Unik fyllestasjon ved Jærhagen
Med den nye fyllestasjonen for biogass og elektrisitet har det blitt betraktelig enklere å kjøre miljøvennlig på Jæren. Stasjonen ble offisielt åpnet under ”Midt-på-nåttå”-arrangementet i Klepp kommune.
Magnar Bolme i Lyse forklarer:
- Dette blir Norges grønneste fyllestasjon. Den aller første kom i Luravika i Sandnes, så dette blir en god nummer to, slår han fornøyd fast. Bolme legger til at dette egentlig ikke er noe mindre enn en verdensnyhet. Det dreier seg nemlig om en fyllestasjon som både leverer klimanøytral biogass og hurtigladning av elbiler.
- De gamle ladestasjonene, eller ladepunktene som vi kaller dem, bruker åtte-ti timer på å lade opp bilen, like lang tid som det tar å lade opp hjemme. Ved de nye stasjonene vil det ta femten til tjue minutter å lade opp åtti prosent. Nok til å rekke en liten handlerunde i kjøpesenteret, sier Bolme. Det var ordføreren som stod for den offisielle åpningen, og publikum fikk demonstrert hurtigladning og fylling av biogass i praksis. Til stede var også bilforhandlere, eksperter fra Lyse og representanter fra Rogaland Elbilforening.
Bilen må være klargjort
Bolme forklarer videre at det er ny teknologi som ligger til grunn for forbedringen i effektivitet, og at de nye fyllestasjonene krever biler som er klargjort for det nye systemet.
- Alle de nye elbilene som leveres nå, og som kommer i framtiden, er klargjort for denne fyllestasjonen. Mitsubishi Miev, for eksempel, er den mest solgte småbilen i Norge, uavhengig av drivstoff. Det er en elbil som kan bruke denne typen hurtigladning, forklarer Bolme. Han sier videre at salget av elbiler har tatt av, og at det nye systemet vil gjøre det enda enklere å velge elbiler. Et nettverk av stasjoner for hurtigladning vil nemlig være en realitet om noen år.
- Vi bygger ut flere stasjoner i vår region, og så samarbeider vi med andre energistasjoner som bygger ut andre steder i landet. Vi samarbeider også med Norsk Elbilforening, og skal ha et møte den 26. august. Da skal vi diskutere hva vi kan gjøre for at stasjonene skal bli mest mulig like og samkjørte, for eksempel med tanke på betalingsløsninger, forklarer Bolme.
Redaktør -