Thomas Røsland er en av mange som kjører tungt over broen på Fosseikeland. Han ser gjerne at det kommer ny bro.
Broen over Figgjoelven på Fosseikeland kan nok være et nostalgisk og fint skue, men den fungerer for dårlig etter dagens forhold. Det går svært mye tungtrafikk over broen, og framkommeligheten for myke trafikanter er både upraktisk og risikofylt. Både syklister og gående må ut i veibanen for å krysse elven.
- Vi bruker ikke denne veien så mye, sier Magne Auestad, daglig leder i Auestad Kran-transport.
- Det er klart at dersom vi skal til Kvål, så må vi over broen. Men ellers så velger vi stort sett andre trasèer. Det er ikke på grunn av broen på Fosseikeland, men på grunn av den lave jernbaneundergangen på Ganddal, forklarer Auestad.
- Men jeg vil jo absolutt si at for sikkerhetens skyld så er det svært viktig å få på plass en ny bro. Det går sykkel- og gangsti på begge sider av broen, men både syklende og gående må ut i veibanen når de skal krysse over selve broen, sier Auestad.
- Jeg har syklet flere ganger over her, også med barn bak på sykkelen, og det føles ikke sikkert, understreker han.
Mye tungtrafikk
Rett over broen på Kvernelandsiden treffer vi på Thomas Røsland og Øyvind Andersen. De holder på å heise av en tung veivals fra lasteplanet på sin TS-bil.
Røsland tror det er viktig med ny bro:
- Det går mye tungtrafikk her, både i forbindelse med sandtaket, asfaltverket og Spennbetong, forklarer han.
- Det vil bety mye med en ny bro. Det er ikke bra med den broen som er nå, den representerer en flaskehals. Det er spesielt uheldig for de myke trafikantene. De må ”sloss” med oss som er de største, sier han.
Vi plasserer oss ved broen for å se på forholdene. På svært kort tid kommer den en rekke store kjøretøy, og selv om trafikken nå er beskjeden, må flere biler stoppe og vente på motgående kjøretøy. Det er ikke fristende å ta seg over broen til fots.
Redaktør -