To måneder etter premieren går den kritikerroste filmen Eventyrland fremdeles for fulle hus på Stavanger Kino, og den er fortsatt på plakaten mange andre steder i landet. Produsent Gary Cranner fra Hommersåk mener Eventyrland er et eventyr.
-Det er inspirerende å få femmere og seksere hos de fleste anmelderne, og det er inspirerende å se at filmen har et større publikum enn konkurrenter med 10 ganger større budsjett. Vel så inspirerende er det likevel å merke at historien går inn på folk og beveger dem. Kritikken på gata er minst like viktig som den i avisene. Det var stort å stå foran førpremierepublikummet og se at mange felte tårer, sier Cranner.
-Den sterkeste tilbakemeldingen er nok fra henne som sa at «dette er jo historien om meg, bortsett fra at jeg har en sønn i stedet for en datter», forteller han.
Nært og intenst
Eventyrland handler om Jenny som slipper ut fra fengsel etter en lang soning, og må kjempe for foreldreretten til datteren som ble født like etter at moren startet soningen. Den vare og varme historien om mor og datter forstyrres av skyggene fra morens fortid. Det er både en nær kjærlighetshistorie og en intens spenningsfilm.
-Vi har også gjort ting på en annen måte. Budsjettet har vært lavt, og staben slanket til et minimum. Regissør Arild Østin Ommundsen har selv stått for både manus, foto og klipping og hatt full kontroll med historien. Normalt skytes en film ganske effektivt og intensivt over fire til seks uker, men her har vi brukt halvannet år og gjort mye av klippingen underveis. Vanligvis får du en råfilm som skal klippes, og det som ikke er med der – det blir heller ikke med i filmen. Med Eventyrland har vi latt historien bli til litt underveis. Hvis vi tenker at det mangler en scene et sted, så lager vi bare den scenen og klipper den inn. Det har vært en spennende måte å jobbe på, og historien har tatt noen vendinger vi ikke så for oss da filmingen begynte, sier Gary Cranner.
-Normalt er dette en måte å arbeide på som er litt skummel, og om vi hadde hatt en annen regissør hadde jeg nok spurt meg om vi ville komme i mål med filmen. Men Arild Østin Ommundsen har stor gjennomføringsevne, så jeg har egentlig ikke vært veldig bekymret, legger han til.
Sterkt miljø
Gary Cranner bodde på Maudland på Hommersåk i ungdomsårene. Han var allerede den gang sikker på at han skulle jobbe med film. I Stavanger møtte han andre med samme overbevisning. Sammen har de skapt et miljø som står fjellstøtt i film-Norge, og som også legges merke til i resten av Europa.
-Jeg har jobbet sammen med Arild Østin Ommundsen siden 1992. Vi driver selskapet Chezville. Han er sjef for det kunstneriske. Jeg har hatt jobben med klipping tidligere, men har gått over til å være produsent. Prosjektene våre starter som regel med at Arild har en idé, og de har han mange av. Han er nok den mest produktive regissøren i Norge, konstaterer Cranner.
-Filmmiljøet i Stavanger er unikt i Norge. Eventyrland er den første produksjonen på ganske lenge hvor alt blir gjort av lokale folk. Vi har bygget opp både kapital og kompetanse til å kunne gjøre det. Det er godt å ha frihet til å lage de filmene vi har lyst til å lage. Jeg tror ikke folk ser helt hvor sterkt og kunnskapsrikt det lokale filmmiljøet er – hverken politikere eller menigmann. Jeg skulle gjerne sett en sterkere satsing fra politikernes side. Miljøet er virkelig verdt å beholde, men det skjer ikke helt av seg selv, mener han.
Og selv om Gary Cranner har bodd mange år i Stavanger, er det likevel litt Hommersåk i Eventyrland.
-Kjell Breivik fra Hommersåk spiller i filmen. Vi brukte gården hans på Lauvås som location til den ene scenen i filmen, smiler han.
Klippet Knerten
Eventyrland er Gary Cranners første spillefilm som produsent, men han har lang erfaring og variert bakgrunn fra filmverdenen. Han har vært både klipper, skuespiller og regissør. Han har jobbet med både TV, dokumentarer og spillefilm.
Som filmklipper hadde Gary Cranner en viktig rolle i utformingen av de ferdige filmene. Det gjøres mange valg på klippebordet som er avgjørende for publikums opplevelse av en film.
-Historien i en film lages egentlig tre ganger – når manus blir skrevet, når filmen skytes og når den klippes. Som klipper er du den siste som forteller historien. Du kan selvsagt påvirke sluttresultatet mye, sier Cranner, som blant annet har klippet filmen Knerten i knipe og TV-serien Nissene over skog og hei.
Rollen som produsent stiller krav til både det organisatoriske og det kunstneriske. Produsenten holder trådene samlet, og trekker også i dem når det trengs. Han sørger dessuten for at produksjonen blir finansiert og at filmen når ut til kinopublikummet.
-Det er en spennende jobb. Nå drar vi snart til filmfestivalen i Cannes. Det er flere interessenter som vil sette filmen opp i utlandet, og vi har mange møter. Det er dessuten viktig å knytte nettverk med internasjonale filmfolk. Det handler om å selge Eventyrland, men like mye om å ha de rette kontaktene når vi lager neste film, sier Cranner.
Pornopung i juli
Gary Cranner mener det er viktig å nullstille etter et stort prosjekt som Eventyrland.
-Du er litt utladet. Som regel har du lyst til å lage en film som er helt annerledes enn den du nettopp er ferdig med, sier han.
Gary Cranner har jobbet med filmen Pornopung etter at Eventyrland var ferdig. Han har vært involvert både som produsent og klipper. Pornopung har premiere i juli. Den er basert på Mads Larsens bok med samme navn.
-Som klipper er det viktig å ikke se for mye på verken bok- eller filmmanuset. Det er råfilmen som er materialet du skal jobbe med, sier han.
Pornopung var en meget omtalt roman da den ble gitt ut. Kjønnsroller og sjekkekultur er stikkord for boka og debatten som fulgte.
-Blir det 18-årsgrense og ny debatt når filmen kommer?
-Nei, vi har akkurat klart å lure oss unna 18-årsgrensa, men det kan godt hende det blir debatt. De som liker å se hud, blir nok ikke skuffet, for å si det sånn, gliser Gary Cranner.
Redaktør -