Vegvesenet er i en dialog med Sandnes og Time kommune om hvorvidt en skal ta vare på den gamle broen på Fosseikeland. Spørsmålet blir hvem som skal ta kostnadene det er å vedlikeholde broen. Ny bro skal stå ferdig den første desember.
- I utgangspunktet var det tenkt at den gamle broen skulle rives, og det ligger inne i kontrakten, sier byggleder Tor Oskar Walskår.
- Men så ble det stilt noen kontrollspørsmål, og nå jobbes det med spørsmålet om broen skal bevares. Men det er ikke avklart hvem som eventuelt skal ha vedlikeholdet av broen dersom den skal bli stående.
Avgjør i fellesskap
Bjørn Kristian Grasdal er med i museumsutvalget i Vegvesenet.
- Vi har hatt et utspill mot både Sandnes og Time kommune for å høre hva de mener, og vi har fått positive signaler om å ta vare på broen.
- Hvem er det som til syvende og sist skal ta stilling til spørsmålet?
- Det må vi gjøre i fellesskap. Spørsmålet blir jo hvem som skal ta vedlikeholdet. Det må vi ha en diskusjon om.
- Trenger broen så mye vedlikehold?
- Det er en stålbro så det sier seg selv at det alltid vil bli litt vedlikehold?
- Hvorfor er det verdifullt å ta vare på broen?
- Broen kommer til å vise nye generasjoner hvordan vegnettet var før, og hvor smalt det virkelig var. Og så er det jo en spesiell bro, sier Grasdal.
Ny bro
Den nye broen som er under bygging er et resultat av at næringslivet i området har forskuttert midler til byggingen. Samarbeidet kom i stand fordi ny bro ikke kom med i Jæren pakke 1. Den nye broen bygges rett ved siden av den gamle. Den blir 68 meter lang, og går rett over i en rundkjøring med en arm til Kverneland, og en arm som kan knyttes til en framtidig veg mot E39. Det blir to underganger for myke trafikanter.
Redaktør -