Nils Kverneland ved Fagmøbler Jæren mener å ha registrert litt færre besøkende i butikken sin, men er likevel fornøyd med omsetningen.
Jærbuen har tatt pulsen på handelsstanden i Kleppekrossen etter at det meste av trafikken har blitt dirigert ut av sentrum. Meningene om effekten av den nye veien er delte, men jevnt over er kremmerstanden positive.
- Vi har ikke merket stort til det, sier Siv Elise Friestad ved Håland Kjøtt. Mitt inntrykk er at det er omtrent som før. Her er det travelt hele tiden. Vi har hatt en fin økning i omsetning, sier hun, men legger til at hun ikke kan si om det har noe med den nye veien å gjøre.
Jærbakeren anslår at de har hatt en økning på om lag 10 %, og ser ikke bort fra at den nye veien står for en del av forklaringen.
Nils Kverneland ved Fagmøbler Jæren sier at besøkstallet nok har gått noe ned, men at omsetningen likevel har gått opp.
- Det er nok færre folk innom butikken nå. På kveldene er det mindre folk i Kleppekrossen, og det er færre som kommer innom butikken. Det er bevisste kunder som kommer til oss, så derfor har nok ikke akkurat salget gått ned. Men vi hadde nok hatt en enda bedre utvikling dersom trafikken fortsatt hadde gått her, spekulerer Kverneland, men legger til:
- Det er nok litt både og. Det var jo litt problematisk å komme seg inn og ut når det var så mye trafikk her, medgir han.
- Vi har merket at det er langt færre kunder fra Stavanger, Randaberg og Sola.
Like mye pizza
- Jeg føler ikke at den nye veien har påvirket besøkstallene våre, sier eieren av Pizzabakeren, Rune Hjertviksten.
- Vi har hatt to kampanjer, en rett før og en rett etter at veien åpnet. Den andre kampanjen ga nok litt dårligere resultater. Det er klart at det kan ha noe med den nye veien å gjøre, men det er ikke sikkert, sier Hjertviksten.
- Totalt sett har vi hatt en omsetningsøkning så langt i år i forhold til i fjor, sier han.
Olaug Osmundsen ved Klepp gardin er usikker på hvordan den nye veien har påvirket handelen.
- Hos oss er det ikke snakk om impulskjøp, så her kommer det kunder uansett. Jeg synes det er mer negativt med alle de tomme lokalene rundt oss, sier Osmundsen.
- Det som har vært en gjenganger her i Kleppe er at alt dreier seg om Jærhagen. Det er akkurat som om de har glemt ut hele Kleppe sentrum, sier Osmundsen litt oppgitt.
Fulle ordrebøker for sveisen
- Vi har nettopp ansatt en ny person, og har ordrebøkene fulle, sier daglig leder Kirsten Espedal Larsen i Sveisen Hårdesign. Vi har ikke så mye ” in”- kunder, vi har mest timebestillinger her, sier hun, og legger til en generell kommentar om Krossen:
- Vi har aldri vært utskjemt med så mange som går og valser fra butikk til butikk her i Kleppekrossen.
I Krossen kunst og håndverk er de også godt fornøyd:
- For vår del har det vært en god økning, kanskje 30 % fra januar, sier Oddbjørg Alice Efteland som er styremedlem og ansatt i butikken.
- Jeg vet ikke årsaken til denne økningen, men det er i hvert fall flere og flere som har funnet butikken vår, og kommer tilbake igjen. Jeg tror det er positivt at veien har blitt lagt om. Det er lettere å komme til nå. Den trafikken som var kjørte helst bare forbi, sier Efteland.
Gunnar Braut ved Braut planteskule vil vente et år før han avgir noen dom over effekten av den nye veien.
- For oss har det større betydning for omsetningen at det har vært en svært mild vinter, sier Braut.
- Det er klart det er mye mindre trafikk, og på kveldene kan det være litt rolig, men på dagtid er det bra, sier han.
Redaktør -