Klepp og Time planlegger framtidige utbygninger av både bolig- og næringsområder mot øst. Det vil kreve relativt store utbedringer av vegnettet. Planene ligger klare, men finansieringen er litt mer usikker. I Hå kommune er det trafikksikringstiltak langs riksveg 44 som står øverst på listen, og den politiske ledelsen håper i det lengste å slippe å ty til bompengefinansiering.
Mye av det samferdselspolitiske arbeidet Time kommune driver med dreier seg om å forskyve utbyggingen av både boliger og næring mot øst.
- Dette vil være fokuset når vi reviderer kommuneplanen for de neste fire årene, forklarer ordfører Arnfinn Vigrestad.
- Vi må jo verne jordbruksjorden, og flat-Jæren består stort sett av dyrket jord.
De tre kommunene jobber sammen om en delplan som går på de langsiktige linjene innen utbygning og kommunikasjon. Det første store prosjektet som står på trappene er omkjøringsvei rundt Kverneland.
- Vi må ha trafikken utenom tettstedet. Dette er en sak vi jobber med sammen med Vegvesenet. Det har vært litt diskusjon om hvor denne vegen bør går, men det regner jeg med at vi får avklart snart. Han sier videre at denne planen henger sammen med både ny bro på Fosseikeland og ny vei til Lye.
- På lang sikt ønsker vi en kollektiv akse til både Lye og til Bryne, men før det må strukturen på vegene ligge klar.
Flere togavganger
Ordføreren vil ha flere Jærbuer på toget.
- Vi er opptatt av at toget mellom Stavanger og Bryne får avganger hvert kvarter. Det vil være mulig når det nye dobbelsporet mellom Stavanger og Sandnes står klart, sier Vigrestad.
- Tror du hyppigere avganger vil gi flere passasjerer?
- Ja, jeg tror potensialet er til stede, og vi tar utgangspunkt i det i alle planene våre. Dersom vi i tillegg kan tilrettelegge for ”mateordninger” med buss til Forus og de store arbeidsområdene vil dette bidra til økt bruk av toget, spår Vigrestad.
På lang sikt ser ordføreren for seg dobbelspor enda lenger sør.
- I alle samtalene vi har med overordnede myndigheter har vi som målsetning at dobbelsporet bør gå i hvert fall til Bryne, og aller helst helt til Nærbø. Først da kan vi virkelig utnytte potensialet som ligger i at folk kan og bør ta toget. Det vil nok ta en del år før det skjer, men det er viktig å ha det på agendaen, sier ordføreren.
Av mindre prosjekter som kommunen jobber med nevner Vigrestad riksveg 506 mellom Bryne og Ålgård og forbi Lye. Her bør en sprenge noe fjell og rette ut smale strekninger.
Ellers vil Vigrestad vente med å uttale seg om kommunen vil bli trukket inn i bompengeordningen i forbindelse med den såkalte ”Jæren pakke 2”.
Klepp ser også mot øst
Det første Kleppordfører Elfin Lea trekker fram av nødvendige utbedringer på vegnettet i sin kommune er bro på Fosseikeland. Men finansieringen av prosjektet er usikker.
- Øst i Klepp ligger Orstad. Der er det både næringsvirksomhet og nye boligfelt, og broen på Fosseikeland utgjør en flaskehals, forklarer Lea. Broen krysser både Figgjoelven og kommunegrensen.
- Det er vedtatt reguleringsplaner både på Kleppsiden og på Sandnes sin side. Men finansieringen henger og blør, sier Lea.
Med private midler ser han imidlertid for seg en løsning:
- Dersom vi kunne fått til en ordning med forskuttering fra næringslivet og seinere tilbakebetaling via bompenger, så kunne arbeidet vært påbegynt om et par år, foreslår Lea. Han forklarer videre at finansieringen er usikker fordi den såkalte bompengepakke 1 plasserte dette prosjektet nederst på prioriteringslisten. På grunn av økte priser, kan prosjektet kun gjennomføres dersom fylket får gjennomslag enten for økte bompengesatser eller en forlenget bompengeperiode. Ellers vil ny bro ligge mange år fram i tid.
Tverrforbindelser
Av andre sentrale utbyggingsprosjekter trekker Lea fram ny tverrforbindelse over den nye godsterminalen på Skjæveland og over Ganddal. Selv om dette prosjektet ikke hører til Klepp, mener han at det vil være viktig for hans kommune. Ytterligere et prosjekt som ligger utenfor kommunen men som likevel vil være viktig er en framtidig tverrforbindelse mellom riksvei 505 og E39 mot øst. Her er det flere alternativer, men ingen har foreløpig vært oppe til behandling i kommunen. Dette prosjektet mener Lea nok kommer inn under en framtidig bompengepakke nummer to.
Utbedring av kryss i Hå
Ordføreren i Hå, Terje Mjåtveit, ønsker å fortsette arbeidet med å sikre riksveg 44.
- Vi vil konsentrere oss om oppgaven med å utbedre farlige kryss på denne vegen. Vi er godt i gang allerede, og har gjort oss ferdige med krysset inn til Varhaug, Vigrekrysset, og så skal vi ta Stavnheimskrysset og Prestakrysset på Varhaug.
Mjåtveit sier at det fortsatt vil være kryss som bør utbedres, og at han håper på et fortsatt godt samarbeid med Vegvesenet i dette arbeidet.
- Dessuten er riksveg 504 fra Varhaug til Bue helt klart en veg som bør utbedres. Ellers så har vi et mål om sammenhengende gang og sykkelvei gjennom hele riksveg 44 gjennom kommunen.
Mjåtveit legger stor vekt på at han ikke ønsker bompengefinansiering i Hå, og ser heller for seg en dugnadsinnsats.
- Som ordfører ønsker jeg å bidra med kommunale penger i tillegg til statlige midler, og ønsker også å få til en del dugnad på gang- og sykkelvegen. Jeg ser for meg at bønder og andre som er berørt av gang- og sykkelvegen kan være med på arbeidet, og sånt sett slippe å belaste innbyggerne med bomstasjoner, sier Mjåtveit.
Han har også vyer for jernbanen:
- Vi ønsker hyppigere avganger gjennom Varhaug og Vigrestad. I dag er det halvtimesfrekvens til Nærbø, og den ønsker vi å utvide videre sørover. Vi ønsker også et togstopp på Kviamarka. Vi er i samtaler med NSB om disse sakene, og jeg har god tro på at vi skal få de til, sier ordføreren.
Redaktør -