Skakke og absurde småfigurer pryder veggene i lokalene til Lokomotiv Reklamebyrå. Det er Kathrine Kristiansen som har tegnet dem.
Tanken bak Forum Jæren var å skape en arena for kreativt samspill mellom forskjellige kunnskapsbedrifter som har nytte av å være samlokaliserte. Nå har det vært aktivitet i huset i et par måneder. For å finne ut om det myldrer mellom etasjene, tok vi bygget for oss. Etasje for etasje.
I et lite kontorlandskap på bakkeplan sitter daglig leder og eier av Netprint Bryne AS, Leif A. Fløysvik. Trykkeriet holdt til i Klepp sentrum før flyttingen.
- Hvorfor har dere flyttet til Forum Jæren?
- Vi hadde gamle og ukurante lokaler på Klepp, og når denne anledningen bøy seg, så var det midt i blinken. Her kommer vi i et miljø som generer samarbeid, og ikke minst så ligger det sentralt i forhold til jernbanen. Vi har flere ansette fra både Sandes og Stavanger, og noen som kommer sørfra. Klepp er ikke det mest sentrale, slår Fløysvik fast.
- Du sier at stedet genererer samarbeid. Har du noen konkrete eksempler?
- Ja, Fokus Bank og Visma er nye kunder. Vi har også hatt flere av kundene i bygget som kunder tidligere, men nå blir samarbeidet ennå tettere, sier Fløysvik. Han legger til at det faktisk var et salgsargument fra utbyggerne helt fra starten at det skulle være et trykkeri i bygget.
- Har dere havnet på noen av de andre sine kundelister?
- Jeg så at bedriftshelsetjenesten Strandsonen har flyttet inn hit. Vi har hatt den på Forus tidligere, og det er ikke kurant. Jeg har snakket med dem, og vi legger om i disse dager.
Trappeløp og bli-kjent-fest
- Er det på noen måte lagt til rette for at dere skal bli bedre kjent på huset?
- Vi ser jo at lunsjen blir en felles arena. Så skal det være en bli-kjent-fest neste fredag. Det er en sosialkomité som er i gang med å skape samhold i bygget. Og så har du trappeløpet, understreker Fløysvik, og sikter til en happening som bokstavlig talt tok pusten fra samtlige deltakere. Hele huset ble nemlig invitert til kappløp opp trappene fra første til attende etasje.
- Jeg var regjerende mester i en uke. Tittelen røyk når attenåringene på tjue kilo skulle løpe. Det var kjempeskøy.
- Skal du ta tittelen tilbake?
- Ja, nå skal sende de fire barna på barnehjem, og så skal jeg begynne å trene, fleiper Fløysvik og ler. Men han lo ikke etter løpet.
- Jeg slet virkelig etterpå. Det er flere som har sagt at dette er det verste de har gjort. Det er noe som skjer i lungene. Det hørtes ut som om jeg hadde både kols og astma etterpå, minnes Fløysvik.
Annerledes bank
I et par etasjer over har Fokus bank etablert seg. Filialsjef Ommund Braut kan fortelle at sammenslåingen av avdelingene på Nærbø og Bryne, og flyttingen til høyhuset var et ledd i bankens satsning på den moderne bankkunden som har sluttet å møte fysisk opp i banken.
- Kundene bruker oss ikke på samme måte som før. Vi er nok litt i forkant når det gjelder automatisering av tjenestene. Behovene for å komme i banken er ikke som før, sier Braut, og viser til lokalene rundt seg. Her er det ingen skranker i tradisjonell forstand.
- Og når vi tok skrittet med å ikke lenger tilby kontanter, ble det en bratt økning i antallet automatiserte kunder. Og det gikk faktisk bedre enn vi hadde regnet med. Nå fungerer vi nok mer som et rådgivningskontor, sier Braut, og trekker fram toppetasjen som et yndet sted å ta med kunder til rådgivning.
- De fleste som sitter her jobber aktivt mot våre kunder. Det er ikke som før, at kundene oppsøker oss. Det var også litt av hensikten med å flytte her, da fullfører vi prosessen med å synliggjøre at vi er en annerledes bank, sier filialsjefen fornøyd.
- Har dere inngått noen nye samarbeid som en følge av flyttingen?
