Har du hatt ønsker om å oppleve Sandnes fra luften? Thomas Vaage (25) er mannen som kan realisere drømmen.
Tidlig på kvelden fredag 16. august kan du nemlig se Sandnes fra fugleperspektiv. Vaage kjører helikopterturer for alle som ønsker å ta seg en rundtur i lufta.
- En av drivkreftene for meg er å la folk oppleve området fra dette perspektivet. Å fly og levere pakker er greit, men det er stort når jeg ser gleden hos personer som blir med på en helikoptertur. Da føler du at du har gjort noe godt som folk setter pris på, forteller helikopterpiloten.
Å fly helikopter gir 25-åringen perspektiv på ting.
- Når jeg for eksempel flyr over småbygder som jeg ikke har besøkt tidligere, hilser jeg som regel på nye mennesker. Da tenker jeg at det faktisk er et samfunn der også. Man får perspektiv på alt, og ser ting på en ny måte. Du kan si at man blir tilskuer til verden fra den lille kuppelen – på orkesterplass, smiler han.
Thomas Vaage mener det er noe helt annet å sitte i et helikopter og se ut vinduet enn fra et passasjerfly.
- Flyet kjører sin faste rute, men i helikopteret flyr vi over steder som folk kjenner. Det er jo noen som ikke kommer seg til Preikestolen av egen hjelp, men som kanskje har sett den fra fjorden nedenfor. Men Preikestolen blir noe helt annet når du ser den ovenfra.
Fløy inn trommesettet
Thomas Vaage har jobbet som helikopterpilot i Rogaland i halvannet år. Fra i sommer flyr han for Helikopterdrift, som er i ferd med å etablere en base på Nord-Jæren. Så langt er det han som tar seg av flygingen, mens en som til vanlig er tanntekniker tar seg av administrasjonsbiten. Firmaet har fått sitt første faste helikopter i Stavanger-området, en Robinson R44-maskin, med plass til tre passasjerer i tillegg til piloten.
- Denne maskintypen er krevende og tung å selge. Den brukes til persontrafikk, foto og film. For eksempel kan det være eldre mennesker som ønsker å se stølen ovenfra, eller unge som ønsker et kick. Nylig hentet jeg også Bjørn Eidsvåg etter en konsert han hadde på Hidra, forteller Vaage.
Siden starten i jærregionen i sommer har Thomas for det meste flydd på oppdrag for messer og på diverse arrangement. I tillegg har det blitt noe sightseeing og taxiflyging.
- Det har vært folk som skal på festival eller VIP-personer som skal fra ett møte til et annet. En gang var det et band som hadde glemt trommesettet sitt på det forrige hotellet. Dette oppdaget de halvannen time før de skulle på scenen og holde ny konsert. Det endte med at jeg fløy inn trommene, så det gikk bra, smiler han.
Dyr utdanning
Suldølingen har aldri vært med i noe flymiljø fordi dette ikke fantes på hjemstedet. Men han bodde ved siden av et kraftverk, og så helikoptre komme inn ukentlig. Da var det bare å sette seg på sykkelen for å sykle av gårde og se. Men han vil ikke kalle seg fanatisk.
- Egentlig var det tilfeldig at jeg fikk høre om en flyskole i Sandefjord. Jeg fikk prøve å fly på en introduksjonshelg denne skolen hadde. Egentlig er det ganske sleipt, for da blir man hekta, ler han.
Det er nemlig ingen spøk å ta sertifikat for helikopter. Det koster alene nærmere en halv million kroner. Og utenom skal man jo ha penger til å bo også. Men Vaage angrer ikke på at han valgte denne veien å gå.
- Jeg stortrives som pilot.
Helikopterdrift startet opp med trafikkovervåkning for Radio 1 i Oslo i 1993. Siden har arbeidsoppgavene blitt flere, og firmaet sikter seg inn på et nisjemarked.
- Vi flyr for TV 2 og P4, og så har vi én maskin som bare går for Fjellanger Widerøe, som driver med flyfoto, sier Vaage.
Fredag 16. august lander han ved Havannasenteret klokken 18.00 for å ta med interesserte på en rundtur i lufta over Sandnes-området. Flygingen vil pågå kontinuerlig helt til klokken 21.00.
- Hvor går turen?
- Det blir nok inn over Hana mot Hommersåk, men vi tar en sveip over sentrum også hvis ønskelig, svarer han.
Eivind Motland