John og Aud Stangeland benytter enhver anledning til å nyte campinglivet. I motsetning til mange andre som har sine store vogner stasjonært plassert, så er doningen til ekteparet fra Jæren støtt og stadig på vegene.
Aud og John Stangeland liker å breie seg når de drar på campingtur, både på vegen og på campingplassen. Trekkvognen krever sertifikat for klasse to, hvilket ikke er noe problem siden begge de to har jobbet som lastebilsjåfører.
Men det var før han begynte med verksted, og hun begynte å importere og selge campingutstyr. De har drevet med campingliv siden 1985, og fartet rundt på bobilmesser i både Norge og Europa i en årrekke. Og så var det denne svære ekvipasjen da. Aud forklarer:
- Trekkvognen er en Freightliner Chariot Rocky Mountain. Det er en 2008-modell som vi kjøpte i USA og fikk fraktet over her.
- Det hørtes kostbart ut…
- Nei, det var egentlig ikke så ille. Den går under lastebil, så vi slapp avgifter, forklarer hun.
- Hvordan er den å kjøre?
- Grævla gode! Det er jo ikke blant de største trekkvognene, og jeg pleier å tenke at det er en litt sånn mellomting mellom en stor pickup og en liten lastebil. Men den er kraftig, og i USA kan den trekke totalt 44 tonn. Vi har skrevet den ned til atten tonn. Mer enn det trenger vi ikke, forklarer hun, og legger til at doningen er registrert som femseter.
Ikke så dyrt som en skulle tro
Vi lurer umiddelbart på om ikke dette er en drivstoffsluker av dimensjoner, og at feriene til familien Stangeland har svært høye budsjett.
- Det er heller ikke så ille faktisk. Da vi kjørte i Tyskland så brukte den 1,07 liter på milen med vognen bak. Herfra og opp til Molde, og fra Molde og ned til Seljord, brukte den nesten to liter på milen. Så det blir noe helt annet. Men det er egentlig heller ikke så gale med tanke på hva den skal trekke. Bilen bruker ikke så mye mer enn den forrige vi hadde, en Chevrolet pickup. Dessuten går den som lastebil, så det er ikke avgifter på den, forklarer Aud Stangeland. Hun sier videre at lastebilen er spesiell innvendig, med treinteriør og massasje i førersetet. Det er også innretninger som hjelper deg å holde kaffekoppen varm og brusen kald.
Femte hjulet
Selve campingvognen er av merket Topaz, og denne typen vogn går under samlebetegnelsen ”fifth wheel”, altså ”femte hjulet”. Betegnelsen sikter til det annerledes prinsippet for hvordan vogn og trekkbil er koblet sammen. Ekvipasjen til ekteparet Stangeland er i realiteten det som i lastebilbransjen går under betegnelsen semitrailer. Det femte hjulet er svingskiven på selve lastebilen der campingvognen ”hviler”.
- Hvor utbredt er det med en slik ”semitralle-campingvogn”?
- Det er forhandlere i Oslo som har tatt dem inn, så det er noen av dem på Østlandet. Men mange av dem står fast på en campingplass. Det er ikke så mange som er ute og kjører med den hele tiden slik som oss. Vi bruker den som en vanlig campingvogn, og er ute i helgene, reiser på treff, og skal vi på en fest så tar vi den med. Da slipper vi å reise hjem på kvelden.
Jækla tøft
- Får dere mye oppmerksomhet?
- Grævla møje! Først sier folk at vi er galne, så sier de at det var jækla tøft. Når vi har skjøvet ut sidene så har vi 21 kvadratmeter med plass. Vi har vært 15-16 mann der inne, og det er faste sitteplasser til ni personer. Ellers har vognen alt, kanskje bortsett fra vaskemaskin til klær eller oppvaskmaskin. Den har to dobbelsenger, stort dusjkabinett, toalett, mikrobølgeovn, stekeovn og vanlig komfyr.
- Har dere barn?
- En som er voksen, men han har jo vogn selv.
- Så dere to har alt dette helt for dere selv? Er ikke det å ta litt hardt i?
- Det er greit å kunne leite litt etter hverandre, hehe.
Redaktør -