Med slagordet ”Jakte, så slakte” satte elevene i gang, og på slutten av dagen ble de beste løsningene kåret.
Det manglet ikke på kreative innspill da elever fra 8. trinn ved Klepp Ungdomsskole ble utfordret til å løse problemer for næringslivet. Med slagordet ”Jakte, så slakte” satte elevene i gang, og på slutten av dagen ble de beste løsningene kåret.
Det var Ungt Entreprenørskap Rogaland som hadde ansvaret for planleggingen og gjennomføringen av dagen. I forkant av arrangementet hadde de oppfordret forskjellige bedrifter til å være med. Block Berge Bygg, TS og Klepp Næringsforening tok utfordringen, og serverte følgende problemstillinger for ungdommene:
Utfordringene
Block Berge Bygg er Klepp kommune sin største bedrift. Ingen andre bedrifter bidrar med mer gjennom skatt til kommunen enn Block Berge Bygg. Likevel er det mange som ikke kjenner bedriften, og de ønsker derfor at den skal bli bedre kjent i lokalmiljøet. Elevene fikk vite at bedriften har 28 lærlingplasser, at den har 55 ansatte fra Klepp, og at de satser på energibesparende løsninger i byggene sine. Bedriften hadde selv noen tanker om hvordan de kunne gjøre seg mer kjent: Kanskje en litt humoristisk reklameplakat, eller en helt spesiell reklameartikkel som kan deles ut? Herfra måtte elevene ta fatt selv.
Liv i Kleppekrossen
Klepp Næringsforning la følgende føringer på ungdommene: Det er en utfordring å holde liv i Klepp sentrum, og å gjøre det attraktivt for bedrifter å etablere seg her, og for handlende til å besøke tettstedet. Lettere er det ikke blitt etter at Jærhagen har kommet til. Akkurat nå er Klepp sentrum i en omstillingsfase hvor en del butikklokaler står på vent til å bli ombygget til boliger, men skal vi tenke for fremtiden må vi finne ut hvordan vi skal få liv i sentrum igjen. Noen av ungdommenes egne fremtidige arbeidsplasser vil bli å finne i Klepp sentrum. Ungdommene ble utfordret til å finne ut hvordan vi kan unngå tomme butikklokaler. Kan de eventuelt brukes til noe annet? De ble utfordret til å finne ut hvilke aktiviteter sentrum bør inneholde, og også til å lage et slagord for sentrum.
Lunsjproblem hos TS Maskin
TS Maskin åpnet sin utfordring med å si at ”Uten mat og drikke, duger helten ikke”. Lunsjpausene i arbeidslivet er utrolig viktige. Her samler man energi, snakker med kollegaer, holder seg oppdatert på arbeidsplassen, overfører kunnskap og løser verdensproblemer, eller snakker om den siste viktige fotballkampen. Allikevel er det slik at det som oftest er de eldste ansatte som tar pausene sammen, mens de yngste velger å ta pausene sine andre steder. I tillegg er det ofte slik at de yngste ansatte nesten aldri har med seg matpakke. Da må de kjøpe seg mat i arbeidstiden, og da går tiden kanskje utover den halve timen man har til å spise og gjøre seg ferdig på.
Mange gode innspill
Elevene gjøv løs på oppgavene, og de produserte mange gode forslag. Aldri før har så mye kreativ tenkning foregått i Klepphallen. På slutten av dagen kåret hvert firma det de mente var den beste løsingen på sin problemstilling. Beste firmalogo ble også kåret. Presentasjonene var så gode og overbevisende, og ideene var så kreative at det var vanskelig å kåre vinnere. Noen ideer ville nok ha blitt vel dyre, men de var svært flotte. Ester Mossige er trinnleder for 8. trinn, og synes det ble en spennende dag. På vegne av skolen og elevene retter hun en takk til de bedriftene som tok seg tid til å være med.
Redaktør -