten vil bli gradvis dårligere. Som regel trenger også kompressoren ettersyn og litt olje, forteller Haukali.
Pris for service på klimaanlegg avhenger blant annet av mengde gass som skal etterfylles. Mange amerikanske biler har store anlegg som krever mye gass, men for et ”normalt” anlegg ligger prisen fra cirka 1500 kroner og oppover. Ikke alle verksted utfører service av klimaanlegg, kontroller sjekklisten neste gang bilen er inne til service.
Miljøavgift på gass
I løpet av de siste årene har mer miljøvennlige gasser blitt tatt i bruk av klimaanlegg-produsentene. Gass er like vel fremdeles avgiftsbelagt, og en kilo gass koster i dag hos forhandler rundt 500 kroner, ekskludert moms. Avgiften på gass har også medført at bruktimporterte biler med klimaanlegg fra 1. januar dette året fikk en tilleggsavgift på 234 kroner ved innførsel.
En annen ting man bør være klar over er at et AC-anlegg på full guffe sluker både hestekrefter og drivstoff. Både effektreduksjon og forbruksøkning kan være opptil 10-15 prosent.
Redaktør -