- Vi er nok i en bli-kjent-fase, men jeg opplever at de som er på huset er interessert i å bruke hverandres tjenester. Med tiden så tror jeg at både vi og andre vil nyte godt av hverandres tjenester, spår Braut. Han trekker videre fram lunsjen som en god arena for mingling. Bli-kjen-fest, vinklubb og trappeløp bidrar også i relasjonsbyggingen, mener han.
Femte etasje er et klekkeri for gode ideer. Her blir smarte og slagkraftige setninger produsert side om side med delikate visuelle profiler. Alt på bestilling fra kunder som har spesialisert seg på alt mulig annet enn emosjonell kommunikasjon.
Berthi Dirdal Jåtun er daglig leder i Lokomotiv Reklamebyrå. Det har hun vært siden oktober, altså etter at beslutningen om å flytte ble tatt.
- Det er klart at høyhuset på Jæren er noe helt spesielt, og det er viktig for oss og vår bransje å være der hvor framtiden begynner å avtegnes, sier hun. Byrået holdt tidligere til i det gamle telehuset ved Storståva. Jåtun er fristet til å bruke en metafor:
- Om vi ikke akkurat har havnet midt i et matfat, så er det mange samlet her med tilhørende kundegrupper. Her kan vi knytte forbindelser som betyr mye for oss.
- Har dere fått noen av de andre leietakerne på kundelisten?
- Vi har ikke fått etablert noen store kontoer foreløpig, men vi har gjenopptatt forbindelser som har ligget brakk. Vi må nok gi det litt mer tid, spekulerer hun.
Godt nok løft
Jåtun sier at det er spesielt kjekt å ta inn kunder i de nye lokalene.
- Dette er et bygg som har fått veldig mye omtale, og det er mange som lurer på hvordan det er innvendig. Og høyden gjør det selvsagt spesielt interessant.
- Hva sier kundene?
- ”Å, så lyse og fine lokaler”, sier de ofte. Det kommer mye lys inn selv om vi ”bare” sitter i femte etasje. Jeg synes dette er et fint løft, trenger ikke komme høyere. Det har vært så kaldt i det siste at jeg har nesten ikke orket å gå opp på toppen, sier hun.
Apropos toppen:
- Vi har jo fasiliteter i toppetasjen som gjør at vi stiller sterkere. Der oppe har vi blant annet hatt styremøter.
- Hvilke andre leietakere har dere på kundelisten?
- Vi har laget ny logo til Arne og Hulda frisørsalong. Så har vi gjort mye for Forum Jæren, for Grunnsteinen, og for grunderbedriften Typhonix, sier Jåtun idet klokken er i ferd med å nærme seg lunsjtid. Vi bestemmer oss for å bevege oss ned i andre etasje for å overvære myldringen som potensielt kan oppstå når tomme mager skal fylles.
”Vanvittig godt miljø”
Tilfeldighetene får rå når vi setter oss ved et bord.
- Hvor hører dere til?
- Fem unge menn lurer litt på det samme, så vi presenterer oss som månedsmagasinet Jærbuen. Det er Svein Bø, Øyvind Opstad, Svein Harald Kleppe, Rune Surdal og Tommy Thunheim fra IKT-bedriften Alcom som har benket seg ned til lunsj. Førstnevnte er daglig leder, og flere av de andre rundt bordet er medeiere. I november flyttet bedriften fra Håland industriområde, og inn i tiende etasje i Forum Jæren. De var de første som flyttet inn.
- Hvorfor flyttet dere?
- Nye lokaler. Det er fantastisk! Alt er nytt og reint. Og så er det et vanvittig godt miljø i bygget.
- Har flyttingen hatt noen effekt på kundelisten?
- Absolutt. Vi fikser en del ting for firma som flytter inn her. Vi har jo oversikt over kablingen og internett, og hjelper kundene med å komme på plass, sier Bø, og legger til:
- Vi er på en måte IT-avdelingen i bygget. I tillegg er vi IT-leverandører nasjonalt, med kunder som Dolphin og Halliburton. Han sier videre at bedriften ble opprettet i oktober 2000, og at de sånt sett nærmer seg tiårsjubileum. I den anledning har de kostet på seg en ny logo og ny profil. Det har Bit Reklamekraft i femtende etasje sørget for.
- Bit kom med den beste dealen, sier Bø likefrem, og understreker dermed at samlokaliseringen ikke i seg selv genererte dette samarbeidet.
