Frank Bertelsen
skader bilsetet
Du trodde kanskje det var vanskelig å gjøre noe med svimerker i bilsetet? Ikke for Glenn Ekeberg. Med lim, skumgummi, filt og et fargeskrin kan han reparere de aller fleste interiørskader en bil måtte ha
- Svihull i setet, riper i dashbordet, stygge flekker i dørtrekket eller merker i interiørplasten. Alt kan bøtes på, sier Glenn Ekeberg som har gjort det til et levebrød å fikse interiørskader i biler.
Denne dagen da Bilavisen er med Ekeberg på jobb, er det et stort svihull i førersetet på en Volkswagen Passat som skal bøtes. Den uheldige føreren av bilen mistet en gang en tent sigarett ned i setet, og resultatet ble stort, skjemmende hull. Selvsagt kunne hele trekket blitt skiftet, men Ekeberg har en annen og billigere løsning. Med en limtube, neglesaks skumgummi, filt og fargeskrin som verktøy fikser han hullet i løpet av en halv time. Vi lar Ekeberg fortelle hvordan:
- Det første jeg gjør er å ta en liten fargeprøve av setet. I dette tilfellet er det snakk om et velurtrekk, noe som gjør jobben litt vanskeligere enn vanlig. Velurstoff skifter fargenyanse hvis en lar hånda stryke over setet. Da må man velge. Enten bøter man hullet med en av fargenyansene, eller så prøver man en farge som er midt i mellom, sier han og viser fram et verktøyskrin bestående av mange små glass med noe som ligner på velurstøv i forskjellige farger.
- Så er det fram med neglesaks, lim, skumgummi og filt. Først brukes saksa for å lage jevne kanter på hullet. Etter det er gjort, klipper jeg skumgummien og filten slik at de blir bittelitt større enn hullet. Skumgummien skal på plass først og filten på toppen, og de limes sammen. Jeg legger også et tynt lag lim på filten, og etter det skal fargene på plass. Med en liten sprøyte full av ”velurstøv”, som jeg har blandet til den riktige fargenyansen, dusjes limen forsiktig. Dermed er hullet tettet slik at det ikke kan revne videre opp, og filten har fått den riktige fargen. Til slutt legger jeg litt lim i henhold til setemønsteret og legger på mønsterfargen slik at mønsteret går over den nye setebiten, forklarer Ekeberg som tok over firmaet Colorzone da faren valgte å slutte i bilinteriørbransjen.
Unge Ekeberg utbedrer også mindre lakkskader, men mye av tiden går med til interiøroppgaver som han får av diverse bilforhandlere. Det eneste Ekeberg ikke fikser av bilinteriør, er treverk. Alt annet kan unggutten utbedre.
- Det er en del skader i dashbord. I slike tilfeller bruker jeg et kittlignende materiale for å ta en avstøpning av dashbordets struktur. Denne strukturprøven lar jeg stivne. Så bruker jeg en spesiell sparkel for å dekke over ripene, og finner fram til den riktige fargen. Etter det legges strukturprøven over sparkelen. Etterpå kan en knapt se hvor skaden har vært. Det er et tålmodighetsarbeid, men det er slikt jeg liker, sier Ekeberg.
Redaktør -