Det er få som er opptatt av jærsk mat og matprodusenter enn mesterkokk Heine Grov (45) på Bryne. Han har i flere år presentert Jæren via mat fra sitt Jærske kjøkken på Jæren Hotell, og skrev i samarbeid med Jærmuseets direktør Målfrid Snørteland i 2005 suksessboken ”Det jærske kjøkken”.
På nyåret er han aktuell med ny restaurant: ”Nr 17.”, i Kjos-Hanssen huset på Bryne, men han er ikke negativ til samarbeid med fastfoodbransjen for å få jærungdommen til å spise sunnere.
Hva skiller jærsk mat fra annen mat?
- Det er små forskjeller fra fylke til fylke. Komle tror kanskje mange er et jærsk fenomen, men det er vel egentlig mer vestlandsk, bare det kalles ofte raspeballer og kompe andre steder.
Kysten skiller seg litt fra Midt-Norge, men det er små variasjoner og nyanser, mye av maten er lik. Råvareprodusentene og miljøet er viktig, og det er veldig bra her på Jæren.
Hva er typisk jærsk mat?
- Det vil jeg si er smalaføde.
Hva er det mest populære middagsmåltidet for jærbuen?
- Komle har alltid vært veldig populær blant Jærbuer.
Hvordan har jærsk mats utvikling vært?
- Jeg synes det har vært en voldsomt positiv utvikling siden jeg flyttet her. Jærbuen er moderne, urbane og åpne for nye ting.
Hva synes du om ungdommens matvaner?
- Ungdommen har ikke hele ansvaret selv. Vi som driver med mat har en oppgave i å fortelle mer om maten, og informere ungdommen. På den måten blir de mer klar over alternativene de har, og jeg tror det vil føre til at flere spiser riktig og sunt.
Hvordan få jærske ungdommer til å spise jærsk mat?
- Et samarbeid med en kjede som McDonalds har jeg veldig troen på. De har jo begynt med norsk laks, så jeg tror alle parter ville være tjent med mer norsk eller jærsk, sunn mat på McDondaldsmenyen.
Lager jærske familier jærske middager? Eller er fokuset for stort på raskt og enkelt?
- Jevnt over tror jeg de er ganske flinke. Jeg tror det er en myte at de ikke har tid og er for opptatte til å lage. Det er min oppfattning.
Setter andre pris på jærsk mat? Hva sier utlendingene om den?
- Utenlandske gjester pleier å være veldig fornøyde. Vi kjører et opplegg hvor vi presenterer maten, med historie og forteller om produsentene. De er opptatte av rene produkter, noe vi også har fokus på her.
Redaktør -