Snart kommer snø, slaps og is. Så kommer saltet. Da er det viktig at du har en vasket, vokset og vinterklar bil.
Salt er billakkens fiende nummer én. Her i Rogaland er vegvesenets saltebiler ute på veien så snart de første snøfnuggene viser seg, og det skal ikke lange kjøreturen til før saltet har funnet veien inn i krokene og krikene på din bil. Det er bare en måte å unngå at saltet ”spiser” bilen: Vask og voks.
Vask
Vask er første post på programmet. Selvsagt er vaskeautomatene på bensinstasjoner et alternativ. Mange bensinstasjoner har i dag vaskeautomater som er kombimaskiner. Du kan få vasket bilen børsteløst, eller med børster. Vasker du børsteløst vil det komme nedbørsperioder der bilen ikke blir helt ren. En grå hinne legger seg både på karosseriet og på vinduene.
Denne filmen er vanskelig å fjerne med bilvaskemidler og spyling. En mekanisk berøring må til, enten en god gammeldags håndvask eller børstevask i maskin.
Mange holder bilen vekke fra børstemaskiner av frykt for lakkskader, men en god del av dagens maskiner har såkalte ”carlight-børster” som ikke sliter på lakken like mye som de gamle nylonbørstene gjorde. Likevel er børstevask ikke å anbefale, spesielt på nyere biler med miljølakk.
Den aller beste vasken er den som blir gjort med hånd. Ved å investere i noen halvtimer med såpe og vann, kan du spare bilen for mye slitasje. Og når du vasker bilen for hånd, vil du lettere oppdage småproblemer og få muligheten til å rette det opp før det blir for kostbart.
For å rengjøre bilen hjemme trenger du:
1. Vannslange
2. Bøtte
3. Såpe
4. Svamp e.l.
5. Pusseskinn eller fiberfille.
Her følger en ni-punkts oppskrift for hvordan man bør vaske sin bil:
- Vask bilen i skyggen. Du bør også la den kjøles ned en stund før du begynner å vaske. Vask av en varm bil og direkte sollys, kan skade lakken.
- Skyll bilen grundig med vann, ikke over 40 grader. For varmt vann kan bryte ned vokshinnen som beskytter lakken. Mesteparten av skitten må spyles av før innsåping. Hvis det er skittflekker som er ekstra vanskelige å fjerne, bør du forsøke å øke vanntrykket. Ikke bruk muskelkraften til å skrubbe vekk skitt, hard skrubbing kan føre til riper i lakken.
- Det er også mulig å kjøpe ulike typer avfettingsmidler som ”bløtgjør” skitten før du begynner å spyle bilen med varmere vann. Sjekk at den typen du bruker ikke vil bryte ned bilvoksen.
- Det er ikke sikkert at du behøver såpe for at bilen skal bli ren. Men hvis det er nødvendig, kan du bruke en egen bilsjampo, eller et mildt oppvaskmiddel. Ikke bruk zalo eller andre fettløselige såpemidler, dette kan fjerne det beskyttende vokslaget som skal ligge utenpå billakken.
- Bruk en svamp eller liknende til å påføre såpen. En engangssvamp som er tilsatt såpe inneholder som regel nok rengjøringsmiddel til hele bilen. Begynn øverst, vask nedover til listene på siden. Avlutt med å vaske rundt områdene som er mest utsatt for skitt, som hjulbuer og ved kanalene. Svampen må være ren hele tiden, en skitten svamp kan skade lakken. Husk å vaske under dørene, langs dørkantene og karmene.
- Vask ett felt av bilen om gangen, og skyll med rent vann etter hvert. Ikke la såpevannet tørke før du skyller det av. Hvis asfalt, bensinsøl eller annen umedgjørlig skitt har fått sitte for lenge, vil de skade lakken. Hvis det fremdeles sitter igjen rester etter en god omgang med såpe og vann, bruk spesielle renseprodukter.
- For å være helt sikker på at såperester og lignende ikke tørker til skjoldete flekker på lakken, kan man påføre såkalt ”glanstørk”. Det er spesielt utbredt på bensinstasjonenes høytrykksanlegg, og anbefales på det sterkeste. Ikke bare unngår man skjolder, bilen tørker også raskere ved bruk av glanstørk.
- Spyl bilen godt med vann. Skyll fra toppen og nedover.
- Siste punkt på vaskelista, er tørkingen. Bruk et pusseskinn eller et fiberfille. Frottehåndkle kan lett lage riper.
Voks
Når bilen er ren og tørr, bør den kjøres inn i en garasje slik at det ikke setter seg partikler og skitt på bilen. Og da er det klart for å påføre det beskyttende laget med voks. En ny bil bør vokses minst en gang i året, i hvert fall en gang før saltet kommer på veiene. Eldre kan med fordel vokses oftere. Biler med oksydert lakk bør behandles av et profesjonelt bilpleiefirma, oksyderingsskadene er vanskelige å gjøre noe med selv.
Å vokse en bil er ingen heksekunst. Sett på litt musikk, ta tida til hjelp og hold deg til følgende fremgangsmåte:
Dette trenger du:
1. Vanlig myk voks, helst uten kritt.
2. Polergarn, eventuelt fiberfille.
3. ”Bumper care”.
- Gni de lakkerte flatene inn med voksen. Unngå voks på bilens gummi- og plastdetaljer. Ha kun et tynt lag med voks på bilkroppen. Hvis du har på et tykt lag, betyr det mer jobb siden det er mer som må fjernes. Ulike vokstyper har ulike påføringsmetoder, sjekk bruksanvisningen på produktet du bruker.
- Voksen skal tørke til den ligger som en grå hinne utenpå lakken. Hvis du ikke lar den tørke tilstrekkelig, får du en tyngre jobb med å tørke den av, og voksen vil gi en dårligere beskyttelse. Det vil også resultere i skjolder.
- Mens voksen tørker går du over alle plast- og gummidetaljer med spesialmiddel, for eksempel ”Bumper Care”. Siden voksen fortsatt ligger på lakken gjør det ikke noe om du kommer til å søle litt av det silikonholdige pleiemidlet for plast og gummi. Det vil forsvinne når du tørker av lakkvoksen.
- Bruk polergarn eller fiberfille når du tørker av voksen. Ha alltid tørr og ren flate ned mot voksen. Forsøker du å spare på polergarnet, kunne du nesten like godt spart deg for hele operasjonen. Dette vil nemlig også føre til skjolder.
Får du gjort alt dette, bør bilen din være tilstrekkelig forberedt på vinteren. Men selvsagt, du kan jo alltids la et bilpleiefirma gjøre jobben. Og et tips til slutt: Ha gjerne en flaske sprayvoks liggende klar. Med den kan du vedlikeholde vokslaget vinteren gjennom. Spray på etter vask og tørking, og tørk av sprayvoksen med polergarn eller fiberfille. Raskt og enkelt.
Redaktør -