Trond Sandvik Simonsen og Støttekontaktforeningen for Jæren får henvendelser fra hele landet etter at de opprettet en nettside for foreningen. Den har blitt en nasjonal informasjonskanal.
Fra å ha levd en noe anonym tilværelse, har Støttekontaktforeningen på Jæren nå blitt langt mer synlige. Foreningen fikk nemlig opp en ny nettside i november i fjor, og nå strømmer det inn henvendelser fra hele landet.
Trond Sandvik Simonsen har selv vært støttekontakt i mange år, og det er han som står bak nettsiden.
- Jeg fikk tilbud om å være med i styret i foreningen, og da hadde de allerede begynt å jobbe med siden. Jeg fikk vel snøballen til å rulle, kan du si. Nettsiden har ført til at vi har fått mange henvendelser fra hele landet, blant annet fra Lørenskog kommune som ville legge ut en link til siden i forbindelse med annonser der de søkte etter støttekontakter. Så du kan si at foreningen har blitt nasjonal, og har gått fra å være ganske usynlig til å bli synlig, sier Simonsen fornøyd.
Landsdekkende behov
Han sier videre at et slikt verktøy er nyttig fordi kommunene ikke alltid er like flinke til å følge opp sine støttekontakter, og han tror også at mange støttekontakter slutter på grunn av manglende oppfølging.
- Her skal de få all den informasjonen de trenger. Det kan for eksempel være tips om fine turområder i kommunen. En del av støttekontaktene er tilflyttede studenter, og ikke særlig kjent i nærområdet. Da kan slik informasjon være nyttig. Dessuten er det ikke alltid like lett for studenter å ta kontakt med kommunen som jo bare er åpen på dagtid, mens de selv har fri fra studiene på kveldstid.
- Var dere forberedt på at siden kom til å bli brukt over hele landet?
- Tanken var at den skulle være landsdekkende. Det var det vi håpet på. Vi ønsker også at siden skal komme høyt opp på treff når folk søker på ordet ”støttekontakt” på nettet.
Mange støttespillere
Simonsen understreker at siden er drevet på dugnad, og at det derfor er en utfordring å sørge for at den til stadighet er skikkelig oppdatert. Men han legger til at mange gode krefter, både kommuner, private aktører og ideelle organisasjoner, er med og støtter opp om arbeidet. Da foreningen annonserte oppstart av siden under et kurs som Time kommune arrangerte for støttekontakter, fikk foreningen femten nye medlemmer. Yngre krefter i foreningen har ført til mer markedsføring:
- Det har kommet mange yngre medlemmer i styret, og det har ført til en ny giv, og vi har markedsført oss mye bedre utad de siste årene, sier Simonsen engasjert.
Han sier videre at foreningen jobber med å få opp lønnen til støttekontaktene slik at det blir lettere å rekruttere folk. Avslutningsvis oppfordrer han brukerne av nettsiden til å komme med tilbakemeldinger på hva de ønsker siden skal inneholde.
Styrke medarbeiderne
Støttekontaktforeningen på Jæren er en interesseorganisasjon for støttekontakter, treningskontakter og fritidsassistenter. Alle disse jobber for personer som er fysisk/psykisk funksjonshemmede, brukere av barnevern, rusomsorg og psykisk helsevern. Foreningens hovedmålsetning er å ivareta og styrke de medarbeiderne som ofte står i fare for å bli like ensomme i sitt arbeid som brukerne er i sin livssituasjon. Støttekontaktforeningen på Jæren startet opp i 1997 i sin nåværende form.
Redaktør -