Leverer kruttsterk blanding

15.05.2015
Leverer kruttsterk blanding
Norsk naturgjødsel på Sele produserer 6000 tonn årlig. Daglig leder Ole Gunnar Fuglestad og salgssjef Tone Rosnes har jobben med å selge møkka

Kombinasjonen av hønsegjødsel og kunstgjødsel er en kruttsterk blanding, skal vi tro Ole Gunnar Fuglestad ved Norsk naturgjødsel på Sele. Bedriften har 20 års erfaring i å utvikle gode gjødselsblandinger for landbruk og private hager.

– Vi er alene i Norge om å produsere anriket hønsegjødsel, forklarer Fuglestad, og peker på en stabel med bedriftens viktigste produkt: Helgjødsel.

Prinsippet er forholdsvis enkelt. Basisproduktet er hønsegjødsel, men så tilsettes nitrogen, fosfor og kalium. Dette gir gjødselen helt spesielle egenskaper, nemlig kjapp og lengevarende virkning. Dersom man strør kunstgjødsel på plenen, vil effekten melde seg på et par dager. Gresset blir grønt og fint og begynner å vokse. Men etter kort tid avtar effekten. Hønsegjødsel oppfører seg motsatt. Det tar tid før effekten slår inn, men når gjødsla begynner å virke, så påvirker den både plante og jordsmonn på en positiv måte. Norsk naturgjødsel har funnet en metode for å få det beste ut av de to gjødselstypene. Og de har forskningsdata å støtte seg til.

– Til landbruk har Norsk landbruksrådgivning sagt at helgjødsel er Norges beste beitegjødsel. Det gir grønnfarge og vekst med en gang, kombinert med langtidsvirkning. Gresset blir friskere og smaker bedre, utdyper Ole Gunnar Fuglestad.

 

Kjemper mot import

Ettersom selskapet er alene om å produsere dette produktet i Norge, blir den største konkurrenten Yara, som produserer kunstgjødsel. Ole Gunnar Fuglestad er overbevist om at han har det beste produktet, men logistikken er en stor utfordring for en liten bedrift.

– Vi kjører på for fullt. Det er et stort potensiale som ikke er hentet ut. Vi forsøker å tilpasse oss markedet og etterspørselen. Vi finner nye nisjer. På hagesiden er det ganske stor konkurranse med importert gjødsel. På landbrukssiden er det kunstgjødsel og ikke minst fraktkostnader som er den største utfordringen, forklarer Fuglestad.

 

Utvikler stadig

Selskapet driver kontinuerlig produktutvikling, og har forsket seg fram til både økologisk gjødsel og forbrukervennlige forpakninger. For tre år siden kom bestselgeren helgjødsel i 10-litersspann, som gjør den enklere å håndtere i plantebutikkene.

– Dette er et produkt som øker hele tiden. Det er snakk om et luktfritt spann som egner seg bra i de flotte, nye hagesentrene. Og ikke minst når gjødsla skal lagres i garasjen hjemme. Butikkene kan lagre gjødsla innendørs og vise den fram i butikken. Dermed øker salget. Dessuten er bøtta lett å bære med seg for kunden, sier Fuglestad.

Alle produktene som kommer fra Norsk naturgjødsel er utviklet i tett samarbeid med Bioforsk, Norsk landbruksrådgivning og Landbrukshøgskolen på Ås.

– I år har vi utviklet en ny gjødseltype spesielt for juletreprodusentene. Her har vi tilsatt noen stoffer som gir trærne finere farge og bedre egenskaper. Bøndene har tidligere kjøpt disse stoffene og strødd på. De har aldri vært blandet i noe gjødselprodukt. Vi har gjort jobben, og da blir det enklere å spre det ut på plantefeltet, sier Fuglestad, som peker på at et fireårig forskningsprosjekt har vist lovende resultater.

– Dette er litt av styrken vår. Juletrærne er et eksempel på at vi har tilpasset oss og laget litt mindre produkttyper som de store produsentene ikke kan lage fordi markedet blir for lite for dem.

 

To gründere

Det var Torstein Sele og sønnen Jon Andrew Sele som etablerte den lokale gjødselprodusenten i 1997. Produktet var ren hønsemøkk som de tørket og pakket på sekker for salg. Siden utviklet de pelletsproduksjon. Produktet var bra, men salget tok ikke av før Felleskjøpet kom inn på eiersiden for ti år siden og – bokstavelig talt – gjødslet bedriften med penger.

– Det er ingen tvil om at det har vært en styrke å ha en sterk aktør som Felleskjøpet på eiersiden, sier Ole Gunnar Fuglestad. Bedriften har tatt store investeringer i både renseanlegg og produksjonshaller, og har gått med røde tall i en årrekke. Men rødt er byttet ut med svart de siste tre årene, og i fjor leverte gjødselprodusenten et overskudd på 1,2 millioner kroner av en omsetning på 20 millioner.

Felleskjøpet har den absolutt største eierposten, mens 14 fjørfeprodusenter og Gjensidige Forsikring eier en liten bit av selskapet.

Selskapet sysselsetter seks personer og produserer cirka 6000 tonn gjødsel årlig.

Råstoffene kommer fra lokale fjørfeprodusenter, hovedsaklig i Klepp, Time og Hå.

Redaktør -

Nyheter

Anne Fossen debuterer med mørke og tankevekkende dikt

Anne Fossen debuterer med mørke og tankevekkende ...

Anne Fossen, en 52 år gammel musiker, ...

Å finne sin egen stemme gjennom dikt

Å finne sin egen stemme gjennom dikt

Elise Fotland er en søkende, sensitiv ...

Like om hjørnet

Like om hjørnet

Ikke la mandagen slukke lyset ditt

– Å skrive skrekk har gjeve meirsmak

– Å skrive skrekk har gjeve meirsmak

Ny bok frå Aleksander Brun: «Under Huda» ...

Tårer på strå

Tårer på strå

Tårer på strå handler om å ...

Det hendte

Takk for at du gjorde meg så fine…”

En baker kan stundom ikke tenke seg livet ...

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

For første gang skal gi mang en ting ...

Da byen var en varemesse verd

Det finnes i hvert fall ett byhistorisk eksempel ...

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Det er ikke alltid at tingene er som de synes ...

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Noen rimsmeder har med betydelig alvor forsøkt ...