Døden nær
Som de andre vi har snakket med trekker også Alcom-guttene fram både vinklubb og trappeløp som tiltak som styrker samholdet i bygget. Nils Arne Leknes vant trappeløpet. Han jobber i Alcom. De fem ved bordet vårt diskuterer litt fram og tilbake om kollegaen var 53 eller 35 sekunder seinere enn heisen. Tunheim mener imidlertid at han en liten stund hadde den uoffisielle rekorden. Han sprang nemlig før Leknes tok fatt på trappene.
- Det var vondt. Jeg trodde jeg skulle dø, sier han, og han sier det i fullt alvor.
- Det var gale. Jeg klarte å slepe meg bort til dama. Jeg sa at dersom jeg skulle dø, så ville jeg dø hos henne. Det er rett og slett hardt for hjertet, slår Tunheim fast, og de fem blir enige om at bedriftshelsetjenesten Strandsonen er bra å ha i bygget til neste turnering.
Nytt ståsted
På vår etasjevandring har vi registrert at påfallende mange peker ut av vinduet på et av de omkringliggende byggene når vi spør dem om hvor de holdt til tidligere. Det viser seg altså at mange av leietakerne har holdt til sentralt i Bryne. Vi tipper at det er en del ledig kontorplass i Bryne sentrum i disse dager.
- Vi holdt til der, sier Ingolf Midttveit, og peker skrått ned på det gamle Serigstad-bygget med den store pipen. Midttveit er daglig leder i Maritime Construction Solution, og kanskje et av de firmaene med færrest naturlige samarbeidspartnere i bygget.
- Lokalene var for så vidt greie nok, men det var gammelt. Vi flyttet inn her for å komme inn i et miljø. Vi er nok litt outsidere, men vi bruker Visma som regnskapsfirma. Det har vi gjort siden 2000, sier Midttveit. Ellers kan han ikke skryte på seg noen flere forbindelseslinjer mellom eget firma og de andre leietakerne i bygget. Men han vil likevel ikke undervurdere betydningen av å høre til i fellesskapet.
- Det har en del med profileringen av firmaet å gjøre. Vi får et helt annet ståsted enn tidligere.
Dreier i retning vinden
MCS driver med sandblåsing, maling og stålutrustning av båter, og har folk utplassert på forskjellige verft. Som så mange andre i samme bransje, så har finanskrisen rammet hardt. Etter en kraftig runde med nedbemanning, har firmaet gått fra 420 til 40 ansatte, og de er nå i ferd med å legge om driften fullstendig. Midttveit blir litt tilbakeholden når vi fisker etter hvilke nye markeder de sikter seg inn på. Men han gir etter, og letter litt på sløret:
- Dette med vindmøller er veldig aktuelt. Det har jeg jobbet en del med. Vi er interessert i tårnene som turbinene står på. Vi forsøker å få kjøpt et stort område der vi kan få produsert disse, men vi er ikke helt i mål med kommunen ennå, sier Midttveit. Han blir på ny hemmelighetsfull når vi spør hvilken kommune det er snakk om.
- Vi samarbeider med Compendia i ellevte, med Alcom i tiende, Commercial Union i syvende og Bjørn Moi i…, ja hvilken etasje var det? Det er Astrid Bekkeheien i Norsk Fondsrådgivning som ikke har helt oversikt over etasjene. Selv sitter hun i åttende, og de første dagene i Forum Jæren ville hun nesten ikke gå hjem fra jobb.
- Ja, jeg trives svært godt. Det er veldig sosialt, du blir kjent med flere folk, treffer dem i heisen og i kantinen. Vi har jo fått en del kontakter, og kjøper tjenester av de andre, så vi løper litt mellom etasjene, sier Bekkeheien fornøyd.
- Har dere selv fått noen av de andre leietakerne på kundelisten?
- Kundene våre er Ola og Kari der ute som vil investere eller spare i våre fondsporteføljer, sier hun.
Norsk Fondsrådgivning deler etasje med beslektede Norsk Familieøkonomi og Kunde- og Medlemsservice. Bekkeheien forklarer at selv om det er fire aktører i etasjen, så oppfatter de seg alle som kollegaer. Hun fortsetter:
- Norsk Familieøkonomi ble startet av Terje Hamre og Harald Vaaland for mange år siden. De bidrar med hjelp til sine medlemmer i forhold til blant annet innskuddsbanker, strømleverandører, telefon og forsikringer. Kunde- og Medlemsservice hjelper organisasjoner og foreninger med kunde- og medlemstjenester.
