Alf Fredriksen og daglig leder Bjørn Haaland er godt forberedt til høysesongen.
Verdens eldste saltvannsrutebåt med passasjersertifikat, har det aktivt på sine gamle dager. Sommeren er her, men Riskafjord II tar ingen sommerferie.
Hver dag i juli måned kjører M/S Riskafjord II guidede turer i Lysefjorden. Turene starter fra Høle kai via Lysefjordsenteret på Oanes til Prekestolen med retur, og har en varighet på ca. 2 timer.
- Turen er passende for hele familien. Ikke minst er det en fin måte å vise gjester den spektakulære naturen i Lysefjorden. Jeg la merke til at det var noen som tok turen flere ganger, med ulike gjester i fjor, smiler daglig leder Bjørn Håland.
I tillegg til de guidede turene og faste søndagsturer, er båten populær å leie for bryllup, bursdager og firmaturer.
Historien
Veteranbåten Riskafjord II er bygd i 1864.
I 1927 besluttet rederiet AS Riskafjord i en ekstraordinær generalforsamling å kjøpe en dampbåt i tillegg til de båtene de allerede hadde.Valget falt på "Olava" fra Halden, som senere ble kalt "Riskafjord II", opprinnelig bygget som oppsynsbåt med kanon i baugen. Prisen var på 16.000 kroner.
I 1950 hadde A/S Riskafjord tre båter i trafikk. Foruten "Riskafjord" og "Tourist I" var "Riskafjord II" da totalrenovert og satt inn i fart. Ombyggingen av skipet fant sted på Hommersåk. Skipet ble da sertifisert for 164 passasjerer, og med en ny GM-diesel-motor på 165 hestekrefter, gjorde det en fart på 11 knop.
Ombygd
Det var ikke mye igjen av det opprinnelige fartøyet. Hele den øvre plategangen var skiftet ut, nye spanter, forsterkning av skroget samt ny overbygning og innredning. Fornyelsen kostet om lag 120.000 kroner. I 1960 var det klart for motorutskiftning på ny. En Callesen 225 HK ble installert og båten gjorde seg klar til nye bruksområder. "Riskafjord II" var ikke lenger et transportskip forbeholdt melk og kirkefolk. Sommerturistene stod nå i kø for å bli transportert til respektive ferieparadis. "Riskafjord II" var i ferd med å bli til noe mer enn en båt. "Riskafjord II" var blitt et begrep. I ytterligere 36 år gikk "Riskafjord II" i ordinær rute på "Riskahavet". Mennesker til og fra arbeidet, hyttefolk, dyr, traktorer, sykler – alt fikk plass i båten. Fram til 1. november 1996 var båten den eldste i rutefart i Norge. Den hadde da gått i rute mellom Stavanger og Hommersåk siden midten av 20-tallet. Men i 1996 var det slutt. Konsesjon for rutetrafikk ble overlatt til et annet selskap og hurtigbåtene gjorde sitt inntog. I tillegg var veinettet mellom Hommersåk og Stavanger blitt en betydelig konkurrent til båttransporten. "Riskafjord II" gikk dermed over i nostalgien – og folk savnet den sårt allerede fra første dag.
Verneverdig
Fra 1997 gikk "Riskafjord II" kun i chartertrafikk. Gode krefter har i ettertid jobbet for å få båten inn i fast rutetrafikk igjen. Ikke for å frakte folk på jobb eller til hyttene, men for å stimulere hungeren etter gode opplevelser. Etter konstruktive innspill fra Sandnes kommune ble en prosjektgruppe nedsatt for å restaurere "Riskafjord II". Båten er verneverdig har båten derfor fått beholde sitt gamle preg. I dag kan folk flest få fine naturopplevelser med den sjarmerende båten. "Riskafjord II" er blitt en del av regionens kulturliv, og leies ut både titt og ofte. Du kan få en “prøvetur” med det gamle fartøyet under Riskadagene.
Redaktør -