Ingvill Grøtteland og Kjetil Maudal
Det er ikke bare bøndene på Jæren som er motvillige til å legge om til økologisk. Forbrukerne er ikke så mye bedre. Av den totale andelen frukt og grønt som blir solgt på Coop Mega på Klepp, utgjør bare rundt 1 – 1,5 % økologiske varer.
- Nei, etterspørselen etter økologisk frukt og grønt er ikke stor, medgir butikksjef Kjetil Maudal, og legger til det han tror er grunnen:
- Det er et gjennomgående trekk at folk i byene er mer opptatt av økologiske grønnsaker enn det jærbuen er. Det tror jeg går på at folk her i distriktet vet hva som skjer i produksjonen av vanlige grønnsaker. Det blir ikke brukt mye sprøytemidler, og det blir heller ikke brukt overdådig mye gjødsel, mener Maudal.
- Jeg har selv jobbet hos en som drev med grønnsaker, og jeg vil påstå at det på tross av litt gjødsling og sprøyting var rimelig rent det vi drev med. Jeg har vært med og tynnet rødbeter, hentet gulrøtter, og det aller meste innen grønnsaker. Da vi skar kål en kjølig høstmorgen, så hadde jeg ikke vært redd for å spise rett fra åkeren. Det var fantastiske produkter! Jeg har ikke mye tro på at vi har tatt noen skade av ordinært jordbruk. Jeg tror at folk som bor i et område der det blir produsert mat stoler på at maten er god. Svært mange av de som bor her har en tilknytning til landbruket. Det tror jeg gjør dem mindre skeptiske til maten. Men jeg har jobbet på landbruksavdelingen der vi solgte sprøytemiddel, så jeg vet jo at det både nå og tidligere ble brukt ganske kraftige saker i sprøytingen. Men jeg tror bøndene er svært bevisste på bruken. I dag er det nå en gang slik at det skal finnes kontrollsystemer som skal ivareta forbrukernes interesser, sier Maudal.
For dyrt?
Ingvill Grøtteland er ansvarlig for frukt og grønt i butikken, og har vært ansatt i halvannet år.
- Jeg ser at vi selger mer økologisk nå enn da jeg begynte, og utvalget er større. Jeg har forståelse for at økologiske varer må være dyrere, men det er synd at det er sånn. Flere hadde nok valgt økologisk dersom prisene hadde vært lavere. Vi har gått ut med en kampanje og gir 15 prosent rabatt på økologiske varer til kundene våre. En slik utjevning av prisene tror jeg kan bidra til mer salg, sier Grøtteland.
- Det er naturlig at en kampanje vil øke salget, men det er først når det har gått en tid etter en slik kampanje at vi ser om den har hatt langvarig effekt. Rom var som kjent ikke bygd på en dag, sier Maudal.
- Hvor er de økologiske varene dere tar inn produsert?
- Noe er lokalt, noe fra utlandet. Det varierer etter sesong. Frukten er stort sett fra utlandet, det har jo litt med klima å gjøre.
Lokal mat
- Noen økologiske produsenter her på Jæren sier at butikkjedene bare tar inn store partier, og at de ikke produserer i store nok mengder til at butikkene er interessert. Hvordan forholder Coop Mega Klepp seg til det?
- Jeg har sagt til de som produserer økologisk her på Jæren at de bare kan ta kontakt med oss for å få solgt varene sine. Dersom de har gode produkter vi kan tilby til en god pris er vi interesserte i et samarbeid. Her i butikken er vi opptatt av lokal produksjon, og jeg tror at i enkelte sammenhenger kan vi få til en direkte levering fra produsent, selv om varene strengt tatt skal gjennom grossistleddet. Butikken her har blitt så stor at vi mener vi kan gjøre det. Vi har stått på en del for lokale produsenter. I en periode kjempet vi litt mot strømmen, men Coop Norge har forstått at dette med lokale varer er en trend i tiden, og at folk vil ha det, sier Maudal.
By mot land
Maudal henter datamaskinen sin og åpner et program med salgsstatistikk. Med disse tallene har han en imponerende detaljkunnskap om salgsstatistikk. En stikkprøve for et par tilfeldig valgte produkter gir en pekepinn på salget:
I april i år solgte Maudal 20 økologiske brokkoli, og 2433 vanlige brokkoli. Tallene for banan i samme måned viser 120 kilo økologiske og i overkant av 9000 kilo vanlige bananer. Økologisk brokkoli sto altså for bare 0,8% av det totale brokkolisalget, og tallet for økologiske bananer var 1,3%.
For å få en pekepinn på forskjellen mellom by og land tar vi en telefon til Geir Våge, butikksjefen på Coop Mega Madla. Han går også inn på april måned, og resultatene fra hans butikk viser at andelen økologisk brokkoli er på 1,9%, og det tilsvarende tallet for økologisk banan er 2,8%. Det betyr at forbrukerne i Stavanger handler litt i overkant av dobbelt så mye økologisk frukt og grønt sammenlignet med sine naboer i sør.
- Jeg tror denne stikkprøven vil være ganske representativ for det totale salget, sier Maudal.
Vi er nødt til å fokusere på det som selger mest. Vi er selvsagt opptatt av nye trender og ikke minst etterspørselen fra kundene. Vi er også opptatt av at vi har disse varene inne for de kundene som vil ha dem. Men når etterspørselen er såpass lav, er det begrenset hvor mye plass vi kan gi til de økologiske varene. De har jo heller ikke så god holdbarhet, understreker Maudal.
- Jeg synes de økologiske appelsinene er svært gode, sier Maudal. Grøtteland legger til at de økologiske bananene smaker sol og sommer.
Redaktør -