Gaute Hasti
Sunnevåg Olsen
En Hommersåkgutt lanserte i mai en nettbutikk. Her selges skjønnhetsprodukter og accessoirer til menn. Målet er at guttene skal slippe å snike seg inn på de rosa damesidene for å finne produkter til seg selv.
- For å finne herreprodukter må menn i dag snike seg inn på damesidene med rosa bakgrunn og lete etter lenken som bare tilbyr noen få herreprodukter. Det skal vi gjøre noe med, og lanserer derfor Menstore, sier Hommersåkgutten, Andre Sunnevåg Olsen.
I disse dager lanseres nettbutikken.
- Her vil du finne alt du trenger av velværeprodukter spesielt beregnet på menn. Vi har hud- og ansiktspleie som barbersaker og øyekrem. Vi vil også få inn en del kortholdere og accessoirer for menn.
Lite utvalg
Sunnevåg Olsen forteller at assessorer for menn er vanskelige å oppdrive i Norge:
- Det finnes mange leverandører, men veldig få har utsalgssteder her i Norge. I dag er det sånn at guttene bare har to - tre steder å gå, da ender vi jo opp helt kliss like.
23-åringen skal sette i gang markedsføring etter eksamen i juli, men rapporterer at nettstedet allerede har fått stor respons.
- Det gar vært meget bra. Over all forventning. Noe av grunnen er nok at det er få eller ingen andre som tilbyr dette.
Sminke
Menstore lanserer også sminke for herrer. Det finnes det veldig lite av fra før i Norge.
- Jeg liker ikke å bruke ordet ”sminke” til gutter, folk får automatisk en assosiasjon til maskara og rød leppestift, som er forbeholdt kvinner. Skal man bruke ordet sminke, så er det viktig å påpeke at sminke til gutter langt fra er det samme som til jenter. Grunnprinsippet for makeup til gutter er at man skal se naturlig ut, forteller Sunnevåg Olsen.
Dagen-derpå-krem
Ett av produktene han skal føre, er en dagen-derpå-krem som gjør at du en halvtime etter påføring har fått bort ringer under øynene.
- Alle vet hvordan man blir seende ut dagen etter en heftig tur på byen. Hvorfor skal ikke vi få gjøre noe med det? Er det bare damene som skal få fremheve sitt beste, spør Sunnevåg Olsen,
Metroseksuell
Ordet metroseksuell har sneket seg inn i vokabularet sammen med David Beckham og sarongen hans, men de norske guttene har ikke akkurat kastet seg på bølgen. Nå håper Sunnevåg Olsen at norske gutter skal følge med.
- Vi henger et stykke igjen i Norge. Bare se til Sverige, hvor mange av de svenske guttene i Big Brother er det som ikke bruker foundation?
Sunnevåg Olsen studerer i dag varehandel ved BI i Bergen. Nå har det første lasset med varer ankommet. Med trang studentøkonomi har han også fått det litt trangere hjemme:
- Varelageret har jeg hjemme på hybelen, sier Sunnevåg Olsen og ler.
Menstore har en del konkurranse fra utenlandske nettsteder, men fordelene ved å handle i en norsk nettbutikk er, i følge Sunnevåg, store.
- Her gjelder norske lover og derfor har kundene 14 dagers angrefrist på alle produktene våre. I tillegg har vi tatt oss av tollen, så kundene våre trenger ikke tenke på det, sier Sunnevåg Olsen.
Redaktør -