Digitale håndbøker
Vi klatrer videre mot toppen. Med sine 25 ansatte og halvannen etasje er Compendia den største aktøren i Forum Jæren. De legger beslag på halve ellevte og hele tolvte. Nærmest på refleks aktiverer markedssjef Gunn-Lisbet Opshaug og produktutvikler Børge Brunes flatskjermen på veggen for å illustrere hva de driver med.
- Hovedproduktet vårt er å lage personal- leder- hms- og kvalitetshånbøker for våre kunder. Det er både bedrifter, statlige virksomheter og fagforbund. Vi har hele landet som marked.
- Bøker altså?
- Vel, alt er digitalt. Vi er en bedrift som er i tråd med å skape et bedre miljø. Vi har alltid vært kun digitalt basert, skryter de to fornøyd.
- Samarbeider dere med andre på bygget?
- Vi har brukt Alcom litt på drift. Men vi kan ikke leve av å selge til hverandre i Forum Jæren. Det handler nok mer om å skape et innovativt miljø som kan skape nye ting, sier Brunes, men legger til:
- Men jeg ser helt klart at det er selskap som vi kan samarbeide mer med.
Vi får også vite at Compendia hadde flere deltakere med i trappeløpet, og at noen havnet blant topp fem.
ProJure Advokatfirma DA har den andre halvdelen av ellevte etasje. Der møter vi Hanne Irene Bore og Trond Bjørnsen. De er begge strålende fornøyd med de nye lokalene. Når vi spør hvilke andre leietakere de har på kundelisten sin, blir de først litt rare i ansiktene. Så ler de godt, og minner oss om at et advokatfirma gjerne ikke har for vane å ramse opp sin klientliste for…, ja, noen som helst.
De la grunnsteinen
Noe paradoksalt ligger Grunnsteinen AS i trettende etasje. Selv om bedriften holder til i øvre halvdel av høyhuset, var det de som…, ja, la grunnsteinen for Forum Jæren. Bak firmaet som driver med tomte- og eiendomsutvikling finner vi Terje Hamre, Harald Gudmestad og Ivar Line. Sistnevnte sitter på kontoret i dag.
- Vi utvikler eiendomsområder innenfor bolig og næring, med hovedfokus på tidlig fase. Det betyr at vi kjøper opp områder som er uregulert, og jobber så med kommune og utbyggere, og tilrettelegger for utbygging i en tidlig fase. Vi fokuserer på områder som vi på sikt tror kan bli interessante, sier Line, og legger til at kjerneområdet er Rogaland og Vest-Agder.
- Opplever dere at det har vært et godt grunnlag for et høyhus på Jæren?
- I aller høyeste grad. Veldig mye av bygget er utleid. I et større perspektiv så har det skapt mye entusiasme, positive ringvirkninger og utvikling for Bryne. Alle har lagt merke med det, og det viser veldig godt igjen regionalt. Leietakerne trives, så jeg tor at vi får leid ut det siste også om ikke så lenge, sier Line optimistisk.
Halvannen etasje i Forum Jæren står fortsatt ledig.
- Hva er leieprisen på en etasje?
- Det er vanskelig å si, det kommer an på hvor mange kontor du skal leie.
- Jeg mener hele etasjen.
Line tenker seg litt om, før han slår fast:
- Det vil jeg ikke gå ut med.
Vi velger derfor å tro at det er rom for forhandlinger om leiepris for de som ser seg om etter luftige nye kontorlokaler. Line sier videre at han trives godt i trettende etasje, og at han kan se heimegarden på Hauge som han en gang hadde odelsrett på.
Utsikt rett vest
Rett over hodene på Grunnsteinen har Visma installert sitt kontor. Harald Østrem er den første vi støter på ved inngangen. Han er teamleder og autorisert regnskapsfører, med utsikt rett vest. I ledige stunder kan han hvile blikket rett ned i Bryne sentrum. Dagen før vårt besøk var han vitne til dramatikk da det var brann i Meierigaten 12 langt der nede.
- Har dere et stort nettverk av samarbeid på bygget?
- Ja, men for vår del skjedde det før vi flyttet. De selskapene som har vært involvert i byggingen av Forum Jæren har blitt våre kunder.
- Var det på grunn av at dere ønsket å leie her?
- Ja, det er nok en direkte sammenheng, anslår Østrem, og legger til:
- Så håper vi jo selvsagt at vi kan få flere kunder her på bygget.
- Er det noe dere jobber aktivt med?
