Geir Vier i Bryggen Sport
Bryggen Sport har satt opp en monter med produkter fra Sunkost. I en vanlig helsekostbutikk er det et helt spesielt utvalg produkter som står for rundt åtti prosent av alt salget. Det er disse produktene Geir Vier har i sin monter.
- Du trenger heller ikke spesialkompetanse for å selge disse, sier Vier, men understreker at Lars Fagerland i Sunkost har gitt ham og betjeningen en innføring i disse produkttypene.
- Lars har et konsept med dette rundt i hele Norge.
- Hvordan er responsen blant kundene?
- Det er mange som etterspør disse produktene. Jeg tror dette er noe bygdefolket vil ha, sier Vier, og legger til at bare etter en uke har produktene begynt å selge.
Helsekost kun i byene
Fagerland er medeier i en del av butikkene i Sunkoststystemet. Det var han som kom opp med ideen.
- Vi ser jo at helsekostprodukter ofte kan være litt utilgjengelige for folk som ikke bor i og nær byene. Helsekostbutikkene ligger mest sentralt til, i de store sentrene og i byene. Vi ser dermed at disse produktene får et dårlig salg ut i distriktene. Folk i distriktene velger kanskje dermed å kjøpe noe billig på postordre, og får varer deretter, sier Fagerland. Han understreker at varer kjøpt på postordre ikke nødvendigvis er dårlige, men kunden får ikke samme grad av sikkerhet i kjøpet.
- Vi har prøvd med butikk tidligere, men det gikk ikke godt nok. Vi måtte prøve å få til et konsept som gjorde at folk kunne få helsekost i nærområdet. Dermed laget vi disse salgssøylene som skal ut i hele landet. Det er i hvert fall det vi håper på, og vi jobber iherdig med å få kjeder med på dette, sier Fagerland.
Gode erfaringer
Foreløpig er dette en prøveordning som startet for rundt ett år siden.
- Hvilke erfaringene har du gjort så langt?
- Vi har jo hatt noen tester, og de viser et bra resultat, sier Fagerland, og legger til at det er Bryne Plast som har laget salgssøylene.
- Er det noe generelt du kan si om produktene?
- Dette er de mest solgte produktene i butikkene. Det er forskjellige typer, alt fra C-vitamin til slankemidler. Rundt seksti produkter står for rundt 80 prosent av salget, og vi har i overkant av førti stykker av disse produktene, sier Fagerland. Han sier videre at ordningen er under utprøving i store deler av Sørlandet nå i første omgang. Alle som skal selge produktene vil få en innføring.
- Vi vil forklare selgerne hvordan produktene fungerer, og hva de kan anbefale når kundene spør. Men kundene vet nok en del om varene fra før. Dette er produkter som har blitt mye profilert i reklamer. De er selvsagt godkjent av alle instanser, og de er også å finne i de fleste apotekene, avslutter Fagerland.
Redaktør -