Tom Gaudland
Politibetjent Morten Slettebø
Mobiltelefonen til politibetjent Morten Slettebø ringer ved et par anledninger. Han lurer hånden ned i lommen og slår den av. Mobilbruk bak rattet uten plugg i øret er nemlig noe av det han er på utkikk etter når han er ute på tokt på veiene på Jæren. Denne formiddagen har Jærbuen fått bli med.
- De bryr seg nesten ikke, selv om de ser meg, sier Slettebø. Han sikter til alle de som bruker mobiltelefon uten håndfri.
- Undersøkelser viser at det har vært en del trafikkulykker i forbindelse med mobilbruk i bil, sier han. Slettebø er politiets trafikkansvarlige på Jæren, med base på Time lensmannskontor. Vi svinger ut på riksvei 44, og har mer fokus på oppførsel i trafikken enn vanlig.
- Hva er det du ser etter når du er ute og patruljerer?
- Alle typer overtredelser, brudd på vikeplikt, bruk av tåkelys, bilbeltebruk, og fart selvsagt. Han understreker at det ikke er alltid han skriver ut forelegg på overtredelser.
- Det er ikke alle som er klar over at bilen har tåkelys og at det står på, sier han.
- Da er det like greit å bare informere om dette.
For lav fartsgrense?
Vi kjører inn på den nye veistrekningen som er lagt utenom Kleppe. Hele veistrekningen har fått midtdeler, og veien er langstrakt, fin og oversiktlig. Vegvesenet har allikevel bestemt at deler av denne strekningen skal ha 60 som fartsgrense.
- Det har vært en del fartskontroller her, og en del førerkort har blitt beslaglagt, sier Morten Slettebø.
- Jeg har forståelse for at enkelte kan reagere på denne fartsgrensen, men riksvei 44 mellom Kleppe og Brusand har vært en ulykkesbelastet strekning, sier han.
- Har du fartsmåler i bilen?
- Nei, men jeg har anledning til å måle farten til bilen foran bare på speedometeret, sier han.
- Hva om bilføreren nekter å innrømme overtredelsen?
- Så lenge jeg følger instruksene for slike målinger vil han ikke ha noen sjanse om han skulle prøve avgjørelsen for retten, sier politimannen.
Grove overtredelser
Idet vi svinger av riksveien og setter kursen mot Kverneland kan vi så langt slå fast at bilistene rundt oss har opptrådt eksemplarisk. Det kan ha sammenheng med at den store, uniformerte politibilen vi sitter i har modererende effekt på våre medtrafikanter. Morten Slettebø lurer hånden ned i lommen igjen og kveler mobilen idet vi svinger inn i en 50-sone på Kverneland.
- Her har vi tatt ungdom som kjører i 100-110 km/t, forklarer han. - Derfor har vi hatt en del kontroller her. Det er helst i helgene og på kveldene de grove overtredelsene skjer. Vi har også ekstra oppsikt over veier der det ferdes mye skoleungdommer, sier Slettebø, og peker på Frøyland barneskole på venstre side.
Samarbeid mellom kommunene
På bakgrunn av dystre statistikker over skadde og drepte i trafikken har kommunene på Jæren inngått et samarbeid for å snu utviklingen. Det er satt i verk holdningsarbeid rettet mot skolene, med fokus på konsekvenser.
- Det er mange verdensmestere bak rattet blant de som er atten, sier polititjenestemannen.
- Derfor er det svært viktig med holdningsskapende arbeid før de får lappen. Vi understreker også at det er viktig for dem som sitter på at de tør å gi beskjed om at de ikke vil være med dersom det går for fort, eller dersom sjåføren er ruset.
Kontroll
Nok en gang kommer det lyd fra lommen til Morten Slettebø. Nå svinger han inn i en busslomme, tar håndbrekket på og fisker opp mobilen. Når han har gjort seg ferdig med samtalen, kjører vi igjen ut på riksveien, retning sør. Rett før en bakketopp krysser Morten veien og parkerer. Han tar på seg den gule refleksvesten og stiller seg opp. Han vinker inn et par biler til rutinekontroll. Denne gang så alt ut til å være i orden, og de få som ble stoppet kan kjøre videre uten annet enn en liten skjelv i knærne.
Tekst: Trond Anfinnsen
Redaktør -