Den ultimate kjolen

01.12.2006
Den ultimate kjolen
Olaug Herredsvela viser fram en av de fantastiske kjolene hun har på lager. - Nå venter jeg spent på 2007 kolleksjonen, forteller hun.

Det er en dag det er lov å ta litt av i klesveien. En dag der damene kan drapere seg i de vakreste stoff og bli ekte prinsesser. Vi snakker selvsagt om bryllupsdagen. Dagen der minimalisme blir erstattet av tyll, silke og chiffon.

En av forhandlerne av brudekjoler i regionen er Olaug Herredsvela og hennes butikk Din brudekjole på Orstad. Hun har spesialisert seg på to merker, Lilly og Linea Raffaelli. Det siste merket er Olaug den eneste forhandleren for i regionen. I butikken, som er i kjelleren hos Olaug, er det en fest for øyet. Vakre kjoler og tilbehør henger på rekke og rad. Men det er bare årets kolleksjon. I disse dager venter hun spent på neste års kjoler.

- Når damene kommer for å kjøpe brudekjolen, så er det ikke motene som er det viktigste. Det er hvem bruden er. Hva slags stil og personlighet har hun. Bruden skal ha den perfekte kjolen som i tillegg passer kroppsfasong og ansikt. Vi kler veldig forskjellige ting.

Men er det ikke mye å kreve av en kjole?

- Jo, men jeg ser at vi sammen klarer å finne kjoler som passer. Det er lett å få fram mye personlighet. Hvis det er en vordende brud som vanligvis aldri går i kjole, så finner vi ofte fram til litt enklere og røffere kjoler.  

 

Lov å slå seg løs

Men til tross for personlig stil har motene selvsagt også innvirkning. I flere år har brudekjolene vært svært enkle og minimalistiske. Nå er det, i følge Herredsvela, lov å slå seg litt mer løs.

- Tidligere skulle alt være så enkelt. Kjolene var gjerne med en enkel tubetopp oppe og håret var som oftest løst. Nå er det oppsatt hår, slør, kjoler med blomster og draperinger. Mange, som Linea Raffaelli, går utradisjonelle veier, og det kommer hele tiden nye snitt.

Kundene til Din brudekjole kommer ofte langveisfra. En av hovedgrunnene er merket Linea Raffaelli. Merket er belgisk og produsenten ønsker ikke å ha mange forhandlere i samme området. Tidligere var de heldige forhandlerne i Stavanger, nå er det Olaug som har overtatt. Og responsen er god.

- Det kommer folk fra Stavanger og øyene utenfor og fra Egersund og Lillesand i sør, de kommer da for å se Linea Raffaelli-kjolene. I tillegg har jeg nettbutikk og det er overraskende mange som tør å bestille kjolene uprøvd. Kjolene blir produsert etter målene de leverer inn, så de er jo nesten skreddersydd. Om de ikke passer gjelder selvsagt kjøpsloven her, forteller Herredsvela.

Herredsvela forteller at en del av kundene får stjerner i øynene når de kommer ned og ser kjolene. De står og tripper av glede. Hun setter av en times tid til hver av dem. Da får de tid til å prøve flere kjoler, og se hva de liker og hva som passer dem.

- For den vordende bruden er det veldig godt å se ting på. Å se hva som passer dem og hva som ikke ser rett ut. En del blir litt overmannet og tar til tårene når de får kjolene på.

 

Eget design

De aller første kjolene hennes kom inn på lille julaften i fjor. Men Herredsvela har jobbet med dette en stund. Helt siden hun selv giftet seg for fem år siden. I tiden etter har hun fått kjoler designet for venner og etter hvert også tatt imot bestillinger på egendesign fra kunder.

- Jeg har litt mindre av det i dag, siden jeg fokuserer på Lilly og Linea Raffaelli, men det er fortsatt noe. Jeg samarbeider da med sydamer fra Kina. Jeg designer gjerne til litt større damer, som ikke finner noe som passer dem. Da setter jeg og den vordende bruden oss ned, og finner fram til hva de ønsker. De beskriver og jeg tegner skisser, sier Herredsvela.

Ofte har bruden sett noe i et magasin eller et annet sted, hun har kjolen i hodet, men klarer ikke finne den. Herredsvela har lave priser på de egenproduserte kjolene.

Butikken har vært en suksess for Herredsvela. Selv om butikken er en bigeskjeft, for hun har en deltidsjobb utenom, har det siste året vært en opptur. Hun regner med å ha solgt mellom sytti og hundre kjoler. Neste år skal hun begynne å se seg om etter et egnet lokale.

- Jeg har jo ikke hatt utgifter på lokaler nå når jeg har hatt det hjemme, men jeg ser etter lokale nå. Kanskje i Klepp sentrum, sier tobarnsmoren.

 

Ikke Danmarkstur

Lilly, det andre merket Olaug fører, er dansk. Tidligere har mange norske jenter dratt til Danmark for å få merket billigere. Det trenger de ikke nå:

- Jeg har fått en avtale med Lilly om at jeg får lov å selge kjolene til samme pris som de gjør i Danmark, så da trenger ikke bruden dra dit, forteller hun.

Olaug har selv vært gift i fem år, selv om hun bare er 24. Lidenskapen for kjolene er tydelig. Selv om hun tegner kjoler selv, har hun ingen bakgrunn innen design eller søm.

- Jeg har vært selger og stått i butikk, men for å si det sånn var det ingen av vennene mine som ble overrasket da jeg valgte å starte. Responsen var at dette passet perfekt for meg. Jeg er også veldig glad i å tegne. Jeg er utrolig glad for denne muligheten.

Redaktør -

Nyheter

Anne Fossen debuterer med mørke og tankevekkende dikt

Anne Fossen debuterer med mørke og tankevekkende ...

Anne Fossen, en 52 år gammel musiker, ...

Å finne sin egen stemme gjennom dikt

Å finne sin egen stemme gjennom dikt

Elise Fotland er en søkende, sensitiv ...

Like om hjørnet

Like om hjørnet

Ikke la mandagen slukke lyset ditt

– Å skrive skrekk har gjeve meirsmak

– Å skrive skrekk har gjeve meirsmak

Ny bok frå Aleksander Brun: «Under Huda» ...

Tårer på strå

Tårer på strå

Tårer på strå handler om å ...

Det hendte

Takk for at du gjorde meg så fine…”

En baker kan stundom ikke tenke seg livet ...

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

For første gang skal gi mang en ting ...

Da byen var en varemesse verd

Det finnes i hvert fall ett byhistorisk eksempel ...

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Det er ikke alltid at tingene er som de synes ...

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Noen rimsmeder har med betydelig alvor forsøkt ...