Rune Ydstebø, Stig Bakke, Tor Einar Jensen og Rune Hove
I et industriområde på Ålgård finner vi fire karer med mer enn middels interesse for amerikanske biler
Lokalene ligger i andre etasje i et industribygg. Jeg går inn en dør på baksiden. Hallen er full av biler. To helt nye Dodge Vipere, side ved side, tar nesten pusten fra meg. Et par drag-race biler gaper mot meg i vente på omsorg fra en mekaniker. I et hjørne sitter tre menn i hver sin sammenleggbar campingstol. Stig Bakke, Rune Hove og Tor Einar Jensen sitter og diskuterer. Siste mann i kjernegjengen kommer litt senere.
- Vi har nettopp flyttet inn her, før holdt vi til i en låve på Bråstein, så lokalene er ikke helt ferdige enda. Vi trenger litt mer pynt, og en trapp opp til salongen forteller Rune Hove.
Lokalene er eller topp utstyrt, med løftebukk, eget rom for motorrenovering, og et avlukke med god ventilasjon for sveisearbeid.
Modifisering, ikke mekking
- Mekking og vedlikehold er ikke kjekt. Det er slikt som må gjøres. Modifisering, se hvor mye man kan få ut av bilene, det er en helt annen sak. Da jobber jeg gjerne, forteller Stig Bakke. Stort sett samles karene hver torsdag og mandag. Torsdag er mekkedag, mens på mandager kan andre bilinteresserte komme på besøk og få målt hester og newtonmeter i sine egne biler. Gjengen har eget måleutstyr til dette formålet.
Ikke klubb
- Klubb, nei det har vi aldri tenkt på å kalle oss. Vi er bare en gjeng kamerater med felles interesser som samles her, sier Stig Bakke.
Hvor mange biler de har får jeg ikke vite, men at det er en del flere enn de som er i garasjen her er sikkert.
- Utenom Viperen her, så har jeg blant annet en hot-rod i en annen garasje ikke så langt herfra, sier Rune Hove.
Street legal
Bakken rister, praten overdøves av brølet fra en blodtrimmet V8´er. Porten åpnes. Inn glir en rød Corvette av nyere årsmodell. Et par sinte trykk på gassen gir meg gåsehud. For en herlig lyd.
Ut av bilen kommer Rune Ydstebø.
- Han har bare Corvetten som hobbybil, men er den med mest lopper i blodet av oss forteller Rune Hove.
Corvetten er trimmet for bruk i street legal dragrace. Motoren er på syv liter, og har dobbelturbo. Den har 704 Hk på bakhjulene, og et dreiemoment på 1165 nm.
Det konkurreres også i dragrace. To Camaroer med 1500-2000 hk brukes til dette.
- Før var vi ivrigere. Nå blir det kanskje et par løp i sesongen. Det sosiale har blitt viktigere. Har også prøvd rallycross, men ble diskvalifisert hele tiden for å kjøre konkurrenter av banen. Nei, det er kjekkere med rattlåsrally, ler Stig Bakke.
Et ødelagt stempel og ventil viser tydelig at guttene kjører både på og over grensene.
Klassikere
Det er ikke bare nye biler som er av interesse. I garasjen står også en brannbil fra 1935 som har gjort tjeneste i Washington. En Cadillac Eldorado ´57 modell står på en bukk. Begge bilene er hentet hjem fra USA, og i original stand. Merk særlig Cadillacens tak i rustfritt stål.
Ikke 40 års krise
Karene har alltid hatt interesse for bil. Det er ikke snakk om noen form for 40 års krise.
- Jeg begynte å spare til min første bil allerede da jeg av 12 år. Når jeg fikk lappen kjøpte jeg meg en Camaro, bilinteresse handler om å prioritere. For oss er dette hobby og lidenskap fortelle Rune Hove
Redaktør -