- Hehe, nei, vi er ikke så veldig aktive i markedsføringen sånt sett. Vi forteller om oss selv når folk spør, så kjenner de gjerne noen som har behov for hjelp.
- Hva med å bruke Lokomotiv eller Bit reklambyrå til å markedsføre dere?
- Vi er bare et avdelingskontor i et stort landsdekkende firma, og har en egen sentral markedsavdeling, sier Østrem.
Hele banen minus to cornerflagg
Øyvind Ellingsen var tidligere sportsleder i Aftenbladet. Han var en av de første som tok sluttpakken og gikk for halvannet år siden. Nå har han orkesterplass ned til Bryne stadion.
- Det er kun to corner-flagg jeg ikke ser. Når våren kommer kan jeg sitter her og se Bryne-kamper, sier daglig leder i Bit Reklamekraft i femtende etasje.
- Tror du at du kommer til å gjøre det?
- Hehe, vel, jeg kan i hvert fall om jeg vil, svarer Ellingsen lurt.
Reklamebyrået Ellingsen leder har åtte ansatte, og holdt tidligere til på Øksnevad Næringspark.
- Hvorfor Forum Jæren?
- Det har sin naturlige årsak i at en av eierne våre, Inge Brigt Aarbakke, også er med og eier huset.
- Hvordan er det å være her?
- Det er fantastisk! Det er jo bare å se ut vinduet, sier Ellingsen og skuer utover. Han ser rett mot sør.
- Har dere inngått noe samarbeid med andre leietakere på huset?
- Vi har utviklet samarbeid med en av de store, nemlig Alcom. Nå er de en av kundene våre, og vi er kunden deres. Vi har utviklet den nye logoen og profilen deres. De ga oss et godt tilbud om oppdatering av vårt nettverk. Når vi har problemer, så er det bare å ringe dem. Det er veldig enkelt. Det er bare fem etasjer opp. Synergieffekt kalles det så fint.
De på toppen
Knut Gidskehaug hører også til blant dem på toppen. Han driver enkelmannsforetaket Giag AS, og har agentur på kryssfiner. Han har ennå ikke inngått noe samarbeid med andre leietakere, men ser muligheter.
- Det er mange ideer som blir klekket ut her, og jeg ser potensialet til å få til samarbeid. Gidskehaug legger til at han flyttet inn fordi han var nysgjerrig. Om den imponerende utsikten sier han følgende:
- Du får fram kreativiteten ved å bare sitte og se ut. Du tenker godt, og får vidsyn, konkluderer han med et lurt smil.
Rett under toppetasjen sitter Alf-Inge Håland med tunga beint i munnen i forsøket på å fylle ut diverse skjema. Med vissheten om at utfylling av skjema kan få selv den sindigste til å bli amper, henveder vi oss litt forsiktig til den tidligere fotballproffen som nå administrerer bruken av fest- og konferanselokalene i attende etasje. Han forslår at vi kan gjøre intervjuet mens han fyller ut skjemaet, og med en kontorskillevegg mellom oss som attpåtil hindrer øyekontakt. Vi insisterer på at det vanskelig lar seg gjøre, og klarer å løsrive Håland fra skjemaene. Han lar skjemaet ligge, og tar oss med til ”skybaren” og festlokalene i toppetasjen.
Gunstig åpning før jul
Håland kan fortelle at hans samarbeid med de andre leietakerne stadig tar seg opp.
- Det kommer seg hele tiden, og det er jo absolutt vår intensjon. Vi er her både internt for bedrifter og for eksterne, og både for bedrifter og privatpersoner, sier Håland, og legger til at tilbudet blir hyppig brukt. Åpningen av høyhuset rett før julehøytiden viste seg å være gunstig.
- Vi fikk en fin start i forhold til julebordsesongen. Det var hektisk men kjekt. Og vi har fått mange gode tilbakemeldinger. Mange lurer på om det er åpent hele tiden, men det er bare bestilte arrangement. Men vi kan ha arrangement i mange ulike former, og det er mulig å kombinere, både mindre og større selskap. Men det er kart at når du skal ha både kokk og servitør, så bør det være en viss størrelse på gruppene, sier Håland. Han fører oss gjennom møtelokaler og spisesal. Vi ender opp i en bar med skinnsofa og stilig interiør. Kanskje det er her de mest høytsvevende ideene kommer til å bli klekket ut i sene nattetimer lenge etter at kontordørene i etasjene under har blitt låst?
Redaktør -