Alt med gummihjul

03.09.2009
Alt med gummihjul
Dekk 1 på Bryne håndterer alt av dekk og felg. Her skal daglig leder Stian Nedrebø skille metall og gummi på et lavprofilert punkteringsfritt dekk som har…, ja faktisk, punktert.

En svart og blank klosse av et bygg med svær logo på snei levner ingen tvil om hva slags kompetanse du finner i Jærvegen 152: Dekk. Her kan de ta inn alt med gummihjul, fra trillebår til svære anleggsmaskiner.

Bordet i kundemottaket består selvsagt av fire liggende dekk med glassplate på. Veggene er hvite, og vakre felger henger på rekke og rad. Gjennom et vindu i veggen kan du sitte og se på at bilen din blir skodd om til vinterføre. I verkstedet er det nesten like hvitt og ryddig som i kundemottaket.

- Vi overtok her i august, forklarer daglig leder Stian Nedrebø fra andre siden av dekk-bordet. Før han gir Jærbuen en grundig omvisning i de nye lokalene, får vi en liten historikk.

- Jone Serigstad og jeg startet dekkbutikken Johs Lunde Dekkservice Bryne AS her på Re næringsområde. I 2006 fusjonerte vi med Jæren dekk og ble dekkjeden Dekk 1. Jæren Dekk hadde fire butikker og vi hadde åtte. Allerede da var vi Norges største privateide dekkjede. Vi hadde rundt 120 millioner i omsetning totalt. I år består kjeden av vel 30 butikker, og jeg tipper vi lander på 350 millioner i omsetning, sier Nedrebø fornøyd, og fortsetter:

- Innen 2011 skal det være 50 egne eide Dekk 1-butikker, og 30 franchisetakere, med totalt rundt åtti butikker på landsbasis.

- Du sier ”skal være”. Det er altså målsetningen?

- Ja.

 

Gasellebedrift

Nedrebø og kompanjong Serigstad startet helt fra grunnen, og opplevde en imponerende vekst.

- Vi hadde ikke en eneste kunde i starten, og har bygd stein på stein. Fra 2003 til 2006 ble vi en gasellebedrift.

- En hva for noe?

- Dersom du øker omsetningen med femti prosent hvert år i tre år på rad, samt at du har positive regnskapstall, så blir du en gasellebedrift. Det er avisen Dagens Næringsliv som hvert år publiserer listen over årets gasellebedrifter i Norge, forklarer Nedrebø.

- Det er ganske tøff utvikling, legger han til.

 

Unik i landet?

Det nye bygget til Dekk 1 er bygget kun med tanke på dekk. Nedrebø forklarer at mange som driver med dekk har funnet et lokale som de leier, og så har de kanskje avgrenset seg til å kun ta inn personbiler, eller kun lastebiler.

- Det er ikke så mange som driver med alt sånn som oss. Her tar vi inn alt fra anleggsmaskiner til trillebårer til personbiler, faktisk alt som har gummihjul. Og det er ikke mange som kan skilte med så moderne lokaler, slår Nedrebø fast.

- Når vi bygde dette, så bygde vi det fra grunnen. Vi hadde en tomt, og skulle lage et bygg kun til dekk, sier Nedrebø, og legger til at de har vært på ”studietur” til Danmark for å finne ut hvordan de skulle gjøre det.

- Har dere også lagt vekt på å ha det reint og ryddig her?

- Ja, det er bra både for kunder og ansatte.

- Hvor mange ansatte er det her?

- Vi har nylig gått opp fra seks til sju.

 

Punkteringsfritt

- Hva er det mer konkret dere leverer av tjenester?

- Det går nok mest av salg av dekk og felg til personbil. Vi utfører også reparasjon av dekk og vi har dekkhotell.

- Dekkhotell?

- Ja, vi oppbevarer de hjulene kunden ikke bruker. Når du skal skifte, så kjører du bare bilen inn. Vi skrur av sommerdekkene og setter på vinterdekkene. Så havner sommerdekkene på lagring, forklarer Nedrebø, før han tar Jærbuen med rundt i lokalene.

På verkstedet har kunden Bjørn Austerå akkurat kjørt inn sin imponerende BMW X6. Grunn: Punktering. Nedrebø hjelper de to i verkstedet med å få det store, breie og lavprofilerte dekket av felgen, og gir så både kunden og oss en liten innføring i hva ”punkteringsfrie dekk” egentlig er.

- Sideveggene her er forsterket, og det gjør at dekket ikke kollapser når det punkterer. Men noen tror at de kan bare fortsette å kjøre med et slikt dekk etter at det har punktert. Det går ikke. Dersom du hadde kjørt fra Kristiansand til Stavanger med dette, så hadde det blitt ødelagt, og langt dyrere å fikse, advarer Nedrebø.

 

Piggfritt eller piggdekk?

Nedrebø tar oss med videre bak verkstedet. Der åpenbarer dekkhotellet seg. Reol på reol med lagrede dekk. Et par medarbeidere sitter og setter pigger i nye dekk.

- Er det sånn at dersom jeg har vinterdekk med pigger, men ønsker piggfritt, så kan jeg bare ta ut piggene?

- Nei, sier Nedrebø, og viser overflaten på et piggfritt vinterdekk.

- Her på knasten ser du at det er såkalte seipinger. Om vinteren så åpner disse seg når du bremser. På piggdekk så er det nødt til å være et blankt felt rundt piggene, så når du tar bort piggene, så får dekket dårligere feste. Nedrebø forklarer også at det ikke bare er på grunn av snø og is at en bør ha vinterdekk.

- Når det blir under 8 grader i luften, så mister sommerdekkene mye av egenskapene sine på grunn av at gummien blir hardere. Vinterdekk er laget av mykere gummi, understreker dekkeksperten, og råder folk til å ta en kikk på gradestokken i disse dager. Så da skal alle være advart. Omvisningsrunden slutter i hallen for store anleggsmaskiner. Sjefen sjøl blir liten foran apparatet som blir brukt på hjul der dekk og felg hver for seg veier ett tonn.

Redaktør -

Stikkord i denne artikkelen
Johs Lunde Dekkservice Bryne, Dekk 1,

Nyheter

Anne Fossen debuterer med mørke og tankevekkende dikt

Anne Fossen debuterer med mørke og tankevekkende ...

Anne Fossen, en 52 år gammel musiker, ...

Å finne sin egen stemme gjennom dikt

Å finne sin egen stemme gjennom dikt

Elise Fotland er en søkende, sensitiv ...

Like om hjørnet

Like om hjørnet

Ikke la mandagen slukke lyset ditt

– Å skrive skrekk har gjeve meirsmak

– Å skrive skrekk har gjeve meirsmak

Ny bok frå Aleksander Brun: «Under Huda» ...

Tårer på strå

Tårer på strå

Tårer på strå handler om å ...

Det hendte

Takk for at du gjorde meg så fine…”

En baker kan stundom ikke tenke seg livet ...

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

For første gang skal gi mang en ting ...

Da byen var en varemesse verd

Det finnes i hvert fall ett byhistorisk eksempel ...

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Det er ikke alltid at tingene er som de synes ...

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Noen rimsmeder har med betydelig alvor forsøkt ...